خبرگزاری کار ایران

آشنایی با نحوه ثبت اختراع و مراحل آن

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۷۲۹۲

زمانی که موفق به اختراع محصولی می‌شوید، باید آن را به ثبت برسانید. با ثبت اختراع، حق انحصاری به مخترع داده می‌شود تا با استفاده از آن، فرآیندهایی که حق او را نقض می‌کنند را متوقف و خسارات ناشی از این کار را دریافت کند. به‌علاوه، با ثبت اختراع از مزایای بسیاری به‌عنوان مخترع و نخبه علمی بهره‌مند خواهید شد.     

برای ثبت اختراع باید مجموعه‌ای از شرایط و قوانین خاصی را رعایت کرده و مراحلی را طی کنید تا بتوانید اختراع خود را به ثبت برسانید. البته گاهی ممکن است در پروسه ثبت اختراع با موانعی روبه‌رو شده و نیازی جدی به مشاوره ثبت اختراع داشته باشید. برای آشنایی بیشتر با چگونگی ثبت اختراع، قوانین مربوط به آن و ماهیت مشاوره ثبت اختراع با ما همراه باشید.             

همه چیز درباره نحوه ثبت اختراع             

برای اینکه بتوانید اختراع خود را به ثبت برسانید دو روش وجود دارد:

1- روش اعلامی          

در این روش، ملاک ثبت اختراع، ادعای خودِ مخترع است و بررسی‌های چندانی حول ادعای مخترع انجام نمی‌شود. به عبارت دیگر، فرض بر این است که ادعای مخترع درست بوده و در صورت ثبت نشدن این اختراع از قبل، محصول او ثبت خواهد شد. در ایران از این روش ثبت اختراع استفاده می‌شود. در واقع بعد از اینکه فرد مدارک خود را تحویل داد، بررسی‌های لازم انجام خواهد شد و در صورتی که آن اختراع از قبل به ثبت نرسیده باشد، سند آن به اسم مخترع ثبت خواهد شد.

مسئولیت صدور سند، بر عهده اداره مالکیت صنعتی است؛ اما این اداره مسئول صحت و سقم ادعا نیست و مسئولیت آن تنها بر عهده خود شخص خواهد بود.        

2- روش تحقیقی        

در برخی از کشورها بعد از اینکه فرد ادعایی در مورد اختراع یک وسیله کند، صحت و سقم آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. این کار با استفاده از وسایل و امکانات مختلف و در آزمایشگاها انجام شده و فرآیندی زمان‌بر است.

در این روش، قبل از ثبت، اختراع به صورت محرمانه نگهداری می‌شود و بعد از انجام بررسی‌های لازم، در صورت درست بودن ادعای مخترع، آن را به ثبت می‌رسانند.                

مدارک مورد نیاز برای ثبت کردن اختراع     

آشنایی با نحوه ثبت اختراع و مراحل آن                    

برای اینکه بتوانید اختراع خود را به ثبت برسانید، باید مدارک زیر را ارائه دهید:   

- اظهارنامه اختراع در سه نسخه    

- ادعای اختراع                           

- توصیف اختراع         

- نقشه اختراع در صورت لزوم                      

- مدارک هویت متقاضی و مخترع

- رسید پرداخت هزینه‌های قانونی

- مدارک مورد نیاز برای حق تقدم 

- مدارک هویتی نماینده قانونی (در صورتی که تقاضا به وسیله نماینده ارائه شود.)

همان طور که می‌بینید، برای اینکه بتوانید اختراع خود را به ثبت برسانید، باید برخی از مدارک را حتما به همراه داشته باشید. برای اینکه به طور کامل مطلع شوید که به چه مدارکی نیاز خواهید داشت و چه مراحلی را باید طی کنید، می‌توانید از یک مشاوره حقوقی ثبت اختراع کمک بگیرید. با شرکت در جلسه مشاوره ثبت اختراع، امکان اشتباه شما در انجام مراحل به حداقل می‌رسد و می‌توانید سریع‌تر به هدف مورد نظر خود برسید.     

مزیت و دلایل ثبت اختراع        

 شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا باید اختراع خود را ثبت کنیم و اگر این کار را نکنیم چه خواهد شد؟ در ادامه به بررسی چند مورد از مهم‌ترین مزایا و دلایل ثبت اختراع خواهیم پرداخت:               

- یکی از مهم‌ترین مزایای ثبت اختراع، بهره‌مندی مخترع از حمایت‌های قانونی و نخبگی است.              

- بعد از ثبت اختراع شما این امکان را خواهید داشت که استفاده تجاری دیگران از اختراع خود را متوقف کنید. در واقع با ثبت  اختراع توسط شما، مشخص می‌شود که محصول متعلق به مخترع است و کسی حق سوء‌استفاده از آن را ندارد.              

- هر مخترعی برای اینکه بتواند وسیله‌ای را اختراع کند، در طی تحقیقات خود باید هزینه‌هایی را متقبل شود. یکی دیگر از مزایای ثبت اختراع این است که به وسیله آن و با به دست آوردن حقوق انحصاری اختراع، فرد می‌تواند برخی از هزینه‌ها را جبران کند.           

- بعد از دریافت گواهینامه ثبت اختراع، می‌توانید به بازارهای جدید دسترسی پیدا کنید و از این طریق با نهادهای مختلف همکاری داشته باشید.        

- ثبت اختراع به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید از وام‌ها و تسهیلاتی که در اختیار شما قرار داده می‌شود استفاده کرده و محصول خود را به بازار عرضه کنید.

- اختراع ثبت شده، رزومه شما را پربارتر خواهد کرد و همین امر باعث جذب مشتریان و سهامداران مختلفی می‌شود.              

توجه داشته باشید که تا قبل از ثبت اختراع، قانون نمی‌تواند از فرد مخترع حمایتی کند. بنابراین، بعد از اینکه محصولی اختراع کردید باید بلافاصله اقدامات لازم را برای ثبت آن انجام دهید. درصورتی که در هر مرحله‌ای از پروسه ثبت اختراع نکته مبهمی وجود داشت و یا دچار مشکل شدید، از خدمات مشاوره ثبت اختراع غافل نشوید!     

نقش مشاوره ثبت اختراع

آشنایی با نحوه ثبت اختراع و مراحل آن                  

همان طور که مشاهده کردید، ثبت اختراع مشمول قوانین و مراحل خاصی می‌شود. شما به‌عنوان مخترع باید آن‌ها را به درستی و به ترتیب طی کنید تا در ثبت اختراع خود دچار مشکل نشوید. و در نهایت بتوانید در کمترین زمان اختراع خود را به ثبت برسانید.        

استفاده از مشاوره ثبت اختراع، باعث می‌شود تا با چالش‌ها و مراحل اداری ثبت اختراع آشنایی داشته باشید و با راهکارهای هرکدام از آن‌ها آشنا شوید. یکی از مواردی که در این حوزه به شما کمک می‌کند، دریافت مشاوره ثبت اختراع و مشاوره مالکیت فکری است.

ویژگی مشاور ثبت اختراع         

همان طور که اشاره شد، استفاده از یک مشاور حرفه‌ای به شما در طی مسیر درست ثبت اختراع کمک بسزایی می‌کند. یک مشاور خوب باید با تمام قوانین و چالش‌های ثبت اختراع آشنایی داشته باشد و بتواند به شما کمک کند تا با استفاده از راهکارهای مناسب و اصولی، در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین مشکل، اختراع خود را به ثبت برسانید.                          

مزایای استفاده از خدمات مشاوره ثبت اختراع در کارمنتو           

برخی اوقات در مراحل ثبت اختراع ممکن است مشکلاتی به وجود بیاید و یا اینکه نتوانید مراحل ثبت اختراع را به درستی انجام دهید. در این گونه موارد، استفاده از مشاوره ثبت اختراع و کمک گرفتن از یک فرد متخصص در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند تا مراحل ثبت اختراع خود را به راحتی و بدون چالش پشت سر بگذارید.       

کارمنتو، پلتفرم اختصاصی مشاوره ثبت اختراع است. این مجموعه با در اختیار داشتن افراد متخصص و کارشناسان خبره در این زمینه می‌تواند به شما در زمینه ثبت اختراع کمک کرده و این مسیر را برای شما هموارتر کند تا سریع‌تر به نتیجه برسید. شما می‌توانید در 24 ساعت شبانه‌روز و در تمام ایام هفته، با مشاوران کارمنتو تماس گرفته و از راهنمایی‌ و مشاوره آن‌ها در حوزه ثبت اختراع استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با مشاوران برتر کارمنتو به سایت Karmento.ir مراجعه کنید.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز