خبرگزاری کار ایران

نشست بزرگداشت روز سعدی برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۱۶۵۴

ادراک سعدی از مناسبات لفظ و معنی کاری است کارستان

دهمین جلسه از سلسله درس‌گفتارهای سعدی‌خوانی، ویژه روز بزرگداشت سعدی برگزار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از  دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری، قدمعلی سَرّامی، استاد دانشگاه، نویسنده، شاعر و پژوهشگر ایرانی حوزه زبان و ادبیات فارسی، در دهمین جلسه از سلسله درس‌گفتارهای سعدی خوانی، که ویژه روز بزرگداشت سعدی بود، ادراک سعدی از مناسبات لفظ و معنی، یعنی رفتن سعدی از لفظ به معنی و از معنی به لفظ را کاری کارستان دانست که فقط سعدی از عهده آن برآمده است. 

قدمعلی سَرّامی در این نشست، که عصر شنبه، اول اردیبهشت ۱۴۰۳، در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد، دراین باره ادامه داد: ادراک مناسبات لفظ و معنی، یکی از وجوه تفاوت سعدی با شاعران معمولی است.

سَرّامی در باره ویژگی‌های زبان سعدی خاطر نشان کرد: اولین کار بزرگ سعدی همان داشتن زبان سهل و ممتنع است ولی گاهی به واژه‌های غامض و پیچیدگی‌هایی نیز در آثارش برمی‌خوریم. این شاعر و نویسنده در بخش دیگری از این جلسه، ادراک ذهنی جهان مبتنی بر تقابل و تضاد را یک حیرت بزرگ بسیارمشهود در کار سعدی تلقی کرد و گفت: سعدی بیشتر از همه متوجه دوگانگی‌های عالم بوده و جهان را مخلوق حُسن پنداشته است و با همه اقشار هم مدارا کرده است.

این استاد زبان و ادبیات فارسی، عام و خاص بودن و علاقه ملت‌های مختلف و طبقات گوناگون جامعه به آثار سعدی را از دیگر ویژگی‌های کار سعدی عنوان کرد و افزود: یکی از زیبایی‌های کار سعدی این است که فقط فهم و ادراک به مخاطبش نمی‌دهد بلکه بیشترین حال را هم به خواننده آثارش منتقل می‌کند. این استاد دانشگاه، سعدی را یکی از کسانی عنوان کرد که روی طبقات گوناگون اجتماعی و فرهنگی تأثیر گذاشته و دراین باره ادامه داد: سعدی با وجود پرداخت به زندگی روزمره دوران خود، به یادکرد گذشته هم پرداخته و در زمان می‌غلتد. 

حسین ظاهری، هنرمند نقال و پرده‌خوان، هم در بخشی از این نشست، به استفاده از آثار سعدی در نقالی و پرده‌خوانی به عنوان گریزی جهت ایجاد تنوع در نقالی و تفهیم بهتر موضوع پرداخت و گفت: استفاده از مطایبه‌هایی که در جاهایی از آثارسعدی می‌بینیم، ازجمله مواردی است که نقالان در این گریزها از آن‌ها استفاده می‌کنند. 

معرفی تعدادی از کتاب‌های شاخص در باره سعدی و آثارش توسط سهیل فتاحی دانشجوی مقطع دکتری زبان وادبیات فارسی، پرداخت به وجوه داستانی مینی‌مالیستی سعدی در حکایات گلستان توسط هما ایران‌پور، داستان‌نویس شیرازی، پرداخت به ابعاد مختلف و شخصیت چند وجهی سعدی، که منجر به شناخته شدن آن در جهان شده، توسط مریم فروزان‌کیا، روزنامه نگار و خوانش چند حکایت از گلستان سعدی توسط یاسر یگانه، روزنامه نگار، ازدیگر برنامه‌های ارائه شده دراین نشست ویژه بزرگداشت سعدی بود. 

سلسله درس‌گفتارهای سعدی‌خوانی، هر دو هفته یک‌بار، شنبه‌ها از ساعت ۱۸ تا ۲۰ به همت دفتر پاسداشت زبان فارسی حوزه هنری و با ارائه قدمعلی سَرّامی، استاد دانشگاه، نویسنده، شاعر و پژوهشگر ایرانی در حوزه زبان و ادبیات فارسی، در سالن سلمان هراتی حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به حافظ، روبروی کوچه پورموسی برگزار می‌شود و عموم علاقه‌مندان و پژوهشگران برای شرکت در این جلسات می‌توانند درسالن سلمان هراتی حوزۀ هنری حضور یابند. 

قابل توجه است، نخستین روز اردیبهشت‌ماه، که سالروز تولد شیخ اجل و استاد سخن سعدی شیرازی است، اول اردیبهشت ۱۳۸۹ و در اجلاس شاعران جهان در شیراز، از سوی نهادهای فرهنگی داخلی و خارجی به عنوان روز سعدی نامگذاری شداما پیشینه تعیین این روز، به سال ۱۳۸۱ و به بهانه آغاز نگارش کتاب گلستان توسط مرکز سعدی‌شناسی ایران برمی‌گردد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز