خبرگزاری کار ایران

مدیرکل انتقال خون فارس خواستار شد؛

توجه ویژه مسئولان به انتقال خون از منظر نیروی انسانی و اعتبارات

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۶۹۳۴

مدیرکل انتقال خون فارس گفت: استان فارس با تولید ٨ درصد نیاز خونی و فرآورده‌های خونی دومین استان کشور در این زمینه محسوب می‌شود.

به گزارش ایلنا، مجید اکبرزاده در نشست خبری همزمان با روز جهانی اهدا کنندگان خون افزود: در حال حاضر ذخیره فرآورده‌های خونی در فارس مطلوب بوده و وضعیت در این زمینه آبی است اما در گروه خونی O منفی نیازمند اهدا مردم هستیم. 

اکبرزاده گفت: ایران جزو ۱۰ کشور برتر صنعت خون بوده و در خاورمیانه اول است و  ۱۰۰ درصد نیاز خونی کشور به صورت داوطلبانه تامین و اهدای خون به صورت داوطلبانه، موجب تضمین کیفیت خون و فراورده‌های خونی می‌شود. 

وی با بیان اینکه  ٩٦ درصد کشورهای تحت پوشش سازمان بهداشت جهانی نیاز خوبی را داوطلبانه تامین می‌کنند، ابراز کرد: پایگاه انتقال خون فارس از سال ٥٦ به عنوان پایگاه دوم انتقال خون در کشور فعالیت خود را ساختمان مرحوم دکتر حق شناس در جوار بیمارستان نمازی آغاز کرد. 

وی افزود: درحالی در زمان جنگ نیز ٥٠ درصد اهدا کنندگان خون بانوان بودند اما اکنون این میزان به ٥.٧ درصد کاهش داشته است.

اکبرزاده خاطرنشان کرد: باید این فرهنگ را در جامعه گسترش دهیم که بانوان با استفاده صحیح و به موقع از آهن و فولیک اسید، نسبت به اهدای خون بدون هیچ دغدغه‌ای اقدام کنند. 

وی همچنین به جایگاه شیراز در زمینه پزشکی و درمانی شیراز اشاره و بیان کرد: بیش از ۲۸ درصد کل مراجعان به مراکز درمانی فارس از سایر استان‌های کشور و بخشی نیز ساکنان کشورهای همسایه هستند و از این رو  فارس به عنوان بزرگترین پایگاه کشوری از لحاظ فرآورده گیری خون محسوب می‌شود. 

خون و فرآورده‌های خونی جزو لاینفک زنجیره اصلی درمان است

مدیرکل انتقال خون فارس با بیان اینکه خون و فرآورده‌های خونی جزو لاینفک زنجیره اصلی درمان است، عنوان کرد: خون و فرآورده‌های خونی برای بیماران تالاسمی، سرطانی، بیماران خاص از جمله هموفیلی، مادران باردار با بارداری پرخطر و مصدومان تصادفات استفاده می‌شود. 

اکبرزاده با یادآوری اینکه متناسب با افزایش تخت‌های درمانی نتوانسته‌ایم زیرساخت‌ها، تجهیزات و نیروی انسانی انتقال خون را در فارس ارتقا دهیم، خاطرنشان کرد: علی‌رغم تلاش شبانه روزی همکاران همچنان شاهد پرداخت نشدن کارانه مانند سیستم بهداشت ودرمان، به روز نشدن استحکامات ساختمانی و تجیهزاتی هستیم.

وی یادآور شد : زمانی به اهمیت انتقال خون پی برده می‌شود که نیاز به خون و فرآوده‌های خونی احساس شود؛ در حادثه تروریستی حرم شاهچراغ(ع) تمام نیاز بیمارستان‌ها به خون و فرآورده‌های خونی در همان شب حادثه تامین شد. 

مدیرکل انتقال خون فارس در ادامه خواستار توجه ویژه مسئولان به انتقال خون از ابعاد نیروی انسانی و اعتبارات شد.اکبرزاده افزود: با توجه به محدودیت‌های کشور و عقب ماندگی در به روز رسانی تجهیزات، نیاز به حمایت خیرین داریم. 

خون و فرآورده‌های خونی همانند دارو و سایر اقلام پزشکی نیست

وی  عنوان کرد: خون و فرآورده‌های خونی همانند دارو و سایر اقلام پزشکی نیست که تولید و نگهداری کنیم و به عنوان مثال پلاکت تا سه روز و خون ٣٠ تا ٤٥ روز قابل استفاده است.

به گفته وی نیاز به مراجعه مستمر مردمی داریم و اگرچه در هوای گرم مراجعات کمتر می‌شود که نیاز به اطلاع رسانی دقیق برای تولید روزانه خون و فرآورده‌های خونی داریم. 

اکبرزاده در خصوص ساعت کاری  دو پایگاه نمازی و قوامی گفت: این دو پایگاه روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ٨ صبح تا ٢٠:٣٠ و روز پنج شنبه ٨ تا ١٩:٤٥ پذیرای اهدا کنندگان هستند و همچنین در روزهای تعطیل نیز پایگاه قوامی از ساعت ۸ صبح تا ۱۹:۴۵ بعدازظهر پذیرای اهدا کنندگان است. 

مدیرکل انتقال خون فارس خاطرنشان کرد: در غرب و شمالغرب شیراز نیز پایگاه سیدالشهدا ٩٠ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما به دلیل عدم تامین اعتبار بهره برداری نشده بود که با کمک خیرین و استاندار و مقامات محلی امید است این پایگاه راه‌اندازی شود. 

اکبرزاده اعلام کرد که از ساعت ١٥ تا ٢٠ بعدازظهر کانکس اهدای خون برای دسترسی بهتر این مناطق پذیرای اهدا کنندگان است. 

مدیرکل انتقال خون فارس با بیان اینکه امسال، از ٥٢ هزار و ٢٨٠ نفر مراجعه کننده در فارس، ٣٨ هزار نفر موفق به اهدای خون شده‌اند، بیان کرد:  ١٦٨٣ از آنان بانوان بوده و ۴١٧٧ نفر نیز برای بار اول خون اهدا کرده‌اند.

وی در ادامه قدمت برخی از ساختمان‌های انتقال خون در فارس را بیش از ۲۵ سال عنوان و اضافه کرد: مراکز آباده و فسا نیاز به بازسازی دارد و البته در فیروزآباد ساخت پایگاه شروع شده و در شهرهای آباده و کازرون هم پیگیر زمین هستیم؛ خوشبختانه در فسا زمین تامین شده و کار در مرحله قرارداد است. اکبرزاده خاطرنشان کرد: در شیراز نیاز است علاوه بر بهسازی و مقاوم سازی ساختمان‌های موجود، پایگاه سید الشهدا نیز تکمیل و تجهیز و افتتاح شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز