خبرگزاری کار ایران

متخصصان ایرانی پیشرو در بازیافت گاز کربن دی اکسید

شرکت ماشین‌سازی گازکربنیک شهرکرد، اولین و تنها لایسنسور ایرانی در زمینه بازیافت کربن‌دی‌اکسید

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۱۶۳۶

شرکت دانش‌بنیان ماشین سازی گاز کربنیک شهرکرد اولین و تنها لایسنسور ایرانی در زمینه بازیافت کربن دی اکسید است.

 به گزارش ایلنا، در مراکز صنعتی از جمله نیروگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها و سایر صنایع برای تأمین انرژی مصرفی، نیاز به احتراق سوخت‌های فسیلی است. دود خروجی از دودکش این واحدها حاوی مقادیر زیادی کربن دی‌اکسید است و تخلیه سالانه میلیاردها تن کربن دی‌اکسید در اتمسفر باعث تخریب محیط ‌زیست و ایجاد تهدیدات جدی برای بشر شده است. سازگار شدن با پدیده تغییر اقلیم، ضرورت افزایش بهره وری انرژی و کاهش گازهای گلخانه ای تولید شده در نیروگاه ها از یکسو، نیاز صنایع کشور به کربن دی اکسید از سوی دیگر، لزوم اجرای پروژه استحصال گاز  در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی را قوت بخشیده است. با استفاده از فناوری بازیافت گاز کربن دی‎اکسید (CDR) در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، از میزان هدررفت ‎کربن دی‎اکسید کاسته و بر میزان سودآوری افزوده می‌شود. شرکت ماشین سازی گازکربنیک شهرکرد با تکیه بر دانش فنی خود که حاصل سال­ها تحقیقات متمادی است، با هدف کمک به حفظ محیط زیست در راستای جلوگیری از افزایش دمای کره زمین می‌کوشد تا با دستیابی به فناوری­های پیشرفته به این امر تحقق بخشد. شرکت ماشین سازی گازکربنیک شهرکرد علاوه بر واحد‌های متعدد تحقیقاتی خود، پروژه بازیافت کربن دی اکسید از محصولات احتراق بویلر حرارتی نیروگاه بعثت به منظور تولید گازکربنیک مایع با گرید خوراکی و همچنین پروژه بازیافت کربن دی اکسید از دود خروجی از استک ریفورمر آمونیاک پتروشیمی کرمانشاه، به منظور افزایش ظرفیت تولید اوره در این پتروشیمی را در مقیاس صنعتی اجرا و دانش فنی خود را تجاری سازی کرده است.

پروژهCDR  در نیروگاه برق بعثت

استحصال گاز کربنیک نیروگاه بعثت به منظور کاهش انتشار  در سال ۸۹ راه‌اندازی شد. دود خروجی از بویلر به عنوان خوراک واحد CDR ، وارد مراحل پالایش و جذب   می شود. از نکات قابل توجه این طرح استفاده از پسماند حرارتی دود ورودی به عنوان انرژی مورد نیاز برای میعان گازکربنیک است. این امر مصرف برق واحد را حدود ۵۰ درصد نسبت به واحدهای مشابه کاهش می دهد. از دیگر نوآوری های به کار رفته در این طرح، استفاده از درایر تبریدی برای حذف رطوبت محصول می باشد که در دیگر واحد ها از مواد جاذب رطوبت مثل سیلیکاژل و مانند آن استفاده می شود. گفتنی است نیروگاه برق بعثت واقع در جنوب شهر تهران، بزرگ‎ترین نیروگاه خاورمیانه در زمان افتتاح بوده و محل نصب و تست بسیاری از فناوری‎های نوین در سطح وزارت نیرو است.

شرکت ماشین‌سازی گازکربنیک شهرکرد، اولین و تنها لایسنسور ایرانی در زمینه بازیافت کربن‌دی‌اکسید

پروژه CDR در شرکت پتروشیمی کرمانشاه

نخستین واحد CDR در صنایع نفت ، گاز و پتروشیمی، در سال ۱۳۹۴ در پتروشیمی کرمانشاه به بهره برداری رسیده است. خوراک اصلی واحد CDR، دود خروجی از ریفورمر آمونیاک می­باشد. در پتروشیمی کرمانشاه حدود ۲۵ درصد از دود خروجی از استک ریفورمر آمونیاک توسط انشعابی به قطر ۵۰ اینچ به واحد  CDRانتقال می­یابد. با راه‌اندازی واحد CDR پتروشیمی کرمانشاه تولید اوره این مجتمع بدون آن‌که سوخت اضافی مصرف کند، حدود پنج تا هشت درصد افزایش و انتشار گاز کربن دی اکسید به اتمسفر از دودکش ریفورمر آمونیاک 25 درصد کاهش یافت. این پروژه نخستین پروژه بازیافت گاز کربنیک در صنعت پتروشیمی است که با بهره‎مندی از دانش فنی داخلی (شرکت ماشین سازی گاز کربنیک شهرکرد) و همچنین تامین‎کنندگان داخلی به بهره‎برداری رسیده است.

تکنولوژی جداسازی غشایی

شرکت دانش بنیان ماشین­ سازی گاز کربنیک شهرکرد با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران در حال توسعه فناوری غشایی برای جداسازی کربن دی اکسید از جریانات گازی حاصل از احتراق می ­باشد. در سال     1400 با تاسیس شرکت فرایندهای جداسازی برنا، تحقیقات گسترده ای جهت استفاده از تکنولوژی غشایی در فرایندهای جداسازی گازها انجام شده است. شرکت تحقیق و توسعه فرایندهای جداسازی برنا توانست با نصب و راه اندازی اولین واحد غشایی خود در پتروشیمی رجال تکنولوژی خود در زمینه جداسازی غشایی گازها را به اثبات رساند. در این طرح بیش از 99 درصد از مونومرهای ارزشمند از جریان گاز اتلافی مجتمع پتروشیمی استحصال و به واحد پلیمریزاسیون بازگردانده می­شوند. بعلاوه، با نصب واحد غشایی شرکت برنا، نیتروژن موجود در جریان گاز اتلافی به غلظت 99.5 درصد خالص سازی و به سایر واحدهای فرایندی ارسال می­شود. همچنین تحقیقات گسترده ای جهت جداسازی سایر گازها از جمله کربن دی اکسید به کمک مدول های غشایی در حال انجام است. با استفاده از تکنولوژِی غشایی می توان منابعی احتراقی با غلظت پایین کربن دی اکسید را ابتدا غنی کرده  و سپس وارد سیستم جذب شیمیایی نمود. همچنین برای صنایعی که حاوی جریانات خروجی با غلظت بیش از ۲۰ درصد گازکربنیک می باشد این روش بسیار مناسب تر از روش جذب شیمیایی است. هم اکنون شرکت برنا با امکان تولید مدول های غشایی در مقیاس تجاری و با داشتن تکنولوژی غشایی اثبات شده در حوزه فرایندهای جداسازی غشایی گازها امکان استفاده از این تکنولوژی در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و فولاد را دارد. این شرکت همچنان تحقیقات گسترده­ای جهت جداسازی سایر گازها از جمله کربن دی اکسید به کمک مدول های غشایی را در برنامه دارد.

گفتنی‌است، در مراسم اختتامیه بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست، شرکت ماشین سازی گازکربنیک شهرکرد موفق به کسب عنوان غرفه برتر شد. این نمایشگاه از ۱۳ تا ۱۵ اسفندماه در مصلی امام خمینی (ره) با حضور صنعتگران و تولیدکنندگان حامی محیط زیست، فعالان، دغدغه مندان حفاظت از محیط زیست و جمعی از مدیران کشوری برگزار شد.

شرکت ماشین‌سازی گازکربنیک شهرکرد، اولین و تنها لایسنسور ایرانی در زمینه بازیافت کربن‌دی‌اکسید

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز