خبرگزاری کار ایران

در دیدار نماینده یزد و سرپرست تعاون مطرح شد:

آمار بیکاری استان را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند/ کمبود نیروی کارگر ساده در یزد

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۸۰۲۱

در دیدار سرپرست تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد با محمدصالح جوکار؛ نماینده مردم یزد و اشکذر در خصوص نرخ بیکاری استان و کمبود نیروی کار گفتگو شد.

به گزارش ایلنا از یزد، محمدرضا فلاحتی؛ سرپرست تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد در این دیدار با ارائه گزارشی از جامعه کار و تولید استان و بیان اینکه در استان یزد از یک طرف با کمبود نیروی کارگر ساده و از طرف دیگر با بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی روبرو هستیم افزود: بیشترین درخواستی که واحدهای تولیدی در شهرهای صنعتی استان دارند تامین نیروی کار است و بعضا برخی از واحدهای تولیدی قصد توسعه خطوط تولید خود را دارند ولی قادر به تامین نیروی انسانی نیستند.

وی با اشاره به اینکه حضور افراد غیربومی با فرهنگ های مختلف در استان باعث بروز برخی آسیب های اجتماعی شده است تصریح کرد: بالا رفتن هزینه های زندگی و به خصوص تهیه مسکن در شهرهای صنعتی استان باعث شده که نیروهای بومی بیکار دیگر شهرستان ها قادر به فعالیت در این واحدهای تولیدی نباشند و جذابیتی برای آنها نباشد.

فلاحتی ادامه داد: واحدهای تولیدی در وهله اول باید جذابیت را برای کارگران بومی دیگر شهرستان های استان فراهم کنند تا آنها ترغیب شوند برای کار مهاجرت کنند تا در این زمینه فکر اساسی برای استان برداشته شود.

سرپرست تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ترویح فرهنگ کار در بین نسل جوان و فارغ التحصیل دانشگاهی توسط دستگاه های متولی فرهنگی را از نکات مهم برشمرد و گفت: متاسفانه آمار بیکاری استان را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند که از عوامل عمده آن عدم مهارت کافی و علاقه به پشت میز نشینی می توان اشاره کرد.

وی در بخش دیگر سخنان خود به بخش تعاون در استان یزد اشاره و افزود: کمبود نیروی انسانی باعث شده در سالیان گذشته نظارت دقیق و مستمری بر روی شرکت های تعاونی صورت نگیرد و الان چندین شرکت تعاونی در استان وجود دارد که برای اعضای آنها مشکلاتی به وجود آمده است.

فلاحتی عدم آشنایی به قوانین حوزه تعاون و کیفیت پایین آموزش در این حوزه را از جمله مواردی برشمرد که باعث بروز چنین مشکلاتی شده و خاطرنشان کرد: در حوزه آموزش تعاونی ها با همکاری اتاق تعاون برنامه ریزی خوبی را انجام داده ایم که بزودی اجرا می کنیم.

محمدصالح جوکار؛ نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس نیز در این نشست گفت: استان باید با یک برنامه ریزی به سمت صدور مجوز برای واحدهای تولیدی گام بردارد که نیاز آنها استخدام نیروی کار تحصیل کرده باشد.

وی با بیان اینکه مشاغلی که در یزد ایجاد می شود تطبیقی با مدل رفتاری و تحصیلی ما در استان ندارد افزود: افرادی که فارغ التحصیلان دانشگاه می شوند متناسب با رشته آنها نیاز شغلی ایجاد نمی شود.

جوکار ادامه داد: سرمایه گذاری که در استان انجام شده جنبه سخت افزاری داشته و بیشتر نیروی ساده و فیزیکی را به کار گرفته است.

وی با بیان اینکه باید به سمت ایجاد صنایع های تک و فن محور برویم که هم بتواند پاسخگوی نیازهای جامعه باشد و هم نیروی دانشگاهی را به کار بگیرد افزود: باید نقشه راهی برای توسعه استان ترسیم کنیم که متناسب با چارچوب های امکان ناپذیری باشد که بر ما مسلط است و براساس آن تصمیم بگیریم.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس با تاکید بر اینکه باید مسیر توسعه در استان یزد تغییر کند گفت: فرهنگ سرمایه گذاری در استان باید تغییر کند. کسی که سرمایه گذار هست اگر اعتماد کند که سرمایه گذاری در یک صنعت آورده خوبی برای او دارد در آن بخش سرمایه گذاری می کند و این اعتماد باید توسط مسئولین استان صورت پذیرد که نیاز به کار کارشناسی، دقیق و علمی توسط دستگاه های متولی دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز