خبرگزاری کار ایران

معاون شورای توسعه سواحل مکران:

برای توسعه مکران، سبک حکمرانی باید تغییر کند

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۱۲۹۴

معاون شورای توسعه سواحل مکران اظهار داشت: تغییر سبک حکمرانی در مکران ضروری است و با این قوانین و مقررات نمی‌توان هدف توسعه سواحل مکران را محقق کرد و باید سازمان مستقل برای توسعه سواحل مکران تاسیس شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیاوش ره‌پیک در نشست خبری امروز درباره ضرورت و اهمیت توسعه سواحل مکران با بیان اینکه به دنبال توسعه متوازن مکران هستیم، اظهار داشت: نمی‌خواهیم توسعه مکران در نتیجه، عسلویه دوم باشد و در این باره ملاحظاتی داریم تا دچار ضایعات عسلویه نشویم و اصرار داریم که در جریان توسعه بوم منطقه آسیب نبیند.

وی با تاکید بر ایجاد مطالبه مردمی در این منطقه برای توسعه گفت: در پهنه این منطقه با تفاوت فرهنگی مواجه‌ایم و تلاش زیادی برای شناخت این بوم و مردم نیاز است و می‌خواهیم این بوم و مردم این منطقه را بشناسیم و قطعا نمی‌توان یک نسخه از توسعه منطقه دیگر را به اجبار در این منطقه پیاده کرد. 

معاون شورای توسعه سواحل مکران با بیان اینکه مردم باید توسعه پذیر باشند و در مسیر تحقق توسعه، محرومیت زدایی هم حاصل می‌شوند، ادامه داد: هرچند در این منطقه محرومیت عارض است اما به مردم شدت توانمند هستند و قرار نیست توانایی به آنها آموزش دهیم البته که نیاز به آموزش و مهارت آموزی دارند اما اینگونه نیست که ناتوان باشند.

وی با بیان اینکه مردم مکران فرهنگ بسیار قدیمی دارند و ایرانی‌تر هستند، تاکید کرد: هر چند محرومیت در این منطقه عارض است و در محرومیت ظاهری وجود دارد اما پولداران بلوچی فراوان هستند و این نقد وارد است که چرا با وجود این تعداد سرمایه‌دار برای بهبود وضعیت در این منطقه سرمایه‌گذاری نمی‌کنند، در حالی که وضعیت بهداشت و درمان در این منطقه مطلوب نیست، سرمایه‌گذاران بلوچ می‌توانند نسبت به ساخت بیمارستان خصوصی اقدام کنند که بسیار درآمدزا است.

دستیار ویژه دبیر شورای توسعه سواحل مکران تاکید کرد: از لحاظ زمانی برای توسعه منطقه مکران لبریز شده‌ایم و ٢٠ سال است که درباره توسعه سواحل مکران صحبت می‌شود اما توسعه نیاز به برنامه مستمر و دقیق دارد. البته در این باره در نقطه صفر نیستیم از سال ٨۶ سخنان رهبری درباره توسعه مکران در این منطقه مطرح شده‌‌است.

ره‌پیک با انتقاد از اقدامات برخی از دستگاه‌ها در راستای توسعه منطقه مکران بدون مردم شناسی و بوم شناسی منطقه تاکید کرد: مردم منطقه به موضوع جمعیت حساس هستند و واقعیت این است که وقتی توسعه به موقع انجام نمی‌شود این نگاه هم طبیعی است چرا در این شرایط اصرار بر شهرک‌سازی در این منطقه دارند و ما به هیچ عنوان به دنبال اقدامی خلاف بر خواست مردم منطقه نیستیم. 

وی به شرط سرمایه‌گذاری در منطقه گفت: هر مجموعه سرمایه‌گذاری باید به عنوان مسئول اجتماعی برای نیروی کار که از بومیان منطقه هستند، کارگاه آموزشی برگزار و با سرمایه خودشان باید برای مهارت آموزی نیروهای بومی اقدام کنند. 

معاون شورای توسعه سواحل مکران با اشاره به ضعف زیرساختی در منطقه تاکید کرد: با وجود اینکه این منطقه ظرفیت بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری در انواع حوزه‌ها دارد اما با ضعف زیرساختی مواجه هستیم، برای مثال بریس یکی از مناطق منحصر به فرد گردشگری است اما هیچ امکانات گردشگری ندارد، در حالی که در این منطقه نزولات جوی در سال ٣ میلیارد متر مکعب است اما این آب مهار نمی‌شود و قابلیت استفاده ندارد و در حال توزیع آب در این منطقه سقایی است. در حالی که الگوی مصرف در تهران ١٢٠ لیتر است اما مردم بریس تنها ١۵ لیتر مصرف در روز دارند که توزیع با تانکر انجام می‌شود و پول آن را هم می‌پردازند.

وی با تاکید بر موانعی که در پروسه اخذ مجوزها ایجاد می‌شود، گفت: روند صدور مجوزها برای هر کاری در این منطقه بسیار سخت و طولانی است و مشمول مرور زمان می‌شود بنابراین تغییر سبک حکمرانی در مکران ضروری است و با این قوانین و  مقررات نمی‌توان هدف توسعه سواحل مکران را محقق کرد و باید سازمان مستقل برای توسعه سواحل مکران تاسیس شود .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز