خبرگزاری کار ایران

در جلسه شورای تحول و ارتقای علوم انسانی؛

کارگروه‌های آموزش و راهبری جدید تعیین شدند

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۰۰۸۵

جلسه شماره ۲۲۹ شورای تحول و ارتقای علوم انسانی، روز دوشنبه مورخ ۲۳/۱۱/۱۴۰۲ به ریاست سید سعید رضا عاملی و با حضور حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و اعضای شورای تحول و ارتقای علوم انسانی برگزار شد.

به گزارش ایلنا از مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، در ابتدای جلسه سعیدرضا عاملی با تبریک ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی و اعیاد شعبانیه و همچنین خوش‌آمدگویی به اعضای جلسه، کلیات سیاست‌های خود را برای هدایت و راهبری شورای تحول و ارتقای جایگاه آن در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان حوزه‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی در چارچوب وظایف ده‌گانه مندرج در آیین‌نامه تشکیل شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی (مصوب جلسه ۶۵۰ مورخ ۲۱/۷/۱۳۸۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی)، مطرح کرد. 

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه نیز ضمن مهم شمردن نقش و جایگاه این شورا، بر ضرورت انجام تمامی وظایف دهگانه شورای تحول تأکید کرد. پس از آن جلسه وارد دستور کار اصلی خود شد که ابتدا عناوین و ترکیب جدید کارگروه‌های تخصصی مطرح شد و اعضای جلسه در این خصوص به بحث و تبادل نظر پرداختند. 

سپس حاضرین در جلسه، نظرات و پیشنهادهای خود را در خصوص سیاست‌ها و برنامه‌های جدید شورای تحول اعلام کردند. 

تمامی اعضای جلسه از زحمات و خدمات حداد عادل و طالب‌زاده به عنوان رئیس و دبیر سابق شورای تحول و همچنین اعضای دبیرخانه این شورا، قدردانی کرد. 

اهم موارد مطرح شده در این جلسه تأکید بر اجرای تمامی وظایف ده‌گانه شورای تحول مندرج در آیین‌نامه مصوب سال ۸۸، ادغام ۷ کارگروه تخصصی، بررسی تطبیقی عناوین کارگروه‌های جدید با وظایف ده‌گانه شورای تحول، عارضه‌یابی دقیق از وضعیت علوم انسانی و اجتماعی طی سال‌های گذشته، اخذ گزارش آماری اعضای هیئت علمی، دانشجویان و دانش‌آموختگان در حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی از نهادهای مربوطه و ضرورت ارتباط نزدیک بین کارگروه‌های تخصصی بود. 

همچنین اعضا بر اثربخشی علوم انسانی و اجتماعی و جهت دهی آن به سمت رفع مسائل و مشکلات جامعه، تقویت نگاه بین رشته‌ای در حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی، هدفمندسازی و جهت دهی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، ادامه همکاری نزدیک کارگروه‌های تخصصی با شورای حوزوی، تولید محتوای ناب توسط اساتید دانشگاهی و پژوهشی و ایجاد نظام انگیزشی برای آن‌ها به خصوص در فرایند تدوین آیین نامه جدید ارتقاء، ارتباط نزدیک شورای تحول با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های فعال در علوم انسانی و اجتماعی و استفاده از ظرفیت آن‌ها، تسریع در فرایند تألیف و چاپ کتب درسی با همکاری سازمان سمت، ضرورت پیش‌بینی ضمانت اجرایی مصوبات شورای تحول، ضرورت تدوین نقشه راه شورای تحول و تعیین اهداف مطلوب (مطابق با نگاه مقام معظم رهبری) و ضرورت استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی، پژوهشگاه‌ها و انجمن‌های علمی تأکید کردند. 

در این جلسه عنوان شد که فعالیت شورای تحول محدود به برنامه‌های درسی و آموزش عالی نشود اگرچه موضوع مهمی است و بایستی دنبال شود. 

عناوین کارگروه‌های آموزشی جدیدی که در این جلسه تعیین شدند شامل مدیریت، مشاوره، روانشناسی و علوم تربیتی، مطالعات زنان و خانواده، حقوق، علوم اقتصادی، علوم تاریخی، علوم اجتماعی، علوم سیاسی، زبان‌ها و ادبیات خارجی، فلسفه، معماری و شهرسازی، هنر و فرهنگ، ارتباطات و رسانه تعیین است. 

هفت کارگروه راهبردی جدید با عناوین مشاغل علوم انسانی، اجتماعی و هنر، پژوهش علوم انسانی و اجتماعی، فناوری و نوآوری علوم انسانی و اجتماعی، تدوین آیین‌نامه ارتقاء و روزآمدسازی سند نقشه جامع علمی کشور در حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی، همکاری‌های بین‌المللی علوم انسانی و اجتماعی، حکمرانی علوم انسانی و اجتماعی و مطالعات تمدنی علوم انسانی و اجتماعی تعیین شد. 

گفتنی است در هشتصد و نود و دومین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی که عصر روز سه‌شنبه ۲۸ آذر ماه ۱۴۰۲ به ریاست آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و با حضور دکتر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و آیت‌الله محسنی اژه‌ای، رئیس محترم قوه قضائیه و اعضای حقیقی و حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد؛ دکتر عاملی به عنوان رئیس شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی انتخاب شد. پیش از وی، دکتر غلامعلی حداد عادل، استاد پیشکسوت دانشگاه تهران، به مدت ۱۴ سال ریاست این شورا بر عهده داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز