خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

کاهش نرخ کرایه تاکسی، اجحاف در حقِ تاکسیرانان است

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۰۵۲۹

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری تهران با ارائه توضیحاتی درباره تعیین نرخ کرایه تاکسی گفت: در مصوبه شورای شهر اشاره شده است که از زمان ابلاغ مصوبه تا سه ماه بعد از آن، شهرداری تهران مکلف است که سیستم هوشمندی را براساس یک سری مولفه‌ها مانند جغرافیای خدمت طراحی کند. وقتی این سیستم هوشمند طراحی شود تعدیل و عادلانه‌سازی قیمت صورت می‌گیرد.

سعید بشیری، معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری تهران در گفت و گو با خبرنگار ایلنا درخصوص افزایش ۴۵ درصدی قیمت تاکسی گفت: ما بررسی کردیم در سراسر کشور به ویژه کلانشهرها با توجه به اینکه با طیف گسترده‌ای از افراد که در این بخش فعالیت می‌کنند مواجه هستیم. تاکسی در سیستم حمل و نقل عمومی نیاز اکثریت جامعه شهری تهران است. همچنین تاکسیرانی جزء مشاغلی است که درگیر موضوعات استهلاک خودرو نیز هستند که این موضوع ارتباط مستقیم با نرخ تورم دارد. 

وی ادامه داد: وظیفه هیات تطبیق در فرمانداری تهران تطبیق پیشنهادات با مصوبات بالادستی است. براساس مصوبات بالادستی حداکثر نرخ طبق نرخ تورم اعلامی است. البته در این زمینه هم یک حالت میانگین وجود دارد و در برخی جاها این رشد کمتر از میزانی است که اعلام شده است. 

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری تهران تصریح کرد: ما در تطبیق با مصوبات بالادستی باید هم شرایط شهروندان و هم رانندگان عزیز را در نظر بگیریم، از همین رو این موضوع را براساس ماده ۹۰ قانون در هیات تطبیق بررسی کرده و با مصوبات بالادستی انطباق می‌دهیم معمولا بر همین اساس هم طبق بررسی‌هایی که انجام می‌شود، اگر در اعداد ما با این مواجه شدیم که پیشنهادات بالاتر از نرخ تورم است به شدت با آن مقابله می‌کنیم و این موضوع خط قرمز است. در موضوعات دیگر هم مانند مواردی که در نرخ خدمات یا عوارض موضوعات دیگر نیز مطرح بود مانند عوارض طرح ترافیک ما مقابله کردیم و نرخ پیشنهادی را کاهش دادیم. 

بشیری خاطرنشان کرد: درخصوص تعیین نرخ حمل و نقل عمومی ما وقتی جداول را بررسی کردیم متوجه شدیم که قانون در تعیین میزان نرخ اعلامی رعایت شده است. حتی وقتی کلانشهرهای دیگر را نیز بررسی کردیم دیدیم که با همین رویکرد پیش رفته‌اند و همین ساز و کار را پیاده کرده اند. تاکسی در سبد درآمد هزینه راننده‌ها و هم در سبد درآمد هزینه شهروندان نسبت بالایی را دارد و ما باید به یک نقطه تعادل در این مسئله برسیم و نمی‌توانیم به نوعی رفتار کنیم که به طور مثال قشر تاکسیران متضرر شود یا از این طرف هم شهروندان متضرر شوند. 

وی ادامه داد: از همین رو تاکید ما این است که در مبحث تاکسی، همان موضوع که رعایت حداکثر نرخ تورمی است رعایت شود. این رویکرد هیات تطبیق است و قبلا هم اعلام شده است. اما نکته مهمی که وجود دارد ما در مصوبات این دوره دیدیم که اشاره شده است که از زمان ابلاغ مصوبه تا سه ماه بعد از آن شهرداری تهران مکلف است که سیستم هوشمندی را براساس یک سری مولفه‌ها مانند جغرافیای خدمت طراحی کند. وقتی این سیستم هوشمند طراحی شود تعدیل و عادلانه‌سازی قیمت صورت می‌گیرد. 

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری تهران تصریح کرد: ما هم در فرمانداری پیگیر این موضوع هستیم و از مجموعه شورا و شهرداری در این خصوص پیگیری‌هایی داشته‌ایم تا سریعتر این سیستم طراحی شده و هوشمندسازی این نرخ انجام شود. این کار باعث می‌شود تعدیل قیمت‌ها صورت بگیرد، چراکه در یک سری از مناطق تهران هم به لحاظ جغرافیایی و هم آب و هوایی و همچنین ترافیک با سایر مناطق متفاوت است و با توجه به اینکه این سامانه هوشمند است نرخ مشخص می‌شود و به صورت الکترونیکی این فرآیند انجام می‌شود و از این طریق به صورت صددرصدی به سمت الکترونیکی کردن دریافت کرایه‌ها و سایر موضوعات می‌رویم. 

بشیری تاکید کرد: این یکی از خواسته‌های اصلی و مهم است که در این دوره روی این موضوع کار شده است و می‌بینیم که طبق مصوبه شورا هم باید این مسئله انجام شود. در حال حاضر نیز رویکرد فرمانداری در مبحث تاکسی این است که به سمت تعدیل نرخ برویم نه کاهش چراکه کاهش اجحاف در حق تاکسیرانان است و این تعدیل باید در سبد درآمد هزینه خانوار هم در سبد شهروندان و هم تاکسیرانان رعایت شود. با همین رویکرد نیز این مصوبه نوشته شده است. 

وی ادامه داد: از ابتدای اردیبهشت مطابق مصوبه قیمت حمل و نقل عمومی اعمال خواهد شد و ما به تاکسیرانی تاکید کردیم در این زمینه نظارت جدی داشته باشند تا یک ریال خارج از مصوبه از شهروندان دریافت نشود. اگر گزارشاتی در این حوزه به ما اعلام شود قطعا پیگیر خواهیم شد تا به صورت قانونی در این موضوع رفتار شود و اگر تخلفی صورت گرفته است حتما برخورد شود تا مشکلی برای شهروندان ایجاد نشود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز