خبرگزاری کار ایران

ایلنا از یزد گزارش می‌دهد؛

گلایه کارگران ساختمانی میبدی از دیده نشدن سختی کارشان / کارگران چشم انتظار سهمیه بیمه هستند

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۴۴۱۹

صدها نفر از کارگران ساختمانی در شهرستان میبد با انتقاد از اینکه دیده نمی‌شویم و مشکلات‌مان را نمی‌بینند، خواستار قرارگیری در لیست مشاغل سخت و زیان آور شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، مشاغلی وجود دارد که به دلیل شرایط سخت کاری در لیست شغل‌های سخت و زیان‌آور قرار دارند و اما برخی از مشاغل با داشتن چنین شراطی به عنوان شغل سخت و زیان‌آور محسوب نمی‌شوند.

افراد دارای شغل‌های سخت و زیان‌آور حقوق و مزایای بیشتری نسبت به کارکنان عادی دارند. اما کارگران ساختمانی در سرمای شدید زمستان یا گرمای تابستان به دور از وسایل گرمایشی و سرمایشی مشغول به فعالیت هستند و هر لحظه بیم دارند که از ارتفاع سقوط کنند و از نظر بدنی توانایی کار کردن را از دست بدهند که با این شرایط، سختی کار شامل حالشان نمی‌شود. حتی بیمه شدن کارگران ساختمانی با مشکلات زیادی مواجه است و مدت زمان زیادی در انتظار بیمه شدن به سر می‌برند.

سختی کار و استعلاجی شامل حال کارگران ساختمان نمی‌شود

یوسف فلاح به مدت ۱۷ سال است که به برق‌کشی ساختمان مشغول است. وی گلایه دارد از اینکه سختی کار و بیمه تکمیلی به صرفه و استعلاجی شامل حال کارگران ساختمانی نمی‌شود و ۲ سال است که شهرستان میبد سهمیه بیمه شدن کارگران ساختمانی ندارد و ۵۰۰ نفر در نوبت بیمه شدن هستند. روال بیمه شدن آن‌ها اینگونه است که به ازای هر ۲ حذف بیمه، یک نفر می‌تواند بیمه شود.

وی همچنین از نبود نظارت کافی بر این حوزه گلایه دارد و می گوید: برای بیمه شدن کارگران ساختمانی باید نظارتی صورت بگیرد. افرادی هستند که بیمه کارگر ساختمان دارند اما امروز به شغل دیگری روی آورده‌اند، این افراد باید از لیست حذف و افراد دیگری جایگزین آنها شوند که متاسفانه این کار تاکنون صورت نگرفته است.

به گفته سیدمهدی موسوی که حدودا ۲۶ سالی می‌شود به کار کچ‌کاری ساختمان مشغول است و به دلیل بالا و پایین رفتن زیاد هر لحظه خطر سقوط از ارتفاع برایش وجود دارد و در سرما و گرما کار می کند، اما سختی کار و استعلاجی شامل حالش نمی‌شود و پس از ۳۵ سال فعالیت با مزایای اندک بازنشست می‌شود.

محمدطاهر صادقی فر (رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی میبد) با گلایه از بی‌توجهی نمایندگان مجلس نسبت به اصلاح ماده ۵ قانون کار مرتبط با بیمه کارگران ساختمانی گفت: ماده قانونی مرتبط به بیمه کارگران ساختمانی نزدیک به چهار سال است که در حال اصلاح است و کارگران ساختمانی در انتظار اصلاح ماده قانونی مرتبط به بیمه هستند.

وی تاکید کرد: کارگران چشم امیدشان به بیمه است ولی اصلاح این ماده قانونی مورد بی‌توجهی نمایندگان مجلس قرار گرفته، نماینده شهرستان نیز حمایتی از کارگران ساختمانی نکرده و نسبت به دفاع از حق و حقوق آن‌ها در مجلس توجهی نشان نداده‌ است.

وی تصریح کرد: یک کارگر ساختمانی در ارتفاع داربست می‌بندد، نما و کچ کاری انجام می‌دهد و برق کشی می‌کند و با این حال سختی کار ندارد. اکنون نیز امکان بیمه شدن کارگران وجود ندارد و کارگران بیمه شده تا ۳۵ سال باید حق بیمه پرداخت کند.

صادقی فر ورود اتباع به صورت قاچاق و مشغول به کار شدن آن‌ها حتی به صورت استادکار را از مشکلات کارگران ساختمانی بومی برشمرد و خاطرنشان کرد: بر اساس ماده ۱۲۱ قانون کار اتباع بیگانه در صورت داشتن روادید ورود و حق کار و داشتن پروانه اشتغال می‌توانند در ایران مشغول به کار شوند اما متاسفانه تعدادی به صورت قاچاق به میبد می‌آیند و مشغول به کار می‌شوند و متاسفانه نظارتی هم در این خصوص وجود ندارد.

لزوم راه‌اندازی ایستگاه کارگری دارای سامانه در میبد

رئیس صنف ساختمانی میبد گفت: یکی از معضلات اجتماعی وجود ایستگاه‌های انتظار کارگران ساختمانی در هفت تیر، میدان شمس آباد و ورودی شهرک افغان آباد است که باید همه این ایستگاه‌ها با حمایت شهرداری جمع آوری و در ایستگاه دارای سامانه متمرکز و کارگران شناسایی شوند.

وی اضافه کرد: اگر ایستگاه و سامانه راه‌اندازی شود نیاز مردم به کارگر ساختمانی از طریق سامانه تامین می‌شود. انتظار می‌رود که زیرساخت این سامانه از نظر مکان و سخت‌افزار از سوی شهرداری فراهم شود و با حضور افراد معرفی شده از سوی انجمن صنفی کارگران ساختمانی لااقل یک ایستگاه کارگری در میبد فعال شود. باتوجه به فعالیت یک هزار و ۲۰۰ نفر کارگر ساختمانی در میبد لازم است حداقل ۲ ایستگاه کارگری با همکاری و تعامل چند مجموعه برای ساماندهی کارگران اعم از بومی و غیر بومی و اتباع مجاز، امنیت کار مردم و جلوگیری از خسارت به اموال مردم راه اندازی شود.

صادقی فر اظهار کرد: در مجموعه صنف کارگران ساختمانی میبد از سال ۹۶ تا تیرماه ۱۴۰۱.۶۶۸ پرونده کارگر ساختمان وجود داشت و اکنون نزدیک به یک هزار و ۲۰۰ پرونده وجود دارد.

وی افزود: مجموعه ما دارای ۱۶ صنف متشکل از استادکاران است که در مراجعه مردم به مجموعه در ساختمان بالای اتاق اصناف واقع در خیابان امام، استادکاران ماهر ساختمانی به آن‌ها معرفی می‌شوند.

حمایتی از کارگران ساختمانی نمی‌شود

به گفته وی راه اندازی پایگاه شهیدان فلاح با عضویت ۵۰۰ نفر، ارسال ۱۵۰ فرم بیمه از سوی بازرسی صنف به سازمان تامین اجتماعی جهت بیمه کارگران، ایجاد صلح و سازش در پرونده‌ها، توزیع رایگان ۵۰۰ نهال گرفته شده از منابع طبیعی یزد بین اعضای انجمن، فراهم کردن و توزیع ۶ مرحله بسته حمایتی به ارزش ۵۰ میلیون فراهم بین قشر آسیب‌پذیر زیرمجموعه، به ثبت رساندن شناسه ملی و اخذ شماره ثنا و توزیع مرغ تعاونی خارج از سهمیه شهرستان به مبلغ کیلویی ۴۰ هزار تومان از جمله اقدامات انجام شده توسط انجمن صنفی کارگران ساختمانی شهرستان میبد در طول یک سال گذشته است.

رئیس صنف ساختمان میبد با بیان اینکه تاکنون از سوی مسئولان چراغ سبزی برای حمایت ندیده‌ایم و کارها همه به صورت خودجوش و با کمک گرفتن از خیران انجام می‌شود، از مسئولان استان و شهرستان درخواست کرد برای حل مشکلات گریبان‌گیر جامعه کارگری دست به دست هم دهند و پیگیر امور جامعه کارگر باشند.

به گزارش ایلنا، دفتر انجمن صنفی کارگران ساختمانی محل مراجعه مردم و کارگران است، زمان مصاحبه یکی از بانوان برای پیگیری بیمه شدن فرزندش در دفتر مسئول انجمن حضور داشت و بسیار گلایه‌مند بود که تاکنون فرزندش بیمه نشده و اکنون که صدمه دیده با توجه به اوضاع گرانی دارو و درمان و مشکلات اقتصادی راه به جایی ندارد.

چهارم تیرماه با تصویب نمایندگان مجلس اجرای اصلاحیه ماده ۵ قانون بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی مصوب سال ۱۴۰۱ به مدت دو سال متوقف و مقرر شد قانون قبلی مصوب سال ۱۳۹۳ ملاک عمل باشد و همچنان ۱۵ درصد عوارض پروانه‌های ساختمانی بابت حق بیمه کارگران ساختمانی از سازنده دریافت شود.

گزارش: مرضیه امامی میبدی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز