خبرگزاری کار ایران

معاون رییس جمهوری:

فاصله آماری بانک مرکزی و مرکز آمار مشروعیت داده‌ها را زیر سوال می‌برد

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۰۴۹۳

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور اظهار داشت: هر چند به طور قانونی مرکز آمار مسئول تولید آمار است اما بانک مرکزی هم به صورت تاریخی اطلاعات و آمار در حوزه حساب‌های ملی را تولید و منتشر می‌کند، اما بین این داده‌ها نباید فاصله معناداری وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، داود منظور در مراسم روز ملی آمار و برنامه‌ریزی با بیان اینکه کاری که کارکنان مرکز آمار انجام می‌دهند قیمت ندارد و نمی توان آمار را ارزش گذاری کرد، اظهار داشت: از این رو به همان نسبت زحمت نیروی انسانی هم قابل تبدیل ریالی نیست و از تمام کارکنان تشکر می کنم.

وی با تاکید بر اینکه آمار و اطلاعات امروز اساس توسعه است و به منزله توسعه است ، گفت: اگر می خواهیم توسعه پایدار را تقویت کنیم باید بر تولید و انتشار اطلاعات قابل اعتماد تمرکز کنیم چراکه آمار به منزله برنامه ریزی است و بدون آمار هیچ برنامه ای قابل انجام نیست. 

رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد:آمار یعنی تصمیم گیری و در تمام سطوح ملی و استانی و بنگاهی بدون داشتن اطلاعات درست و جامع نمی‌توانیم تصمیمات درست اتخاذ کنیم. تاکید می‌کنم باید دامنه تولید اطلاعات و اعتماد پذیری داده‌ها را توسعه و تقویت کنیم.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه در تولید آمار باید از ظرفیت همه دستگاه‌ها استفاده کنیم ، ادامه داد: باید دستگاه‌های تولید کننده آمار به سمت رویه های و روش های استاندارد و یکسان پیش بروند و نباید بین آمار و داده‌های تولید شده بین دستگاه‌ها فاصله معناداری وجود داشته باشد به ویژه در خصوص اطلاعات حساب‌های ملی. 

وی تاکید کرد: هر چند به طور قانونی مرکز آمار مسئول تولید آمار است اما بانک مرکزی هم به صورت تاریخی اطلاعات و آمار در حوزه حساب‌های ملی را تولید و منتشر می‌کند اما بین این داده‌ها نباید فاصله معنا داری وجود داشته باشد. برای مثال در نرخ رشد در حساب فصلی در برخی آمار بانک مرکزی مثبت و آمار بانک مرکزی منفی بود بنابراین یا مبنای آماری بانک مرکزی ایراد دارد یا مرکز آمار و باید در این باره نسبت به یکسان سازی داده و روش تولید داده اقدام کنیم در غیر این صورت مشروعیت داده‌ها زیر سوال می‌رود.

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه توسعه تولید داده‌ها برای حساب‌های اقماری باید تقویت شود، اظهار داشت: به این جمع بندی رسیدیم که به حساب اقماری ویژه دستگاه‌ها بسیار اهمیت دارد و برخی از دستگاه‌ها در برنامه هفتم درخواست این را داشتند که در این باره حکمی صادر کنیم و نباید در این باره گسست به وجود بیایید.

منظور گفت: در تولید داده‌ها باید به سمت داده‌های ثبتی مبنا حرکت کنیم تا هزینه تولید داده کمتر  و دقت در آن بیشتر شود و در این باره باید سامانه برخط ایجاد شود تا داده‌ها به صورت برخط و بدون مداخله انسانی درقالب وب سرویس مناسب در اختیار مرکز آمار قرار بگیرید.

وی ادامه داد: امروز داده یکی موضوع جهانی است ضمن اینکه باید استاندارد بین المللی را در تولید داده استفاده کنیم باید این اطلاعات را با نهادهای بین‌المللی تبادل کنیم البته به غیر از اطلاعات محرمانه که این نوع اطلاعات هم محدود هستند اما برای سایر داده‌ها با سازمان‌های بین‌المللیِ پیشتیانی داده‌ها، ارتباط داشته باشیم و بتوانیم از روش‌های جدید داده‌سازی استفاده کنیم که این موضوع هم در تبادل حاصل می شود.

معاون رییس جمهوری افزود: فناوری‌های نوین در حوزه آمار می‌تواند تحول ایجاد کند و استفاده از هوش مصنوعی و ابزارهای جدیدی در حوزه آمار مقوله جدیدی است که باید به این سمت حرکت کنیم.

منظور گفت: باید در تولید ریزداده‌ها باید نقش بیشتری داشته باشیم.

وی اظهار داشت: همانطور که به صورت مداوم شاخص خرده فروشی را منتشر می‌کنیم باید شاخص عمده فروشی هم به صورت فصلی  منتشر شود و مهمتر اینکه تولید اطلاعات پیشنگرانه باید در دستور کار قرار بگیرد و نه تنها با داده‌ها باید گذشته را تحلیل کنیم بلکه داده‌ها باید بیان انتظار در آینده باشد که اهمیت این داده‌ها بیشتر از اطلاعات گذشته نگر است و یکی از اطلاعات داده‌ای آینده نگر خوب شاخص شامخ است که روایت خوبی از انتظارات در آینده دارد.

رییس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه مرکز آمار آینه است و اصل بی‌طرفی در آن کاملا رعایت می‌شود، تاکید کرد: مرکز آمار باید مانند آیینه هر آنچه در واقعیت است را باید بدون نگاه سیاسی منتشر کند و اصل بی طرفی در آمار که کاملا کارشناس محور است تا براساس سلایق سیاسی آمار را دستکاری نشپد و این رویه را باید ادامه داد و ما آن را حمایت می‌کنیم.

منظور ادامه داد:با این دستمزدهای مرکز آمار  امکان بی دقتی افراد در تهیه آمار وجود دارد بنابراین باید سیستم های کنترل داده باید تقویت شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز