خبرگزاری کار ایران

زرگر در گفت‌وگو با ایلنا:

مسلح کردن شهرک‌نشینان به معنای پاک‌سازی فلسطینی‌ها خواهد بود/ پروژه «ماگن» یک تهدید دائمی را به وجود می‌آورد/ ذات اسرائیل با تشنج عجین است

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۰۴۱۹

کارشناس مسائل منطقه گفت: مسلح شدن شهرک‌نشینان صهیونیست و تقابل سخت آنها با فلسطینی‌ها می‌تواند امنیت داخلی تل‌آویو را با مشکل روبه‌رو کند.

«علی‌اصغر زرگر» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل و ابعاد تشکیل هسته‌های مسلح از شهرک‌نشینان صهیونیست برای هدف قرار دادن فلسطینیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اخیراً طرحی موسوم به «پروژه ماگن» از سوی وزارت جنگ رژیم صهیونیستی مطرح شده که هدفش تشکیل هسته‌های مسلحانه از شهرک‌نشینان برای مقابله سخت با فلسطینیان ساکن در محله‌های قدس اشغالی است. قبل از ارائه هرگونه تحلیل باید به این نکته اشاره کنم زمانی که ارتش یا پلیس نظامی به مقابله با فلسطینی‌ها روی می‌آورد، عموماً مدعی بودند که بر اساس وظایف ذاتی‌شان اقدام می‌کنند و هنوز هم شاهد سرکوب فلسطینی‌ها با همین دلیل هستیم. اما در مورد شهرک‌نشینان صهیونیست هم تقریباً چنین مسأله‌ای صادق است که به زمان تشکیل رژیم صهیونیستی برمی‌گردد. در سال‌های ۱۹۴۷ و ۱۹۴۸ که این رژیم در حال تشکیل بود، تعداد زیادی از یهودی‌ها مسلح شدند و به اصطلاح هسته‌های مقاومت شهری و مردمی را تشکیل دادند.

وی ادامه داد: این هسته‌ها برای مقابله با فلسطینی‌ها تشکیل شد و در همانجا بود که آزار و اذیت فلسطینی‌ها پایه‌گذاری شد و این روند به حدی جنبه رادیکال به خود گرفت که موج مهاجرت‌های ناخواسته به راه افتاد. تهدیدهای مسلحانه در همان‌موقع هم یکی از دلایل اصلی تحریک فلسطینی‌ها و بالا گرفتن درگیری‌ها بود اما مهاجرت، خروجی اصلی این مدل از اقدام‌های هسته‌های مسلحانه یهودیان در سرزمین‌های اشغالی بود. لذا بر اساس این اسناد و گذشته‌ای که بدان اشاره کردم، مسلح کردن یهودیان و شهرک‌نشینان را نمی‌توان یا موضوع جدید دانست؛ بلکه از گذشته این مساله وجود داشته است و حالا هم شاهد ظهور همان سناریو در شرایط کنونی هستیم. معتقدم که مسلح شدن شهرک‌نشینان صهیونیست را باید یک تهدید دائمی علیه فلسطینی‌ها دانست. طرح ماگن هم دقیقاً به این موضوع اشاره می‌کند که این طیف از یهودیان قرار است مجدداً مسلح شوند و علیه فلسطینی‌ها دست به اقدام مستقیم بزنند.

 این تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: این اقدام بدون تردید نوعی اعمال فشار و خشونت مضاعف علیه اقلیتی است که حالا می‌تواند به یک بحران جدید منجر شود. به عبارتی دیگر اگر پروژه ماگن به صورت علنی و در بالاترین سطح عملیاتی شود، نه تنها فلسطینی‌ها هم برای حفاظت از خود دست به سلاح خواهند شد، بلکه این موضوع می‌تواند همزیستی فلسطینی‌ها با یهودیان را برای همیشه دستخوش تغییر قرار دهد و عملاٌ یک بحران ارگانیک دیگر را در سرزمین‌های اشغالی خواهیم دید. معتقدم که این اقدام را باید یک نوع «پاکسازی» علیه فلسطینی‌ها بدانیم. توجه کنید زمانی که پلیس یا ارتش اسرائیل وارد مجادله‌های این چنینی میشد، به نوعی ما شاهد به وجود آمدن یک دیوار حائل بودیم که پس از یک درگیری کوچک یا متوسط اوضاع به سمت آرام شدن پیش می‌رفت، اما مسلح شدن مجدد شهرک‌نشینان می‌تواند اوضاع را به گونه‌ای دیگر رقم بزند و دایره تنش را گسترده‌تر کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر طرح مسلح شدن شهرک‌نشینان صهیونیست آنطور که در رسانه‌های عبری و عربی بدان پرداخته شد، عملیاتی شود، بدون تردید یک تهدید دائمی رخ خواهد داد که آتش آن می‌تواند اسرائیل را با مشکلات زیادی روبه‌رو کند. اینکه دیده می‌شود چند ساعت پس از اعلام این طرح، گروه‌های فلسطینی هم مواضع تندی علیه اسرائیل می‌گیرند و خواهان مسلح شدن فلسطینی‌ها برای حفاظت از خود می‌شوند، به نوعی یک رویارویی خطرناکی را نوید می‌دهد که شروع کننده آن بدون شک اسرائیل است نه فلسطینی‌ها. به عبارتی دیگر مواضع این گروه‌ها نشان می‌دهد که اگر شهرک‌نشینان سلاح بکشند، بدون شک فلسطینی‌ها هم سلاح خواهند کشید. شروع و تداوم این روند می‌تواند امنیت داخلی تل‌آویو را با مشکل روبه‌رو کند؛ چراکه اگر دامنه این تقابل بیشتر شود، اقدامات فلسطینی‌ها به اینجا ختم نخواهد شد. در آخر باید توجه شود که ذات و بُنیان رژیم صهیونیستی و فلسفه وجودی آن با تشنج عجین است و حالا هم به دنبال توزیع همین تشنج با دستورکار جدید است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز