خبرگزاری کار ایران

وزیر نفت مطرح کرد:

۵۰ درصد درآمد صادرات غیرنفتی کشور از پتروشیمی است/ کاهش تولید تکلیفی نفت نداریم/ آغاز اجرای پتروشیمی فراسرزمینی

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۷۹۳۸

وزیر نفت اظهار داشت: پارسال از صادرات غیرنفتی که به اکثر کشورهای جهان داشتیم ۱۶ میلیارد دلار یعنی نیمی از آن مربوط به پتروشیمی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، جواد اوجی در هفدهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست با بیان اینکه در نمایشگاه امسال ۲۱۰ شرکت خارجی و ۶۴۰ شرکت داخلی حضور دارند، اظهار داشت: تحریم در حوزه صنعت پتروشیمی بلااثر شده و پتروشیمی یک صنعت کلیدی و مهم ایران به لحاظ ارزآوری است.

وی افزود: پارسال از کل صادرات غیرنفتی ۱۶ میلیارد دلار مربوط به پتروشیمی است، ما به اکثر کشورهای جهان داشتیم و نیمی از صادرات غیرنفتی کشور مربوط به پتروشیمی است.

وزیر نفت با بیان اینکه حدود ۷۰ مجتمع پتروشیمی در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: پتروشیمی نقش بزرگی در اشتغال‌زایی و درآمدزایی دارد و مهمتر اینکه تحریم ناپذیر است، زیرا دنیا به این صنعت نیاز دارد.

وی بیان داشت:،برنامه ریزی خوبی در دولت و وزارت نفت صورت گرفته که ظرفیت تولید در بالادست و زنجیره تولید رشد کند، با وجود حدود ۷۰ مجتمع پتروشیمی در کشور اکثر محصولات را تولید می کنیم و تنوع خوبی در محصولات پلیمری، شیمیایی، آروماتیک و مواد هیدروکربوری داریم.

اوجی با بیان اینکه ظرفیت محصولات پلیمری در کشور ۲۰ میلیون تن در سال است، افزود؛ ظرفیت نصب شده تولید پلیمر ۱۲ تن و عملیاتی آن ۷ میلیون تن است، اگر یک میلیون تن صادرات داشته باشیم هر تن ۱۰۰۰ دلار نصیب کشور می شود اما اگر این محصولات تبدیل به محصول نهایی شود ۵ هزار دلار عاید کشور می شود.

وی با بیان اینکه عمده تامین خوراک صنایع پلاستیک از پلیمر است، یادآور شد: ما ظرفیت خوبی برای تامین خوراک صنایع پلاستیک داریم و دغدغه ای برای سرمایه گذاری در این حوزه وجود ندارد. البته امیدواریم بازخورد این نمایشگاه نیز این باشد که چالشهای این حوزه حل و فصل شود.

وزیر نفت با بیان اینکه ما در حوزه پتروشیمی سراغ طرح های نیمه تمام و پروژه هایی که  زمینه رشد و  ارزش افزوده داردن، رفته ایم، افزود: ۲ ماه گذشته الفین گچساران به بهره برداری رسید و تا پایان امسال هم ۵ مجتمع مهم پتروشیمی به بهره برداری می رسد که ۶ تا ۷ میلیون دلار ارزش محصولات آن است. البته در سایر شرکتهای زیرمجموعه نیز همین رویه دنبال می شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۱۵ میلیارد دلار طرح نیمه تمام به بهره برداری رسید، افزود: امسال نیز ۱۵ میلیارد دلار در شرکتها از جمله پتروشیمی به بهره برداری م می رسد.

اوجی اعلام کرد: در سال جاری ۱۴ طرح به ارزش ۱۴ میلیارد دلار در وزارت نفت شروع به کار خواهد کرد.

وی با بیان اینکه ما در شروع دولت سیزدهم ۲.۲ تا ۲.۳ میلیون بشکه تولید نفت داشتیم، ادامه داد: امروز میزان تولید به ۳.۳ میلیون بشک هدر روز رسیده است، هرچه تولید می کنیم به مصرف داخل و یا صادر می کنیم به این معنا که کاهش تولید تکلیفی نداریم.

وزیر نفت با بیان اینکه احتمالا قیمت نفت تا پایان ۲۰۲۳ به بالاتر از ۱۰۰ دلار رسد، درباره میعانات گفت: ما قبلا ۷ تا ۸ میلیون بشکه میعانات روی آب داشتیم که دولت قبل پیشناهد داده بود ۱۲ کشتی بخریم و این محصولات را روی آب ذخیره کنیم، امروز با فرایند اصلاحات در پتروشیمی و پالایشگاهها و بازارهای خارجی تراز ما منفی شده است.

وی بیان داشت: هرچه ظرفیت تولید نفت را بالا می بریم هم مشتری فروش آن را داریم و هم اینکه به مصرف داخل می رسد.

اوجی خاطرنشان کرد: در صنعت پتروشیمی علاوه بر طرح های نیمه تمام ۵ تا ۶ میلیون تن به تولید اضافه می شود. ما سراغ طرح های با تولید مواد پایه نمی رویم بلکه روی زنجیره ارزش تمرکز کرده ایم به طوری که اگر این زنجیره ارزش تکمیل شود حتی نیازی به درآمد صادرات نفت و میعانات نخواهیم داشت.

وی تاکید کرد: رویکرد ما تکمیل طرح ها ورود به زنجیره ارزش و بومی کردن دانش فنی و ساخت کاتالیست است به طوری که سال گذشته به شرکتهای توانمند اروپایی و همسایگان صادرات کاتالیست داشتیم.

وزیر نفت با اعلام اینکه علاوه بر پالایشگاههای فراسرزمینی به دنبال ورود به حوزه پتروشیمی فراسرزمینی نیز هستیم، تصریح کرد: در ونزوئلا ۱۲ میلیون تن ظرفیت نصب شده داریم که ۳ تا ۴ میلیون تن آن فعال است  ما برای ۲ مجتمع پتروشیمی قرارداد امضا کردیم که بازسازی و نوسازی در آنها انجام شود و به این ترتیب صنایع داخل نیز فعال خواهند شد.

وی با بیان اینکه ما پارسال و امسال ۲.۸ میلیون به کشورهای امریکای لاتین صادرات داشتیم، گفت: امروز صنعت نفت و گاز کشور کالما خودکفا است، اواخر دهه ۶۰ خیلی از کارشناسان حوزه نفت در ایران خارجی بودند ما برای حفاری افقی چاهاهی نفت و گاز از شرکتهای خارجی کمک می گرفتیم. اما امروز توسعه میادین نفتی و گازیو  حفاری افقی و عمودی تنها با استفاده از توان داخل انجام می شود. ما اکنون ۶ هزار متر حفاری چاه داریم که رکورد خوبی در منطقه محسوب می شودف همچنین در زمینه ساخت سازه ها از جمله سکو، توربوکمپرسور، احداث پالایشگاه و پتروشیمی خودکفا هستیم. ما امروز صاحب دانش فنی هستیم و صادرات خدمات فنی و مهندسی داریم.

وزیر نفت با بیان اینکه علاوه بر ساخت پالایشگاه، پتروشیمی و توسعه میدان‌های نفت و گاز، در بخش‌های مختلف صنعت نفت صاحب دانش فنی شده‌ایم، گفت:  تلاش‌های وزارت نفت برای ایجاد ارزش‌ افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی، ارزآوری و کمک به اقتصاد کشور در سخت‌ترین شرایط تحریم ادامه دارد، برخی افراد اعلام می‌کنند آمریکایی‌ها به ایران چراغ سبز نشان دادند. اگر این حرف درست باشد و چراغ سبز نشان دادند چرا کشتی‌های ایران را توقیف و شرکت‌ها را پی‌درپی تحریم می‌کنند. واقعیت این است که زورشان به صنعت نفت و گاز ایران نمی‌رسد، زیرا هر کاری کردند و به هر دری زدند جلو تولید و صادرات نفت ایران را بگیرند، اما امروز بالاترین تولید و صادرات نفت کشور محقق شده است.

وی با تأکید بر اینکه هر جا اراده کنیم صادرات نفت و هر نوع محصول نفت دیگر انجام می‌شود، ادامه داد: یک زمان رسم بود که آنها تعیین تکلیف می‌کردند ایران چقدر نفت و گاز تولید کند، اما امروز به همت متخصصان صنعت نفت و گاز با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری در شرایط سخت تحریم‌ها ما تعیین می‌کنیم تولید و صادرات نفت به چه مقدار باشد.

اوجی با بیان اینکه تا پایان امسال گاز همراه ۲۱ مشعل از ۵۲ مشعل در میدان‌های شرق کارون جمع‌آوری شده و به پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس ارسال می‌شود، گفت: این پالایشگاه با سرمایه‌گذاری ۳.۵ میلیارد دلاری احداث شده، اما با ۷۰ درصد ظرفیت کار می‌کند. با جمع‌آوری گازهای مشعل، ظرفیت پالایشگاه تکمیل خواهد شد و این گازهای سمی و آلوده که سرمایه ملی است به ارزش‌افزوده تبدیل و زنجیره ‌ارزش نیز تکمیل می‌شود.

وی با بیان اینکه همه گازهای مشعل را تا پایان دولت سیزدهم جمع می‌کنیم، گفت: این گازها، معادل یک فاز پارس جنوبی است که برای توسعه آن ۴.۸ تا ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز خواهد بود، اما با ۱.۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این بخش، معادل یک فاز پارس جنوبی، گازهای آلوده جمع‌آوری و تبدیل به ارزش ‌افزوده می‌شود و نمی‌گذاریم سرمایه ملی مردم سوزانده شود.

اوجی با تأکید بر اینکه در فاز ۱۱ پارس جنوبی اتفاق بی‌نظیری افتاد، افزود: شرکت توتال ۴.۸ میلیارد دلار قرارداد بسته بود تا با نصب سکو، احداث خط لوله و نصب تجهیزات تقویت فشار فاز ۱۱ را توسعه دهد، اما با دریافت اطلاعات میدان، تنها وقت‌کشی کرد و نهایت هیچ اقدام عملی انجام نداد.

وی ادامه داد: با تکیه بر توان داخلی این فاز ۴ سال زودتر به بهره‌برداری رسید و این در حالی بود که شرکت‌های بین‌المللی باور نداشتند این کار توسط ایران قابل انجام باشد. افزون بر آن با توسعه فاز ۱۱، صاحب دانش انتقال سکو شدیم و برای نخستین بار سکویی که در موقعیت دریا نصب شده بود به موقعیت دیگری منتقل شد. ۳۸ سکو در پارس جنوبی داریم و می‌توانیم در شرایط مشابه از این دانش استفاده کنیم و اعلام کردیم در دنیا نیز امکان انجام این کار را داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز