خبرگزاری کار ایران

ایلنا از آذربایجان غربی خبر می دهد؛

توتستان های ارومیه میزبان مسافران و دور همی های خانوادگی

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۶۴۶۱

توتستان های سطح شهر ارومیه در روزهای گرم تابستان میزبان مسافران و دورهمی های خانوادگی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا،باغ‌های توت شهرستان ارومیه این روز‌ها پذیرای علاقمندان به توت و باغ‌گردی است. توتستان‌های باغشهر ارومیه از قدیم زبانزد عام و خاص بودند، اما با توسعه و گسترش شهرنشینی، روز به روز از وسعت و تعداد باغ‌های توت در ارومیه کاسته شده به طوری که در حال حاضر ۲۸ هکتار باغ توت در ارومیه وجود دارد.

کار برداشت توت سفید و قرمز از این توتستان ها از اوایل خرداد ماه آغاز و به مدت دو ماه ادامه پیدا می کند.توتستان های ارومیه در این ایام میزبان مسافران و دورهمی های خانوادگی شهروندان است.

بیشتر شهروندان ارومیه برای استراحت و رفع خستگی روزانه به این توتستان ها آمده و ساعاتی را در کنار خانواده خود با خوردن توت کام خود را شیرین می کنند.

در توتستانهای ارومیه تنهاتوت عرصه نمی شود بلکه در کنار انواع مختلف توت ، دوغ و آش دوغ نیز به فروش می رسد که با استقبال گسترده شهروندان روبرو است.

 مردم از توت قرمز موجود در این توتستان برای پخت مربا و همچنین مصرف روزانه خود استفاده می کنند و توت سفید توتستان ها نیز روزانه به صورت تازه خوری مصرف شده و برای خشک کردن و مصرف آن در زمستان استفاده می شود.

بیشتر توتستان های ارومیه ملک خصوصی بوده و محلی برای کسب درآمد فصلی نوجوانان و جوانان است نوجوانانی که با فروش دوغ و آش دوغ به دنبال کسب در آمد حلال هستند.

وجود ۳ توتستان در شهر ارومیه

وحدت جعفری،سرپرست مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه ۲۸ هکتار توتستان در آذربایجان غربی وجود دارد، تصریح کرد: باغ های توت استان عمدتا در شهرستان های ارومیه به مساحت ۱۸ هکتار و در خوی به مساحت ۷ هکتار هستند و در سایر شهرستان ها نیز به صورت حاشیه کاری و پراکنده واقع شده است.

وی با بیان اینکه امسال پیش بینی می شود  ۱۷۵ هزار تن توت از توتستان های استان برداشت شود گفت:بخشی از توت درختی استان به صورت تازه خوری مصرف می شود و مابقی نیز به صورت خشک شده مصرف می شود.

جعفری خاطر نشان کرد: از گذشته نه چندان دور این میوه به صورت خشک در سبد خشکبار مردم استان بوده و همراه بسیاری از بیماران دارای دیابت در کنار چای از این میوه استفاده کرده اند. 

سرپرست مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه  در حال حاضر ۳ توتستان در سطح شهر ارومیه وجود دارد، یاد آور شد: علت کاهش تعداد باغات در داخل شهر، تغییر کاربری  توتستان های داخل شهر به واحدهای مسکونی است.

وی ادامه داد: توت سفید، توت قرمز و شاه توت از انواع توت های درختی موجود در استان است که در این میان توت خوی به علت دانه درشت بودن و داشتن قند بالا در بازار از مشتریان خاصی برخوردار است.

 

انتهای پیام/
فرزاد صدقی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز