خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

برکناری «مک کارتی» نشان از انجماد سیاسی در حزب جمهوری‌خواه دارد/تقابل دموکرات‌ها و محافظه‌کاران افزایش می‌یابد/تبعات تعطیلی دولت آمریکا برای تیم بایدن

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۳۷۰۲

کارشناس مسائل آمریکا گفت: عزل رئیس مجلس نمایندگان آمریکا می‌تواند برای دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ یک امتیاز مثبت به حساب بیاید.

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح دلایل و ابعاد برکناری رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: واقعیت این است که ساختار دولتی ایالات متحده دچار تزلزل شده و لطمه‌های زیادی ممکن است از این طریق به وجهه بین‌المللی آمریکا وارد شود. این لطمه بدون شک بیشترین آثار خود را بر اقتصاد این کشور در عرصه داخلی و خارجی خواهد گذاشت و یکی از عوامل مذکور در این بین تعطیلی مکرر دولت آمریکا در ادوار مختلف است. بر همین اساس تعطیلی دولت موضوعی شد که رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از سوی هم‌حزبی‌های خود کنار گذاشته شود. باید توجه داشته باشیم که کنار گذاشتن کوین مک کارتی از ریاست مجلس نمایندگان نشان داد که حزب جمهوری‌خواه یک دست نیست و بر همین اساس ما شاهد یک انجماد یا انشقاق سیاسی درون حزب مذکور هستیم.

وی ادامه داد: همین مسأله به خوبی نشان می‌دهد که نظرسنجی‌های منتشر شده در خصوص پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا هم، چندان قابل اعتماد نیست. به هر ترتیب این اقدام و کنار گذاشتن رئیس مجلس نمایندگان آمریکا بدون شک به نفع دموکرات‌ها خواهد بود و به نظرم این اختلاف و عمق آن یک امتیاز به نفع بایدن ثبت خواهد کرد. توجه داشته باشید که انتخاب مک کارتی به عنوان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با فراز و نشیب‌ها و حرف و حدیث‌های بسیار زیادی توأم بود و حتی چندین بار جلسه رأی‌گیری برای انتخاب وی برگزار شد. لذا طبیعی است که این سطح از اختلاف به کنار گذاشتن وی منجر شود. باید توجه داشت که این اقدامات رادیکال استحکام سیاسی در واشنگتن را بر هم زده است و به نظرم دو قطبی‌های فعلی باعث میشود که در سطح جامعه هم اختلافات پدید آید که ترمیم این مسائل هم به آسانی صورت نخواهد گرفت.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: نکته بعدی این است که اقدام مذکور می‌تواند برای دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده میلادی یک امتیاز مثبت به حساب بیاید. موضوع مهمی که در این میان و در صورت تعطیل شدن دولت ایالات متحده باید مورد نظر قرار بگیرد این است که دیدگاه جمهوری‌خواهان تا حد بسیار زیادی به دیدگاه پوتین نزدیک است. بارها شنیده‌ایم که ترامپ اعلام کرده اگر رئیس جمهور ایالات متحده شود جنگ اوکراین و کمک به این کشور را پایان می‌دهد که همین مسأله نشان از همگرایی آنها با مسکو دارد. لذا اگر دولت آمریکا مجدداً تعطیل شود در داخل این کشور مشکلات اقتصادی پیش خواهد آمد و در خارج هم بحث عدم کمک به اوکراین مطرح می‌شود که این می‌تواند دقیقاً علیه سیاست خارجی و نگاه تیم بایدن قلمداد شود. اینکه رئیس موقت مجلس نمایندگان آمریکا در ابتدای ورود خود به کنگره دستور می‌دهد که نانسی پلوسی، رئیس پیشین مجلس نمایندگان این کشور دفتر خود را تخلیه کند و از کنگره خارج شود نشان از افزایش سطح تقابل میان دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: افزایش این سطح از تقابل برای آمریکا خطرناک بوده اما خطرناک‌تر از آن تعطیلی دولت خواهد بود؛ چراکه با این اقدام علناً وجهه ایالات متحده در خارج مجدداً مخدوش خواهد شد و در داخل هم مشکلات زیادی برای آنها خلق می‌شود. بحث فعلی بر سر این است که آیا بایدن می‌تواند با توجه به سن بالا و اسنادی که در خصوص فرزند او وجود دارد نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا شود یا خیر؟ ما به هیچ وجه نمی‌توانیم نتیجه انتخابات ایالات متحده را گمانه‌زنی کنیم اما مساله اینجاست که هر دو حزب از این به بعد سعی می‌کنند علیه یکدیگر دست به اقدامات رادیکال زده و همین موضوع تقابل حزبی را افزایش خواهد داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز