خبرگزاری کار ایران

در یک همایش مطرح شد:

پژوهش درباره قرآن و سیره نبوی (ص) همواره در کانون توجه محققان اروپایی بوده است

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۸۷۴۸

دبیر همایش بین‌المللی «مطالعات قرآنی و سیره نبوی (ص) گفت: زمینه‌سازی برای تعاملات علمی محققان اسلامی و اروپایی، یکی از مهم‌ترین اهداف این همایش بین‌المللی است.

به گزارش ایلنا به نقل از دانشگاه اصفهان، اصغر منتظرالقائم در همایش بین‌المللی «مطالعات قرآنی و سیره نبوی (ص) از منظر اروپائیان» تصریح کرد: معرفی و تبیین آثار، رویکردها و روش‌های نوین مستشرقان در حوزه قرآن و سیره نبوی (ص)، سبک‌شناسی، تحلیل و نقد پژوهش‌های اروپائیان در حوزه مطالعات قرآنی و سیره نبوی (ص)، زمینه‌سازی برای تعاملات علمی محققان اسلامی و اروپایی، نقد و بررسی آثار غربیان و مقابله با اسلام‌ستیزی و قرآن‌سوزی از جمله اهداف برگزاری همایش بین‌المللی «مطالعات قرآنی و سیره نبوی (ص) از منظر اروپائیان» است. 

دبیر همایش بین‌المللی «مطالعات قرآنی و سیره نبوی (ص) اظهار کرد: اصفهان پیش از اسلام، شهر فرهنگ و علم و ادب بود و پس از اسلام نیز پایگاه علم، فرهنگ و تمدن اسلامی شد. این شهر در دوران آل‌بویه و با پیوستن دو محله «جی» و «یهودیه» به یکدیگر، به شهر بزرگی تبدیل شد. در نهایت نیز به پایتختی دولت آل‌بویه و سلاجقه درآمد و مدارس، قصرها و مساجد بسیاری در این شهر ایجاد شد. شکوه واقعی اصفهان نیز در دوره صفویه اتفاق افتاد که نهضت تمدن‌سازی در این شهر شکل گرفت. 

وی افزود: عظمت فرهنگی اصفهان بعد از انقلاب اسلامی به گونه‌ای بود که ۲۸ هزار شهید تقدیم انقلاب کرده است. این شهر در سال ۲۰۱۰، پایتخت فرهنگی جهان اسلام شد و سرانجام هیئت دولت در سال ۱۳۸۸ اصفهان را به‌عنوان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی به رسمیت شناخت. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز درباره اصفهان فرمودند: «اصفهان دارای خصوصیات متعددی است؛ اما برجسته‌ترین آن‌ها علم، ایمان، جهاد شجاعانه، هنر و صنعت است.» لذا دانشگاه اصفهان که میراث‌دار این تفکر عظیم و پشتوانه فرهنگی محسوب می‌شود، مأموریت داشت که در معرفی قرآن کریم و سیره نبوی به جهانیان گام بزرگی بردارد. از همین‌رو، با همکاری گروه‌های علوم قرآن و حدیث، تاریخ و ایرانشناسی و زبان و ادبیات فارسی و مساعدت هیئت رئیسه دانشگاه، همایش بین‌المللی «مطالعات قرآنی و سیره نبوی (ص) از منظر اروپائیان» برگزار شد. 

دبیرهمایش بین‌المللی «مطالعات قرآنی و سیره نبوی (ص) از منظر اروپائیان» بیان کرد: مطالعه و پژوهش درباره قرآن و سیره نبوی (ص) همواره در کانون توجه محققان اروپایی بوده است. مطالعات آنان درباره قرآن از ترجمه آغاز شد و در طول تاریخ، طیف گسترده‌ای از فعالیت علمی را در این حوزه رقم زده‌اند. این مطالعات از قرن ۱۹ تغییرات مهمی پیدا کرده است و از همین‌رو، اسلام‌شناسی و سیره‌شناسی غربیان دستخوش تحولات مهمی در عصر حاضر شده و رویکردهای افراطی و شکاکانه نیز در کنار رویکردهای الهی و علمی وجود دارد. 

وی درباره اهمیت برگزاری همایش بین‌المللی «مطالعات قرآنی و سیره نبوی (ص) از منظر اروپائیان» گفت: این همایش با نظر به ضرورت آشنایی بیشتر و تعاملات علمی دوجانبه با اروپائیان و نقد و بررسی دیدگاه‌های آنان طراحی و برگزار می‌شود و ما میزبان ۴۵ سخنران از میان ۱۷۰ مقاله ارسالی به این همایش هستیم. همایش با دعوت از پژوهشگران اروپایی در حوزه مطالعات اسلامی و همچنین پژوهشگران جهان اسلام، زمینه‌ای برای ایجاد همفکری و همکاری در حوزه مطالعات قرآنی و سیره‌پژوهی فراهم می‌کند. 

منتظرالقائم در خصوص اهداف این همایش تأکید کرد: معرفی و تبیین آثار، رویکردها و روش‌های نوین مستشرقان در حوزه قرآن و سیره نبوی (ص)، سبک‌شناسی، تحلیل و نقد پژوهش‌های اروپائیان در حوزه مطالعات قرآنی و سیره نبوی (ص)، زمینه‌سازی برای تعاملات علمی محققان اسلامی و اروپایی، نقد و بررسی آثار غربیان و مقابله با اسلام‌ستیزی و قرآن‌سوزی از جمله اهداف برگزاری همایش بین‌المللی «مطالعات قرآنی و سیره نبوی (ص) از منظر اروپائیان» است. 

گفتنی است این همایش بین‌المللی با حضور اندیشمندان ملی و بین‌المللی در سالن همایش‌های پیامبر اعظم (ص) دانشگاه اصفهان برگزار شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز