خبرگزاری کار ایران

گروسی در نشست خبری مشترک با اسلامی؛

پیشنهاداتی برای ادامه همکاری‌ها به ایران دادم

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۷۹۱۰

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: یک پیشنهاد به جمهوری اسلامی ارائه کردم که مجموعه ای از گام های عملیاتی است که مسیر ما را به جلو مشخص می کند و هم اکنون تیم های طرفین در نشست های گوناگون برای تعریف این عناصر گام های عملیاتی مشغول بررسی و رایزنی هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست خبری مشترک با اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان که در حاشیه برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای برگزار شد، طی سخنانی ضمن ابراز خرسندی از سفر به شهر اصفهان گفت: من در دو روزی که به ایران سفر داشتم با مذاکره کننده ارشد ایران (علی باقری کنی) و  امیرعبداللهیان وزیر خارجه دیدار داشتم. همچنین ما دیشب و امروز هم با آقای اسلامی گفت‌وگوهای فشرده ای داشتیم که با توجه به اینکه در مقطع حساسی قرار داریم مذاکراتی برای گام های متقابل داشتیم.

وی ادامه داد: سال گذشته توافق کردیم بر صدور بیانیه ای که تاکنون ادامه دارد تا مسیر آینده را ترسیم کنیم. این بیانیه سند مهمی بود که در آن مقطع در سطح همکاری ایران و آژانس در حوزه نظارتی و پادمانی امضا شد و این سند به آنچه که نیاز است برای حل و فصل موارد باقی مانده و راستی آزمایی اشاره دارد که نیازمند تلاش دو طرف است.

گروسی تصریح کرد: این سند گام های اضافی که طرفین باید بردارند را مشخص می کند و این گام ها طی یک سال گذشته برداشته شده و علیرغم کاستی ها و پستی و بلندی هایی که داشته اما امروز توافق کردیم این سند ادامه پیدا کند و این سند پابرجاست و براساس بندهای آن نیاز است گام های عملیاتی برداریم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داد: براین اساس یک پیشنهاد به جمهوری اسلامی ارائه کردم که مجموعه‌ای از گام های عملیاتی است که مسیر ما را به جلو مشخص می کند و هم اکنون تیم های طرفین در نشست های گوناگون برای تعریف این عناصر گام های عملیاتی مشغول بررسی و رایزنی هستند.

گروسی همچنین تاکید کرد: قرار نیست یک سند رسمی جدیدی منتشر کنیم و مبنای ما همان بیانیه مارس است که این ها گام های عملیاتی است که روی آن بابت برنامه مشترک توافق کردیم. مهم این است که برنامه مشترک را بدون تغییر ادامه دهیم چون ظرفیت این را دارد که مسائل باقی مانده بین آژانس و ایران را برطرف کند و به همکاری های دو جانبه تاکید دارد و همچنین انجام گام های اضافی در چارچوب ان پی تی و پادمان و قانون مجلس و برای اجرایی کردن بیانیه مشترک توافق کردیم روی گام هایی که به شکل ملموس و عملیاتی روی اجرایی کردن آن انجام شود.

وی در پاسخ به این سوال که «نگرانی هایی از سوی ایران در مورد نقش اسرائیل وجود دارد و ایران معتقد است که نقش مخربی علیه ایران ایفا می کند و شما به عنوان مدیرکل  برای کم کردن فشارهای خارجی و این نقش مخرب چه کردید؟، خاطرنشان کرد: ما به بازیگران خارجی توجه نداریم و مخاطب ما ایران و نقش آن و امنیت و صلح و منطقه‌ای و بین‌المللی است، منافعی وجود دارد که به آنها توجهی نداریم و با همکاری با ایران کار می کنیم تا هر شک و شبهه ای برطرف شود از این آگاه هستیم و در مسیر درستی با ایران حرکت خواهیم کرد.

گروسی در پاسخ به اینکه بنا بر پانزده گزارش آژانس، ایران به برجام پایبند بوده است و آمریکا یک جانبه از آن خارج شد، در این شرایط چطور از ایران انتظار دارید به همه تعهداتش در قالب برجام پایبند باشد؟ اظهار کرد: ما داریم کار می‌کنیم که این مشکل را حل کنیم. باید با ایران همکاری کنیم که به مسیر قبلی برگردیم و تلاش داریم شرایط را برای بازگرداندن ایران به مسیر قبلی تسهیل کنیم. ما ضامن اجرای برجام در حوزه فنی هستیم. می‌دانیم چه اقداماتی باید انجام شود و در حال هماهنگی جهت انجام آن اقدامات هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز