خبرگزاری کار ایران

برگزاری دوازدهمین همایش بین‌المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی در سبزوار

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۹۸۰۵

دوازدهمین همایش بین المللی بزرگداشت ابوالفضل بیهقی پدر نثر فارسی در شهرستان سبزوار خراسان رضوی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، این مراسم که با حضور مدیران شهری، اساتید برجسته علمی و دانشگاهی و علاقه مندان به حوزه علم، فرهنگ و ادبیات همراه بود با برگزاری سلسله مراتب و جلسات تخصصی و نشست های گوناگون پژوهشی تا سوم آبان ماه ادامه خواهد یافت.

در بخشی از این نشست، مهیار علوی مقدم از اساتید برجسته دانشگاه حکیم سبزواری و مسئول برگزاری این همایش با اشاره به ثبت روز اول آبان مصادف با روز نثر فارسی و جایگاه ابوالفضل بیهقی در تقویم رسمی کشور گفت: روز بیهقی و بازشناخت نثر فارسی پس از ١١ دوره وارد دوازدهمین دوره برگزاری خود در سطح بین المللی شده است چرا که این روز طی سالیان گذشته با نکوداشت ملی همراه بوده و از این نظر دانشگاه توانسته در ابعاد گوناگون علمی و پژوهشی وارد ساز و کار بین المللی و تبادل اطلاعات و برپایی نشست های تخصصی با اساتید برجسته سایر کشور ها شود. 

علوی مقدم با اشاره به اینکه این همایش می‌تواند به مطالعات میان رشته ای و بازشناسی ابعاد مختلف در استوار ساختن نثر فارسی نیز کمک شایانی داشته باشد ادامه داد: سبزوار هم اینک به عنوان پایتخت نثر فارسی ثبت شده و این انتظار از مدیران شهری و فرهنگی می‌رود که با توجه به ظرفیت ها و پیوند هر چه بیشتر علمی و فرهنگی شاهد رشد هر چه بیشتر مناسبات فرهنگی در غرب خراسان باشیم.

همچنین سید حسن امین، حقوقدان و از اساتید دانشگاه گلاسکوی اسکاتلند با تبیین جایگاه زبان و ادبیات فارسی و با توضیح نقش هویت بخشی بیهقی به ادبیات گفت: خراسان زادگاه و خاستگاه زبان و ادب است، با این وجود خلأ این مهم به خصوص در دیپلماسی فرهنگی با دیگر کشورهای مجاور احساس می‌شود. 

محمود جعفری دهقی، رئیس انجمن ایران شناسی ایران نیز در این همایش با توضیح اینکه ادبیات هر قوم پشتوانه فرهنگ و ارزش های ان است بر ضرورت پرورش هر چه بیشتر این مهم برای دستیابی به جایگاه برتر علمی و فرهنگی دانشگاه با تکیه بر ظرفیت های موجود تاکید کرد و حرکت به سمت نظم بندی صحیح فرهنگی را از الزامات مراکز علمی در کشور دانست.

وحید حدادی اصل قائم مقام وزارت علوم در امور بین الملل نیز با ارسال پیامی در این نشست وجود پژوهشگران و بیهقی پژوهان در شهر سبزوار را فرصتی مغتنم دانست که با معرفی مفاخر معاصر و متاخر این شهر همراه بوده است. 

همچنین حسین اسدی زنگنه رئیس دانشگاه حکیم سبزواری با اعلام اینکه رسالت این دانشگاه معطوف به معرفی مفاخر و بازشناسی جایگاه علمی متفکران صاحب سبک است گفت: این همایش با رویکرد و  هدف معرفی مفاخر، ارتقای رسالت علمی دانشگاه و ارائه دستاوردهای علمی ویژه برای به منظور افزایش سطح عمومی مناسبات فرهنگی و علمی در کشور برگزار می‌شود.

در پایان افتتاحیه این همایش از کتاب "نثر پرنیانی" (شامل مجموعه مقالات ارسال شده به این نکوداشت) رونمایی شد، همچنین افتتاحیه نخستین نگارخانه روستایی در ایران همراه با برپایی موزه نثر فارسی نیز از دیگر برنامه های انجام شده بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز