خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز:

تکمیل خط ۲ مترو شیراز ۱۳ هزار میلیارد تومان اعتبار می خواهد

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۴۳۸۰

رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز با بیان اینکه اجرای هر کیلومتر مترو ۵۰ میلیون دلار هزینه دارد، گفت: با توجه به بومی‌سازی که در حال انجام است هر یک کیلومتر اجرای خط مترو ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ میلیارد تومان بدون هزینه ناوگان نیاز است و برای تکمیل پروژه ۱۳ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

به گزارش ایلنا، امیر یقطین در چهارمین بازدید مدیریت شهری شیراز و خبرنگاران از روند اجرای نوبت شب پروژه‌های عمرانی بزرگ‌ مقیاس به تشریح اقدامات در حال انجام در خصوص پروژه مترو شیراز پرداخت و اظهار کرد: خط یک مترو به طول ۲۴ کیلومتر در حال اجرا است و با توجه به نیازی که احساس شد که اگر بتوانیم یک لوپ میان خطوط ۱ و ۴ ایجاد شود قسمت اعظم بافت تاریخی، سنتی و حرمین مطهر شهر با خط ۴ پوشش داده می‌شود، پس تصمیم بر آن شد از ایستگاه شماره ۶ رازی در خط یک تبادل مسافر صورت گیرد.

امیر یقطین افزود: در حال حاضر خط 3 یا ادامه خط یک در حال اجراست که ایستگاه گلستان در ابتدای شهرک گلستان تی بی ام 9 متری توسط شرکت شمس عمران از سوی وزارت دفاع مسافر قرار داده‌ شده است و این خط به طول 10 کیلومتر در حال اجرا است.

وی ادامه داد: با توجه به لینک ارتباطی که میان خط 1 و 4 طراحی‌شده است در خط یک از ایستگاه چهارراه زند یک تونل در حال احداث است و عملیات تجهیز کارگاه در دست اقدام است و این تونل از ایستگاه زندیه در حال طراحی و احداث است و این ایستگاه به سمت مسیرهای چهارراه مشیر، سه‌راه نمازی، بست شهید دستغیب، باب‌الرضا و عبور از حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) به سمت خیابان حضرتی شاهزاده قاسم تردد و دسترسی مسافر پیش‌بینی و طراحی‌شده است.

رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز با اشاره به اینکه خط 2 که قسمت عمده عملیات اجرایی آن به پایان رسیده است، اضافه کرد: ایستگاه آزادی ایستگاه شفت تخلیه خاک است که پشتیبانی تی بی ام ها برای ادامه مسیر تا میدان کلبه سعدی صورت می‌گیرد و این‌یک قسمت الحاقی به خط 2 است.

یقطین خاطرنشان کرد: شهردار و شورای اسلامی شهر به شهروندان شیراز قول اتمام حفاری مکانیزه این خط تا تابستان 1404 را دادند و امید است با اتمام عملیات در این بازه زمانی بتوانیم تست گرم این خط تا میدان کلبه سعدی را انجام بدهیم.

وی اظهار کرد: در حال حاضر عملیات حفاری باقدرت در حال اجراست و پیمانکار درصدد است تا تونل این خط تا تابستان سال آینده به اتمام برسد و بتوانیم ایستگاه کلبه سعدی را در یک مرحله از پیشرفت به جهت ورود قطار برسانیم.

رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری شیراز با اشاره به اینکه در خط 2 مشکل اصلی که با آن مواجه هستیم کمبود واگن است که اینها مستلزم حمایت و کمک دولت است، تأکید کرد: در طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک خط 2 تا میدان کلبه سعدی مدنظر است اما در مسیر بلوار فضلیت نیز با توجه به ورودی مسافر از تونل فضلیت، طراحی و احداث یک ایستگاه در این خیابان در دستور کار است.

یقطین تصریح کرد: هر کیلومتر اجرای مترو 50 میلیون دلار هزینه دارد و با توجه به بومی‌سازی که در حال انجام است هر یک کیلومتر اجرای خط مترو 2000 تا 2500 میلیارد تومان بدون هزینه ناوگان نیاز است و برای تکمیل پروژه 13 هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

وی همچنین با اشاره به تخصیص 1400 میلیارد تومانی اوراق مشارکت با سهم مشارکتی 50 درصد شهرداری و 50 درصد دولت، اضافه کرد: از این میزان 1100 میلیارد را دولت اعلام کرده است شهرداری باید برای خرید ناوگان بپردازد، این در حالی است که قیمت هر واگن در حال حاضر یک‌میلیون و 100 هزار یورو است و تهیه ۵ واگن که یک رام را تشکیل می‌دهند، بالغ‌بر 5 میلیون و ۵۰۰ هزار یورو هزینه دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز