خبرگزاری کار ایران

سخنگوی دولت در نشست خبری:

بهتر بود معاون وزیر کشور به جای ابلاغیه عمومی به صورت موردی مطالب خود را بیان می‌کرد

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۹۴۰۵

سخنگوی دولت گفت: باید مشاهده کنیم از کجا به کجا رسیده‌ایم از تورم ۶۰ درصدی به ۴۶ درصدی. علیرغم جنگ اوکراین، آشوب‌های داخلی و هدفمندی یارانه‌ها به این نقطه رسیده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در نشست خبری ضمن تبریک سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و فاطمه الزهرا (س) گفت: تشکر ویژه از نمایندگان مجلس شورای برای اعتماد به وزیر کشاورزی بسیاز تشکر می‌کنیم.

سخنگوی دولت ادامه داد: ضمن تبریک هفته قوه قضائیه روز پنجشنبه نشست دولت و شورای عالی قضایی برگزار خواهد شد.

وی افزود: برنامه هفتم توسعه تقدیم مجلس شد. براساس آمار بانک مرکزی رشد اقتصادی ۴ درصد شده است و البته با هدف‌گذاری ما فاصله دارد اما نشان از مثبت شدن رشد اقتصادی بر خلاف ۱۰ سال گذشته دارد.

بهادری جهرمی ادامه داد: رشد اقتصادی ما با نفت ۵/۳ درصد حدود ۴ درصد بود. رشد سرمایه خالص با رشد ۶/۷ مواجه شده است. صادرات کالا و خدمات ۸/۲ درصد و رشد صادرات بیش از واردات بوده است. رشد مثبت در حوزه کشاورزی و ساختمان داشتیم که از فضای منفی در چندین سال گذشته فاصله گرفته است که نشانگر کم‌ کم به حرکت درآمده چرخ اقتصادی متوقف شده است

وی درباره تحقق وعده‌ها و شعارهای دولت گفت: از آنجایی که آقای رئیس جمهور تاکید داشتند دولت صادق الوعده باشد و این مهم همچنین خواسته مقام معظم رهبری از دولت بود، یک دبیرخانه در این خصوص تشکیل شد، وعده ها در حال پیگیری است و به صورت نوبه‌ای در حال اطلاع رسانی است.

سخنگوی دولت افزود: یکی از شعارهای آقای رئیس جمهور سلامت مردم در ایام کرونا بود که بعد از انتخاب ریاست جمهور در حدود ۸۰ روز ۸۰ درصد مردم واکسینه شدند و فوتی‌های ما از روزی ۷۰۰ نفر حتی روزهای به صفر رسید. وعده بعدی سیاست‌های دیپلماسی همسایه‌ای بود که مشاهده کردید دیپلماسی ما در کشورهای همسایه فعال شد و در سال گذشته ۵۸ میلیارد دلار مبادلات تجاری با ۱۵ همسایه خودمان بود. یکی دیگر از وعده‌ها گره نزدن سفره‌های مردم به کشورهای خارجی بود که آمار رشد فروش نفت و اقتصادی را مشاهده می‌کنید. از خلق پول‌های گسترده جلوگیری شد.

وی افزود: از دیگر وعده‌های رئیس جمهور حذف امضای طلایی بود که تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار است که رانت گسترده را از بین برده است.

وی درباره ابلاغیه وزارت کشور در خصوص رفتار نمایندگان در سال آخر مجلس و اعتراضات نمایندگان مجلس گفت: معاون سیاسی که مسئول ستاد اجرایی انتخابات هستند در راستای مسئولیت اجرایی‌شان ابلاغیه‌ای داشتند که به منظور جلوگیری از تخلفات آن را دادند که بهتر بود به جای ابلاغیه عمومی به صورت موردی این مطالب را بیان می‌کردند، مشاهده هم کردید بلافاصله وزیر کشور این ابلاغیه را اصلاح کردند.

وی تاکید کرد: در سال برگزاری انتخابات مجلس و دولت باید با یکدیگر همکاری داشته باشند.

سخنگوی دولت درباره منابع مالی آزاد شده از عراق و همچنین این‌که این منابع صرف خرید دارو و غذا می‌شود، گفت:به رغم سو تدبیرهای که در گذشته شده بود الحمدالله ذخایر ارزی و در دسترس بودن مشکلی نداریم.

وی تاکید کرد: این بدیهی است خریدهای دولت بر اساس اولویت کشور و تخصیص منابع ارزی به کالاهای اساسی است. سال گذشته تخصیص منابع ارزی به خوبی به نیازهای ارزی کشور صورت گرفت و این تخصیص‌ها امسال نیز ادامه دارد.

بهادری جهرمی یادآور شد: سفرهای رئیس کل بانک مرزی به نیویورک، عراق و قطر و دیپلماسی بانکی بانک مرکزی و اختیارات ویژه تفویضی از سوی سران قوا کمک شایانی به تخصیص مناسب منابع ارزی کشور داشته است.

سخنگوی دولت درباره طرح رتبه بندی معلمان، عنوان کرد:دولت اعتقاد دارد هزینه کردن برای معلم و آموزش و پرورش سرمایه گذاری برای آینده کشور است.رتبه‌بندی امری مقطعی و پروژه‌ای نیست، بلکه مستمراً در طول خدمت معلمان به موجب قانون شایستگی‌های عمومی، حرفه‌ای و تخصصی معلمان ارزیابی می‌شود.

وی افزود: میانگین حقوق معلمان از حدود ۱۰ و نیم میلیون تومان به بیش از ۱۵ میلیون تومان رسیده است. سهم حقوق معلمان در بودجه از ۹ درصد به ۱۴ درصد رسید یعنی افزایش ۵ درصدی یافت.

بهادری جهرمی درخصوص جبران عقب ماندگی دانش آموزان در دوران کرونا گفت: البته رسالتی که دولت برای خودش تعریف کرده است جبران عقب‌ماندگی در دوران مختلف است و یک بخشی هم آموزشی است حجم تعطیلی در این دوران بسیار زیاد بود.

وی افزود: طرحی به منظور تعمیق و تثبیت یادگیری در ۲۰درصد مدارس اجرا شد خاصه مناطق محروم که برای هزار ۱۱۵ دبیرستان و مراکز شبانه روزی اجرا شد.

بهادری جهرمی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا، مبنی بر این که با وجود اینکه دولت در روزهای اخیر از کنترل بازار و کاهش قیمت نرخ ارز، طلا و مسکن صحبت می‌کند اما مردم هنوز این ثبات قیمت و روند کاهش تورم را در سبد خانوار خودشون مشاهده نمی‌کنند، به طور مثال ما شاهد افزایش قیمت لبنیات ، مسکن و سایر مایحتاج مردم هستیم ، نظارت دولت بر کاهش قیمت‌ها و بازار چگونه است تا شاهد بهبود قیمت‌ها باشیم، گفت: کلان قیمت‌ها کاری که دولت پیش می‌برد و باید پیش ببرد کنترل تورم است.

وی تاکید کرد: کاهش قیمت و کاهش تورم دو مفهوم متفاوت از هم هستند. تورم در ابتدای دولت حدود ۶۰ درصد بود.

سخنگوی دولت عنوان کرد: سرپرست بانک مرکزی در دولت قبل در ابتدای استقرار رئیس‌جمهور جدید، زمانی که هیات وزیران، هیات دولت قبل بود شفاف بیان کردند در مسیری که ما طی می‌کنیم تورم ۳ رقمی خواهد شد، مسئول تورم کشور رسما اعلام می‌‌کند تورم ۳ رقمی خواهد شد، پیش بینی تورم ۳ رقمی را مشاهده می‌کنیم که امروز چگونه است.

وی ادامه داد: نه تنها تورم ۳ رقمی محقق نشد بلکه به تورم ۴۶ درصدی رسیدیم و این بدان معنا است در شیب کاهش قرار داریم. این بدان معنا است که استمرار همین مسیر افزایش قیمت‌ها و تورم را مهار کند. مسیری ‌که دولت طی کرده روشن است.

بهادری جهرمی بیان کرد: باید مشاهده کنیم از کجا به کجا رسیده‌ایم از تورم ۶۰ درصدی به ۴۶ درصدی. علیرغم جنگ اوکراین،  آشوب‌های داخلی و هدفمندی یارانه‌ها به این نقطه رسیده‌ایم.

وی با اشاره به نظارت بر بازارها عنوان کرد: اساسا موافقت دولت با وزارت بازرگانی برای همین بود، چراکه مطابق قوانین موجود نظارت بر بازار پخش شده است، به طور مثال لبنیات بر عهده وزارت جهاد است، مسکن بر عهده وزارت راه و یا صمت است، تا اینجا ۳ وزارت خانه مطرح شد و این یعنی سازمان متمرکزی برای نظارت بر بازار وجود ندارد؛ به همین دلیل دولت اصرار داشت و دارد سازمان یا وزارتی تحت عنوان بازرگانی برای نظارت متمرکز بر بازار داشته باشد.

سخنگوی دولت گفت: منتظر هستیم مجلس تصمیم خود را در خصوص سازمان یا وزارت بازرگانی بگیرد و تا آن زمان هم‌ستاد تنظیم بازار کارش را انجام می‌دهد و حتما عملکرد سازمان تعزیرات را مشاهده کرده‌اید و تا آن زمان با ساختارهای موجود هم حداکثر نظارت بر بازار با همکاری مردم و دریافت گزارش‌های مردمی اتفاق می‌افتد.

وی در پاسخ به سوال دیگر‌ این خبرنگار مبنی بر  این که بررسی مجلس برای تشکیل وزارت بازرگانی طولانی شده است، تاکید کرد: ما لایحه ۲ فوریتی را ارسال کردیم و درخواست داشتیم سریع رسیدگی شود

سخنگوی دولت درباره تفاهم بین ایران و عربستان پس از سفر وزیر خارجه این کشور به ایران گفت: دو کشور مسیر همکاری سازنده برای اجرای توافقات پکن طی می‌کنند و هر دو کشور نگاه مشترکی دارند که ثبات و امنیت پایدار در منطقه لازمه همکاری هاست و بستر مناسبی را برای منافع دو کشور ایجاد می‌کند و این در راستای سیاست دیپلماسی دولت سیزدهم است.

وی درخصوص اینکه چرا برخی بانک ها از اعطای تسهیلات برای مسکن خودداری می کنند و عمده اعطای وام به کارکنان آنها صورت میگیرد،بیان کرد: آمار تسهیلات بانک ها مستمر از سوی بانک مرکزی منتشر می شود از ابتدای سال ۳۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات فرزند آوری و ازدواج اعطا شده است‌.تسهیلاتی از گذشته به برخی کارکنان اعطا شده است که اصلاح این روش مورد تاکید رئیس جمهور بود تا دیگر استمرار نداشته باشد و این اعطای وام در برخی بانک ها بوده که نظام‌نامه مورد اصلاح قرار گرفته است.

بهادری جهرمی در رابطه با خبر های آزادی سازی پول های بلوکه شده و رقم‌مشخص در این باره گفت: توصیه می‌کنم به عدد های تجارت خارجی که مستمر اتفاق می افتد توجه کنید به جای آنکه شرطی یک موضوع باشیم. اقدامات متعددی در این زمینه حال انجام است باید واقعیت های اقتصادی ایرانی در تجارت خارجی ببنیم. ۱۱۲ میلیارد دلار تجارت خارجی در سال ۱۴۰۱ رقم خورده است و منابع مورد نیاز برای انجام تجارت خارجی  در دسترس و موجود است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز