خبرگزاری کار ایران

فرجی‌راد در گفت‌وگو با ایلنا:

روس‌ها حس می‌کنند ابتکار عملشان درباره کی‌یف به در بسته خورده است/ غرب به دنبال جنگ جدید در اوکراین و علیه روسیه خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۸۹۰۰

سفیر پیشین ایران در نروژ گفت: تسلیحات هوشمند به اوکراین از سوی غرب تحویل داده شده که می‌تواند روسیه را با مشکلات زیادی روبه‌رو کند اما معنای این درگیری این نیست که اوکراین بتواند شبه‌جزیره کریمه و سرزمین‌های شرقی را به تصرف خود درآورد.

عبدالرضا فرجی‌راد، سفیر پیشین ایران در نروژ با اشاره به رد پیشنهاد آتش‌بس مسکو از سوی آمریکا و تکذیب این پیشنهاد توسط کرملین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: واقعیت این است که با اخباری که طی دو سه ماه گذشته منتشر شده و با اتفاقاتی که در این مدت رخ داده است، احتمال دارد که رئیس‌جمهوری روسیه پیشنهاد صلح و آتش‌بس را به آمریکایی‌ها داده باشد؛ چراکه پوتین در مصاحبه‌های اخیر خود صراحتاً در این خصوص صحبت کرده است. این در حالیست که اخیراً هم سنای ایالات متحده بودجه ۶۰ میلیارد دلاری برای کمک به اوکراین مدنظر قرار داده و از سوی دیگر اخباری از احتمال پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی آمریکا مطرح شده است. به همین دلیل معتقدم که احتمالاً پیامی با واسطه یا بی‌واسطه به واشنگتن در خصوص اوکراین مخابره شده است.

وی ادامه داد: اینکه کرملین اعلام می‌کند هرگونه پیشنهاد پوتین برای آتش‌بس در اوکراین کذب است عموماً می‌تواند به تصویب بودجه اخیر برای اوکراین از سوی آمریکا مربوط باشد؛ چراکه به زعم آنها این روند با تصویب بودجه ادامه خواهد داشت و بر همین اساس روس‌ها حس کرده‌اند که ابتکار عملشان به در بسته خورده است. در مذاکرات آتی بر سر اوکراین به نظر می‌آید که آمریکا و اروپا می‌خواهند مسائلی را در هرگونه توافق بگنجانند که به امنیت غرب مربوط است. این در حالیست که روسیه هم در حوزه اقتصاد با مشکلات زیادی روبه‌رو است و حتی بخشی از ذخایر ارزی خود را در این مدت مصرف کرده که مجموع این مؤلفه‌ها نشان می‌دهد اوضاع و احوال پیچیده‌ای بر پرونده اوکراین حاکم است. تا هفته‌های قبل بسیاری از تحلیلگران معتقد بودند که اوکراین بازنده این سناریو است ولی حالا قدری این تصورات عوض شده است.

این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه تصریح کرد: به عنوان مثال تغییر فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین توسط ولودیمیر زلنسکی بدون هماهنگی با آمریکا صورت نگرفته است و از سوی دیگر تصویب بودجه ۶۰ میلیارد دلاری برای ادامه جنگ در اوکراین آن هم توسط کنگره آمریکا، به علاوه تحرکات اخیر وزیر خارجه بریتانیا نشان می‌دهد که غرب می‌خواهد باز هم روسیه را تحت فشار قرار دهد. توجه داشته باشید که آرام آرام زمستان به پایان خود نزدیک می‌شود و با گرم شدن هوا احتمال دارد که غرب به دنبال ادامه دادن یک جنگ جدید در اوکراین و علیه روسیه باشد. اگر در غزه آتش‌بس برقرار شود، بدون شک آمریکا از بسیاری از مشکلات خود فارغ خواهد شد و می‌تواند بیش از گذشته به پرونده اوکراین رسیدگی کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توجه داشته باشید که روسیه و اوکراین در حوزه میدانی مشکلاتی دارند که می‌تواند معادلات را تحت‌الشعاع قرار دهد اما در کی‌یف، مشکلات بر سر نیروی انسانی و نظامی بیشتر است. این در حالیست که تسلیحات هوشمند مانند پهپاد و موشک‌های دوربرد و میان‌برد به اوکراین از سوی غرب تحویل داده شده که می‌تواند روسیه را با مشکلات زیادی روبه‌رو کند اما معنای این درگیری این نیست که اوکراین بتواند جزیره کریمه و تمام سرزمین‌های شرقی را به تصرف خود درآورد. رئیس‌جمهوری اوکراین عزم درگیری و ادامه هجوم‌های خود را دارد و به دنبال شکست روسیه است تا بتواند کماکان در قدرت باقی بماند اما به نظرم از این به بعد معادلات کمی تغییر پیدا خواهد کرد و حتی ممکن است غربی‌ها به واسطه اوکراین برای روسیه در دریای سرخ مشکلاتی را به وجود بیاورند.

 

گفت‌وگو: فرشاد گلزاری

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز