خبرگزاری کار ایران

در دیدار قائم مقام های وزارت امور خارجه ایران و ترکیه صورت گرفت:

بررسی گسترش روابط همه جانبه تهران و آنکارا در ابعاد مختلف

کد خبر : ۱۵۲۴۸۷

قائم مقام وزیر خارجه ترکیه تقویت همگرایی و نزدیکی و همکاری تنگاتنگ ایران و ترکیه را موجب ناکامی تلاش بیهوده برخی طرفها برای القای نوعی قطب بندی تصنعی بر اساس رقابتهای قومی و مذهبی و طائفه ای در منطقه دانست.

فریدون سینیرلی اوغلو قائم مقام وزیر امور خارجه ترکیه که در راس هیاتی در تهران بسر می برد، صبح امروز در خلال مذاکرات رسمی خود با مرتضی سرمدی قائم مقام وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص روند توسعه و تعمیق بیش از پیش روابط در ابعاد دوجانبه، همچنین همکاری و تعامل دو کشور در عرصه های منطقه ای و بین المللی و برخی مسائل مورد علاقه و اهتمام مشترک گفتگو و تبادل نظر کرد.

به گزارش ایلنا، قائم مقام وزارت امور خارجه کشورمان در این دیدار با اشاره به نقش و جایگاه ایران و ترکیه بعنوان دو کشور بزرگ و تاثیر گذار در منطقه، روابط دو کشور را بر اساس عناصر همسایگی و مشترکات فرهنگی و دینی عمیق و دوستانه توصیف کرد و بر آمادگی دولت جدید کشورمان برای همکاری گسترده و همه جانبه با ترکیه تاکید نمود.

سرمدی با اشاره به نتایج و مذاکرات بسیار خوب بین مقامات عالیرتبه دو کشور در خلال سفر اخیر رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه به تهران، به خصوص تصمیم طرفین برای تشکیل شورای عالی روابط دو کشور و افزایش بیش از پیش سطح مبادلات تجاری و بازرگانی فیمابین، بر جایگاه برجسته و مهم ترکیه در نگاه راهبردی ایران در توسعه و عمیق روابط با همسایگان و همچنین از نظر همگرایی منطقه ای تاکید کرد.

قائم مقام وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی در حمایت از تقویت روند همگرایی بین کشورهای منطقه، ایران و ترکیه را دو محور اساسی این همگرایی دانست و تعمیق روابط تهران و آنکارا در ابعاد دوجانبه را موجب تقویت روند همکاری های چندجانبه منطقه ای و همچنین ناکامی تلاشهای دشمنان برای سوء استفاده از مسائل و مشکلات در برخی کشورهای منطقه در جهت دامن زدن به اختلافات و تفرقه افکنی و صف بندی قومی و طائفه ای بین کشورهای منطقه دانست.

سرمدی همچنین با اشاره به حساسیت و اهمیت برهه کنونی تحولات منطقه خاورمیانه، نقش ایران و ترکیه را برای کمک به کشورهای منطقه برای عبور از شرایط حساس کنونی و حفظ و تقویت روند همگرایی بین کشورهای اسلامی بر اساس اراده و خواست مردم و واقعیتهای عینی هر کشور و بدور از مداخلات خارجی مهم ارزیابی کرد و در این راستا مشورت و رایزنی مستمر مسئولین دو کشور را در ابعاد دو و چند جانبه مهم توصیف نمود.

سرمدی همچنین آمادگی کشورمان را برای تداوم این گفتگوها و مذاکرات در راستای پیشبرد و توسعه بیش از پیش روابط دوجانبه به ویژه در ابعاد اقتصادی، تجاری و بازرگانی، امنیتی و انرژی اعلام کرد.

فریدون سینیرلی اوغلو قائم مقام وزیر امور خارجه ترکیه نیز در این دیدار، ایران و ترکیه را دو کشور بزرگ و مهم منطقه توصیف کرد و جایگاه مهم ایران در اولویت سیاست و روابط خارجی کشورش را مورد تاکید قرار داد و افزود: که برای توسعه روابط با ایران اهمیت ویژه ای قائل هستیم.

سینیرلی اوغلو بر توانمندیها و ظرفیتهای گسترده دو کشور در ابعاد دوجانبه و همچنین در هم افزایی و مشورت وتعامل سازنده در راستای تثبیت صلح و امنیت و کمک به حل و فصل مسائل و مشکلات منطقه تاکید کرد.

وی همچنین سفرهای متقابل مقامات عالیرتبه ایرانی و ترک و نیز رایزنی و مشورت مستمر بین ایشان را در راستای پیشبرد و توسعه بیش از پیش روابط و نیز کمک به حل مسائل منطقه خاورمیانه و نیز آسیای میانه و قفقاز مفید و موثر دانست.

قائم مقام وزیر خارجه ترکیه تقویت همگرایی و نزدیکی و همکاری تنگاتنگ ایران و ترکیه را موجب ناکامی تلاش بیهوده برخی طرفها برای القای نوعی قطب بندی تصنعی بر اساس رقابتهای قومی و مذهبی و طائفه ای در منطقه دانست.

قائم مقام وزیران امور خارجه ایران و ترکیه همچنین بر تداوم و تقویت گفتگوها و رایزنی های مستمر بین مسئولین وزارت امور خارجه دو کشور برای برطرف کردن برخی موانع و مشکلات فراروی روند توسعه و گسترش بیش از پیش روابط تاکید کردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز