خبرگزاری کار ایران

سیدعلی صالحی در گفتگو با ایلنا:

با وجود تمام مشکلات، مردم از کتاب دست نمی‌کشند

کد خبر : ۶۲۵۸۱

صالحی: با وجود فراخ دامن شدن آسیب‌های اقتصادی، من به عنوان یک شاعر هرگز نسبت به قدرت خرد مردم ناامید نبودم. همین مردمی که ممکن است الان مشكلات اقتصادی را تجربه کنند، دست از کتاب نخواهند کشید.

ایلنا: «سید علی صالحی» معتقد است با وجود تمام مشکلات اقتصادی، مردم در نمایشگاه کتاب حضور خواهند داشت تا حداقل رخسار کتاب را ببینند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، صالحی درباره‌ی وضعیت حضور آثار خود در بیست و ششمین دوره‌ی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: گزینه‌ی اشعار من توسط انتشارات «مروارید» به چاپ هشتم رسیده است و به گفته‌ی مدیر این انتشارت، احتمالآ بعد از نمایشگاه کتاب به چاپ نهم می‌رسد و‌‌ همان چاپ هشتم در نمایشگاه حاضر خواهد بود. همچنین دفتر «عاشقانه‌های بعد از گرگ» که به تازگی از سوی انتشارات «مروارید» منتشر شده، در نمایشگاه ارائه می‌شود.
این شاعر ادامه داد: انتشارات «مروارید» در حال تلاش است تا دفتر شعر «نگران نباش، همه چیز درست خواهد شد» را به نمایشگاه برساند و این منوط به وضعیت چاپخانه‌هاست. این دفتر تازه‌ی اشعار من است که بعد از «عاشقانه‌های بعد از گرگ» سروده شده و متعلق به سال ۹۰ است. همچنین سه مجموعه شعر مربوط به سال‌های ۸۸ و ۸۹ در انتشارات «نگاه» دارم که از سه سال و نیم پیش به وزارت ارشاد فرستاده شده که متاسفأنه نه تا امروز جواب مثبتی به آن داده‌اند و نه جواب منفی. قرار بود اگر این آثار مجوز بگیرند همزمان با نمایشگاه ارائه شوند، اما تا امروز خبری نشده است.
او افزود: از سوی همین ناشر (نگاه) مجموعه‌ی سه جلدی اشعار که هرکدام دارای ۱۰۰۰ صفحه است در نمایشگاه عرضه می‌شود که جلد اول به چاپ پنجم، جلد دوم به چاپ سوم و جلد سوم هم به تازگی منتشر شده است. همچنین «نگاه» مجموعه‌ی «انیس آخر همین هفته می‌آید» را به چاپ دوم رسانده است. سال گذشته هم کتاب «تمرین آماده باش کبوتر» توسط انتشارات «ثالث» با نزدیک به چهار‌‌‌‌- پنجم حذف منتشر شد.
صالحی به آثاری که در انتشارات «چشمه» دارد اشاره کرد و گفت: به دلیل مشکلاتی که برای انتشارات «چشمه» پیش آمده، بعضی از کتاب‌های این ناشر توسط ناشر مرتبط دیگری منتشر می‌شود. البته خود ناشر و وکیل آن‌ها امیدوارند مشکل آن‌ها حل شود تا کتاب‌هایشان با‌‌ همان نام و شکل «چشمه» منتشر شود. به هر حال کتاب «زیارت نامه‌ی مرغ سحر» اخیرآ توسط انتشارات «زاوش» به چاپ سوم رسیده است و کتاب «چند رویا مانده تا طلوع رنگین کمان» از سوی همین ناشر منتشر شده است. دفتر شعر دیگری هم بود که حدود ۵۰ صفحه‌ی شعر جدید به آن اضافه کردم و ۵۰ صفحه هم از خاطرات من با شاعران پیشکسوتی چون «احمد شاملو» و «سیمین بهبهانی» و... در ابتدای آن آمده است، با اسم «زوال بزرگ» اجازه‌ی انتشار دریافت کرده که از سوی این ناشر منتشر خواهد شد.
این شاعر به شرایط نمایشگاه کتاب اشاره کرد و گفت: نمایشگاه در واقع به مدت ۱۰ روز تفرجگاهی است برای خرد و اندیشه و خواه ناخواه با استقبال مواجه می‌شود. اما به دلیل ضعف‌های شدید طبقه‌ی متوسط که عمده‌ی طبقه‌ی کتابخوان ما را تشکیل می‌دهد، اینکه از این نمایشگاه استقبال اقتصادی و مالی خواهد شد یا نه، تا حدی مشخص نیست. یقینآ در شرایط سخت و دشوار اقتصادی امروز، تأثیرات منفی آن را می‌بینیم. به عنوان مثال قیمت منطقی همین جلد اول مجموعه‌ی اشعار من که به چاپ پنجم رسیده است، ۳۵ هزار تومان است، اما یک دانشجو چگونه می‌تواند ۳۵ هزار تومان برای یک کتاب بپردازد؟ در دوره‌های گذشته و به خصوص در دوره‌ی ریاست جمهوری آقای خاتمی، فضا به گونه‌ای بود که به قول معروف دست طبقه‌ی متوسط به جیبش می‌رفت و توانایی خرید کتاب داشت.
او تأکید کرد: امروز آسیب‌های اقتصادی چنان فراخ دامن شده و مجموعه‌ی طبقه‌ی کتابخوان را فرا گرفته است که به نظر نمی‌رسد از حیث فروش کتاب شرایط خوبی پیش رو داشته باشیم. با این حال من به عنوان یک شاعر هرگز نسبت به قدرت خرد مردم ناامید نبودم. همین مردمی که ممکن است الان دشواری اقتصادی را تجربه کنند، دست از کتاب نخواهند کشید. همین قدر که وقت می‌گذارند و برای دیدار با اهل قلم مستقل و یا حتی تماشای رخسار کتاب می‌آیند، برای ملت ما در حد معجزه است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز