خبرگزاری کار ایران

با حضور ۱۷۰۰ میهمان از سراسر کشور؛

اجلاس منطقه‌ای وحدت اسلامی در ارومیه آغاز شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۵۴۷۹

سومین اجلاس منطقه‌ای وحدت اسلامی با حضور اندیشمندان و علمای شیعه و سنی در ارومیه آغاز بکار کرد.

به گزارش ایلنا، سومین اجلاس منطقه‌ای وحدت اسلامی با حضور دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، علمای شیعه و سنی، جمعی از مقامات ارشد لشکری و کشوری و فعالان حوزه تقریب در تالار وحدت ارومیه آغاز به کار کرد.

در آیین افتتاحیه این اجلاس، مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و مذاهب اظهار داشت: تقابل، عامل فنا و تفاوت راز بقا بوده و ما باید بر مشترکات تاکید کرده و ابهام موجود در اختلافات را بعد از رسول اکرم (ص) از اولی الامر پیگیری کنیم.

ماموستا عبدالسلام کریمی  بر ضرورت وحدت بین مسلمان تاکید کرده و افزود: رفتار، حرکات و استنتاجات علما باید مبتنی بر تبیین و تحقیق باشد تا جهالت و عداوت از بین برود و اگر باورها را اصلاح کنیم اعمال ما درست می شود، چرا که عمل ما ناشی از باور ما است.

مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و مذاهب در ادامه افزود: ما احتیاج به یک فقه جدید داریم که مصالح کل عالم اسلام را در نظر گرفته و مبتنی بر مسائل روز باشد و یک صدا و یک عمل را از خود نشان دهیم چرا که ما مشترکات زیادی داریم و این فقه نباید بین ترک و کرد و بلوچ و ... فرقی داشته باشد.

ماموستا کریمی همچنین تاکید کرد: برای ایجاد وحدت ما باید به قرآن، سنت و مراجع مراجعه کنیم و بذرهای اختلافات را خشکانده و در حقانیت خود متحد بوده و در مقابل دشمن بایستیم.

در ادامه این اجلاس، دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: اجلاس منطقه‌ای وحدت، زمان اقدام و برنامه عملیاتی برای دستیابی به طرح مفهومی امت واحده اسلامی است تا دیپلماسی نخبگانی را به سطح دیپلماسی مردمی و عمومی برسانیم.

حجت الاسلام والمسلمین حمید شهریاری، به تشریح طرح مفهومی امت واحده اسلامی در پنج لایه پرداخته و افزود: با محقق شدن مراحل این طرح، اتحادیه کشورهای اسلامی تاسیس خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ما نقائص و کاستی‌هایی در درون جامعه اسلامی داریم که دشمن از آن بهره برداری کرده و پروژه تفرقه خود را پیش می برد، خاطرنشان کرد: از جمله این نقائص، افراط‌گرایی و تکفیر در بین مذاهب بوده و مختص یک مذهب نبوده و باید جلوی آن را گرفت و در چنین کنفرانس هایی اثبات کنیم که ایمان به یگانگی خدا و محبت به اهل بیت(ع) برای مسلمان بودن کفایت می‌کند.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی همچنین با تاکید بر اینکه رقابت باید موجب تقویت کشورهای اسلامی شود، افزود: اسلام آزادی را در حد حدود الهی قبول دارد و باید با تفکر لیبرالیسم فردگرایی که توسط آمریکا و اذنابش ترویج شده و مفهوم آزادی را خلاف واقع و به طور افراطی رواج می‌دهد، مقابله کرد.

در ادامه نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با بیان اینکه تقدیم شهدایی از تشیع، اهل سنت و مسیحیان در این کشور نمونه بارز وحدت است، گفت: خوشبختانه در جمهوری اسلامی ایران زمینه حضور ادیان مختلف فراهم بوده و نمونه واقعی آن استان آذربایجان غربی است.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی امروز در سومین اجلاس منطقه ای وحدت اسلامی با بیان اینکه آذربایجان غربی همواره محل زندگی پیروان ادیان و مذاهب مختلفی است که با برادری در این استان زندگی می کنند، افزود: مقدس ترین مکان مذهبی زرتشتیان در تکاب، وجود قره کلیسای چالدران به عنوان مکان مقدس مسیحیان، نشانه زندگی مسالمت آمیز مردم آذربایجان غربی است.

وی همچنین زندگی اقوام و ادیان مختلف در آذربایجان غربی را نشانه تحقق واقعی شعار رنگین کمان اقوام و ادیان در این استان دانسته و خاطرنشان کرد: وجود مساجد متعدد، کنیسه یهودیان و کلیساها در یک شهر و خیابان بیانگر زندگی همراه با برادری و صلح ادیان مختلف در آذربایجان غربی است.

امام جمعه ارومیه در پایان با اشاره به برگزاری سومین اجلاس منطقه ای وحدت اسلامی و قدردانی از برگزارکنندگان این کنفرانس، اظهار داشت: برگزاری اجلاس منطقه‌ای وحدت اسلامی قطعاً اثرات مثبتی داشته و صمیمیت و برادری موجود بین ادیان و مذاهب را تقویت و گسترش خواهد داد.

به گزارش ایلنا،در این اجلاس یک روزه، اندیشمندان و علمای شیعه و سنی به ارائه مطالب خود پیرامون اهمیت وحدت اسلامی و راهکارهای دستیابی به این مهم خواهند پرداخت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز