خبرگزاری کار ایران

در هفتمین جشن انجمن منتقدان سینمایی مطرح شد:

سینما در دوره‌های قبل؛ شمق در عقرب بود

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۴۵۱

در هفتمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران؛ برترین‌های بخش‌های مختلف معرفی شدند و از ایرج کریمی، پرتو مهتدی، حسین گیتی، کیانوش عیاری و پرویز نوری تقدیر شد.

ایلنا: مراسم هفتمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی شب گذشته(۲۵ دی) درحالی برگزار شد که طولانی شدن زمان جشن و همچنین همزمانی آن با سومین جشنواره تلویزیونی جام جم انتقادات میهمانان را به دنبال داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در اولین بخش از تجلیل از یک کارگردان؛ ازکیانوش عیاریتجلیل شد و مهدی هاشمی با آمدن روی سن درباره عیاری گفت: درباره کیانوش عیاری باید کتابهای بسیاری نوشت و عیاری به واقع در سریال‌هایی همچون دکتر قریب یک امپراتور بود و یک کار بزرگ را تألیف کرد. درحالی که ما فقط یک نی توخالی بودیم و ایشان در ما می‌دمید.

هوشنگ گلمکانی نیز گفت: عیاری فیلم‌هایی را که می‌سازد آنقدر خوب است که انگار خودش در صحنه حضور ندارد و کارگردانی نمی‌کند و در این مسیر هرچه جلو‌تر رفته، پخته‌تر شده است.

محمدعلی سجادیکارگردان سینمای ایران نیز در این بخش گفت: کیانوش عیاری به واقع یک فیلمساز تجربی است و در این میان هرگز گرفتار فرم نبوده است. عیاری در طول چهار دهه فیلمسازی خود یک اثر انگشت از خود به جا گذاشته که تبدیل به امضای او شده است و این امضا در تمام فیلم‌های سینمایی، مستند و سریالی که می‌سازد؛ دیده می‌شود.

کیانوش عیارینیز با ابراز تشکر از سخنان میهمانان این مراسم گفت: ‌‌نهایت آرزوی من این است که در فیلمسازی و کارگردانی دیده نشوم و بسیار برای من اهمیت دارد که خودم دیده نشوم زیرا معتقدم هر فردی که کاری انجام می‌دهد باید هنرش دیده شود. از طرف دیگر برای من مهم بود که در یک سریال یا فیلم بازیگران و عوامل بیشتر از من دیده شوند مانند توشیرو میفونه که همه کوروساوا را با او می‌شناسند.

بعداز تجلیل از کیانوش عیاری، طهماسب صلح جو روی سن آمد و گفت: میهمانان و دوستان باید بر ما ببخشند که ما مانند جشنواره‌های دیگر نمی‌توانیم از آن‌ها پذیرایی کنیم و یا در جوایز خود سکه و ماشین بدهیم. سفره ما از این مسائل خالی است اما پر عشق است. امروز به ضیافت عشق خوش آمدید.

وی ادامه داد: تاریخ سینما مدیون پژوهش و تحقیق است و سینما بدون نقد و بدون پژوهش یک عنصر اساسی کم دارد.

بعد از سخنان صلح جو نوبت به تجلیل از حسین گیتیبه عنوان منتقد پیشکسوت رسید.

جهانبخش نوراییدرباره گیتی گفت: همه سینما را با کارگردان، منتقد و مخاطب می‌شناسند اما در این میان کسانی هستند که به سینما روشنی می‌دهند. یکی از آن‌ها حسین گیتی است. وی فردی است که از هفت سالگی فیلم می‌دید و از سنین جوانی قلم به دست گرفت و حتی در این میان زندگی خانوادگی خود را نیز برای سینما فدا کرد.

حسین گیتی نیز طی سخنان کوتاهی گفت: امروز خوشحالم که بعد از ۳۱ سال کار مورد تشویق قرار می‌گیرم. از چند شب پیش که متوجه شدم قرار است این جایزه به من داده شود مدام خواب‌های طلایی می‌بینم. این جایزه برای من ارزشمند‌ترین جایزه‌ای است که گرفته‌ام.

وی ادامه داد: من معتقدم با استفاده از سینمای نوشتاری می‌توان به سینمای دیداری ابعاد بهتری داد.

در بخش دیگر بزرگداشت‌ها پرویز نوری توسط مسعود کیمیایی و جواد طوسی تجلیل شد.

مسعود کیمیاییبا اشاره به فعالیت پرویز نوری گفت: پرویز نوری در ۲۱ سالگی سردبیر ستاره سینما شد و این سمت را دوایی به وی داد. نوری در زمانی نقد نویسی را شروع کرده بود که هنوز در سینما خلاقیت وجود داشت و سینما به دکمه واگذار نشده بود.

وی ادامه داد: وی در دوره‌ای می‌نوشت که سیاه نویسی و چرک نویسی وارد نقد نشده بود و نقدهای مثبتی نوشت.

کیمیایی با اشاره به رابطه منتقد و سینماگر گفت: سینما و منتقد هیچگاه در یک جای معین نمی‌ایستند اما بهتر است زمانی که منتقد می‌خواهد فیلم بسازد آن را به کارگردان سینما بدهد.

همسر پرویز نوری نیز گفت: پرویز نوری ۵۰ سال با من زندگی کرد و همیشه به من می‌گفت تو در زندگی یک هوو داری و آن هم سینماست.

پرویز نوری با تشکر از مسعود کیمیایی و همسرش گفت: کیمیایی در قلب من جای دارد و امروز یاد نقش سید در فیلم گوزن‌ها افتادم که می‌گفت «نمردیم و گلوله هم خوردیم» و من هم نمردم و انجمن منتقدان برایم بزرگداشت گرفت.

وی ادامه داد: مصاحبه‌ای از «مارلو براندو» خواندم که گفته بود؛ در سینما هیچ چیزی ارزش ندارد و تنها انتقاد فیلم ارزش دارد و می‌گفت؛ منتقد هنرمند است نقد نوشتن مانند فیلم ساختن سخت است و هم لذت بخش است. من از طهماسب صلح جو و جواد طوسی و همسرم تشکر می‌کنم. همسر من بیش از ۵۰ سال همراه و مشوق من در این راه بود.

*برگزیدگان در هنگام دریافت جایزه چه گفتند:
ترانه علیدوستیکه به نمایندگی از حسین علیزاده جایزه بهترین بخش موسیقی را می‌گرفت، گفت: جایزه گرفتن در این مراسم افتخار بزرگی است اما افتخار بزرگ‌تر این است که امروز جایزه حسین علیزاده را می‌گیرم.

فرشته صدر عرفاییبرنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل زن نیز گفت: امروز بسیار خوشحالم و از همه سپاسگذارم.

پگاه آهنگرانیبرنده تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل زن نیز گفت: این جایزه بسیار برای من جذاب است و باید اینجا از عوامل فیلم دربند و کارگردان آن سپاسگذار باشم.

بابک حمیدیانبرنده تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل مرد نیز گفت: این جایزه برای من بسیار با ارزش است به خصوص آنکه آن را از دست خواص سینما می‌گیرم. من در چند روز گذشته در دیلمان در حال بازی در یک فیلم بودم اما به محض اینکه امروز به تهران آمدم صدایم گرفت و متوجه شدم که تهران دیگر جای زندگی نیست.

نازنین بیاتیبرنده تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن نیز گفت: من این جایزه را مدیون شهبازی، آهنگرانی و بهمنش و همچنین همه عوامل گروه خوب دربند هستم.

شهاب حسینیبرنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد نیز گفت: این دیپلم برای من بسیار ارزشمند است و وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند و نشان می‌دهد که ما باید به کار‌ها و وظایف خود و آنچه که در برابر اجتماع برعهده داریم بهتر عمل کنیم.

رضا عطارانبرنده تندیس بهترین بازیگر مرد برای فیلم دهلیز نیز گفت: ارزش این جایزه در این است که آن را از منتقدین می‌گیرم. برای من بسیار اهمیت دارد که این جایزه را در این دوره می‌گیرم و جایزه خیلی بالایی است زیرا در دوره‌های قبلی اوضاع سینما بسیار شمق در عقرب بود.

علی اسدیفیلمبردار فیلم دهلیز نیز با تشکر از اهدای تندیس بهترین فیلمبردار به وی گفت: ایده این فیلم نامه از بهروز شعیبی بود که به نام من تمام شد. قرار گرفتن در کنار سازندگان این فیلم برای من افتخار بزرگی است.

پرویز شهبازیبرنده تندیس بهترین کارگردانی نیز گفت: از همه همکارانم در فیلم دربند تشکر می‌کنم. دربند نقطه مبارکی داشت و آن این بود که من را با مردم پیوند زد و من خودم را به مردم نزدیک کردم و این نزدیکی مقداری از آن به خاطر نقد منتقدان بود. هرچند نقد منتقدان کمتر به دست دیگران می‌رسد و بیشتر به دست فیلمساز می‌رسد.

شیما غفاریدبیر سینمایی خبرگزاری ایسنا نیز گفت: من از انجمن منتقدان برای این توجه تشکر میکنم. البته جا دارد از همکارانم در این بخش مسعود نجفی، لواسانی و فرهادی هم قدردانی کنم. همکاری این دوستان است که بخش سینمایی این خبرگزاری دیده می شود.

ایرج کریمینیز که به عنوان منتقد تجلیل می‌شد؛ گفت: این جایزه ارزش زیادی دارد زیرا از طرف انجمن منتقدان داده می‌شود و برای من بسیار ارزشمند است.

ازپرتو مهتدیبه عنوان مترجم پیشکسوت نیز تجلیل شد اما وی به دلیل بیماری در بیمارستان بستری بود و نتوانست در مراسم حضور پیدا کند.

حاشیه‌ها
کامران ملکیاجرای مراسم را برعهده داشت. او از رضاداد دبیر جشنواره فیلم فجر تقاضا کرد تا جلسات نقد و بررسی جشنواره فیلم فجر به جای آنکه به یک مجری تلویزیونی داده شود به انجمن منتقدان سپرده شود. رضاداد نیز بی‌تفاوت به این درخواست؛ فقط همراه با حضار ملکی را تشویق کرد.

کیومرثپوراحمدبا انتقاد از طولانی شدن مراسم گفت: اگر توصیفاتی همچون استفاده از کلمه خوب را از جملات امروز حذف می‌کردیم این جلسه سریع‌تر برگزار می‌شد.

فرشته طائرپورطی سخنان کوتاهی گفت: باید در اینجا ذکر نامی بکنم از مسعود بهنام که ده روز دیگر باید به مزارش بروم.

ژوی ادامه داد: در همین دقایق و چند کیلومتر بالا‌تر اختتامیه سومین دوره جشنواره تلویزیونی جام جم برگزار می‌شود و همزمانی این دو اتفاق نشانگر یک فاصله است که امیدوارم در دوره جدید با سایه انداختن تدبیر در تلویزیون این فاصله کمتر شود. افراد بسیاری در این جلسه هستند که در صدا و سیما هم فعالیت می‌کنند. من باور دارم که هیچ جمعی به اندازه منتقدان و نویسندگان نمی‌توانند در هنر موثر باشند و لذا منتقدان هم باید به فاصله‌های موجود بیاندیشند و قدم بزنند.

علیرضا غفاریمجری تلویزیون نیز در پاسخ به سخنان طاهرپور گفت: جشن انجمن منتقدان و جشنواره جام جم هر دو به هنر اهمیت می‌دهند و بسیار مهم هستند اما واقعیت این است که امشب با همزمانی این دو جشن کاسبی خوبی برای پیک‌های موتوری بوجود آمد تا هنرمندان را از این جشن به صدا و سیما و از صدا و سیما به تالار ایوان شمس بیاورند.

کامبوزیا پرتوی گفت: امروز بهترین فرصت است که از علیرضا رضاداد بخواهیم آشغال‌های دوست داشتنی را در جشنواره قرار دهد.

احمد طالبی‌نژاد منتقد سینمای ایران با اشاره به طولانی شدن جشن، گفت: ما منتقدین هر مقدار که باسواد باشیم باز هم ریتم را نمی‌شناسیم و نشانه آن برگزاری همین مراسم است و این مراسم می‌توانست با ریتم بهتر و در زمان کمتری برگزار شود لذا باید فیلمسازی را به کارگردان‌ها واگذار کنیم.

برگزیدگان:

جوایز جشن انجمن منتقدان به شرح زیراهدا شد:

بهترین فیلم: «دربند» به تهیه کنندگی امیر سمواتی و دیپلم افتخار به سعید آرمند برای فیلم «پرویز» اهدا شد.

بهترین کارگردانی: پرویز شهبازی برای فیلم «دربند»

بهترین فیلمنامه: علی اصغری «دهلیز»

بهترین نقش اول مرد: دیپلم افتخار این بخش به شهاب حسینی برای فیلم «حوض نقاشی» و تندیس به رضا عطاران برای فیلم «دهلیز» تعلق گرفت.

بهترین نقش اول زن: نازنین بیاتی برای فیلم «دربند»

بهترین نقش مکمل مرد: بابک حمیدیان برای فیلم «هیس! دختر‌ها فریاد نمی‌زنند»

بهترین نقش مکمل زن: پگاه آهنگرانی برای فیلم «دربند» و همچنین فرشته صدرعرفایی برای فیلم «حوض نقاشی» لوح تقدیر گرفت.

بهترین فیلمبرداری: در این بخش هومن بهمنش برای فیلم «دربند» لوح تقدیر گرفت و محمود کلاری تندیس این بخش را دریافت گرفت.

بهترین موسیقی متن: حسین علیزاده برای فیلم «آسمان زرد کم عمق»

بهترین تدوین: بهرام دهقانی برای فیلم «آسمان زرد کم عمق»

جایزه بهترین خلاقیت و استعداد درخشان: احسان عبدی‌پور برای فیلم «تنهای تنهای تن‌ها»

جایزه بهترین دستاور فنی برای فیلم «آسمان زرد کم عمق» به امیر حسین حداد برای طراحی صحنه و لباس این فیلم تعلق گرفت.

برگزیدگان سومین جشنواره مطبوعات سینمایی

+ + + برگزیدگان بخش‌های جنبی

+ بخش یادداشت تلویزیونی
رتبه اول: لوح سپاس، تندیس انجمن و جایزه اول بخش یادداشت تلویزیونی به خاطر یادداشت «وقتی همه دلخوریم» چاپ شده در روزنامه شرق تعلق گرفت به: آرزو شهبازی
رتبه دوم: لوح سپاس و جایزه دوم بخش یادداشت تلویزیونی به خاطر یادداشت «بررسی سریال‌های طنز در تلویزیون» چاپ شده در روزنامه جام جم تعلق گرفت به: حسین گورزی
در این بخش رتبه سوم انتخاب نشد

+ بخش گفت‌و‌گوی تلویزیونی
رتبه اول: لوح سپاس، تندیس انجمن و جایزه اول بخش گفت‌و‌گوی تلویزیونی به خاطر گفت‌و‌گو با امیر توسلی با عنوان «همه توانم را برای موسیقی مختار گذاشتم» منتشر شده در خبرگزاری خبرآنلاین تعلق گرفت به: سمیه قاضی‌زاده
رتبه دوم: لوح سپاس و جایزه دوم بخش گفت‌و‌گوی تلویزیونی به خاطر گفت‌و‌گو با سیروس مقدم با عنوان «با مخاطب ستیز نکنیم» چاپ شده در ماهنامه دنیای تصویر تعلق گرفت به: محمدرضا لطفی
رتبه سوم: لوح سپاس و جایزه سوم بخش گفت‌و‌گوی تلویزیونی به خاطر گفت‌و‌گو با فلورا سام با عنوان «نوع نگاه به طنز مهم است» چاپ شده در سروش هفتگی تعلق گرفت به: فاطمه فریدن

+ بخش کاریکاتور سینمایی
رتبه اول: لوح سپاس، تندیس انجمن و جایزه اول بخش کاریکاتور به خاطر مجموعه آثار چاپ شده در نشریه کیهان کاریکاتور تعلق گرفت به: احمد عبداللهی نیا

+ بخش طنز سینمایی
رتبه اول: لوح سپاس، تندیس انجمن و جایزه اول بخش طنز به خاطر مطلب «اگرکیمیایی آژانس شیشه‌ای را می‌ساخت» منتشر شده در خبرگزاری خبرآنلاین تعلق گرفت به: محسن حدادی
جوایز این بخش توسط شهاب الدین عادل، قاسم قلی‌پور، مهدی نادری، جعفر صانعی مقدم، محمد آقازاده اهدا شد

+ + + برگزیدگان بخش‌های اصلی

+ بخش گزارش سینمایی
رتبه اول: لوح سپاس، تندیس انجمن و جایزه اول بخش گزارش به خاطر گزارش «گنج زیر شونه تخم مرغ» چاپ شده در ماهنامه پردیس تعلق گرفت به: وحید سعیدی و مهدی معزی
در این بخش رتبه دوم انتخاب نشد
رتبه سوم: لوح سپاس و جایزه سوم بخش گزارش به خاطر گزارش «رسانه‌های نو» چاپ شده در ماهنامه صنعت سینما تعلق گرفت به: احمد شاهوند

+ بخش مقاله سینمایی
رتبه اول: لوح سپاس، تندیس انجمن و جایزه اول بخش مقاله به خاطر مقاله «تو نیز دور می‌شوی» چاپ شده در ماهنامه صنعت سینما تعلق گرفت به: حسین گیتی
رتبه دوم: لوح سپاس و جایزه دوم بخش مقاله به خاطر دومقاله «بفرمایید داخل، خانه خودتان است» و «فیلمنامه نویس و کارگردانی که شاعر بودند» چاپ شده در ماهنامه فیلمنگار تعلق گرفت به: نزهت بادی
رتبه سوم: لوح سپاس و جایزه سوم بخش مقاله به خاطر دو مقاله «شور و نشاط جنگ» و «رستگاران» چاپ شده در ماهنامه فیلمنگار تعلق گرفت به: جواد یقموری

+ بخش یادداشت سینمایی
رتبه اول: لوح سپاس، تندیس انجمن و جایزه اول بخش یادداشت به خاطر یادداشت «درمسیر دالبی» چاپ شده در ماهنامه صنعت سینما تعلق گرفت به: آرش عنایتی
رتبه دوم: لوح سپاس و جایزه دوم بخش یادداشت به خاطر یادداشت «کتاب مستطاب جشنواره فیلم فجر» منتشر شده در خبرگزاری خبرآنلاین تعلق گرفت به: یزدان سلحشور
رتبه سوم: لوح سپاس و جایزه سوم بخش یادداشت به خاطر یادداشت «درباره خشونت» چاپ شده در فصلنامه هنر و اندیشه تعلق گرفت به: رضا دادویی
جوایز این قسمت توسط فرهاد اصلانی، آنا نعمتی، مجید برزگر و دکتر فرشید ابراهیمیان اهدا شد

+ بخش ترجمه سینمایی
رتبه اول: لوح سپاس، تندیس انجمن و جایزه اول بخش ترجمه به خاطر مطلب «خون بازی» چاپ شده در مجله فیلم تعلق گرفت به: عقیل قیومی
رتبه دوم: لوح سپاس و جایزه دوم بخش ترجمه به خاطر مطلب «دنیای تصاویر خیالی» منتشر شده در ماهنامه نافه تعلق گرفت به: یحیی نطنزی
رتبه سوم: لوح سپاس و جایزه سوم بخش ترجمه به خاطر مطلب «سینمای سه بعدی یعنی رهایی» چاپ شده در خبرگزاری خبرآنلاین تعلق گرفت به: علی افتخاری

+ بخش گفت‌و‌گوی سینمایی
رتبه اول: لوح سپاس، تندیس انجمن و جایزه اول بخش گفت‌و‌گو به خاطر گفت‌و‌گو با حامد بهداد با عنوان «حق خودم می‌دانم بهترین باشم» چاپ شده در ماهنامه ۲۴ تعلق گرفت به: نیما حسنی نسب
رتبه دوم: لوح سپاس و جایزه دوم بخش گفت‌و‌گو به خاطر گفت‌و‌گو با عوامل فیلم افریقا با عنوان «ناشناخته‌ها همیشه ترسناک هستند» چاپ شده در ماهنامه دیار تعلق گرفت به: احمد محمد اسماعیلی
رتبه سوم: لوح سپاس و جایزه سوم بخش گفت‌و‌گو به خاطر گفت‌و‌گو با اصغر فرهادی با عنوان «تن‌ها وظیفه دارم فیلم خوب بسازم» منتشر شده شده در خبرگزاری خبرآنلاین تعلق گرفت به: سمیه علیپور
رتبه سوم: لوح سپاس و جایزه سوم بخش گفت‌و‌گو به خاطر گفت‌و‌گو با پیمان معادی با عنوان «دیگر حق اشتباه نداریم» چاپ شده در ماهنامه رونا تعلق گرفت به: آرامه اعتمادی

+ بخش نقد سینمایی
رتبه اول: لوح سپاس، تندیس انجمن و جایزه اول بخش نقد، به خاطر نقد فیلم ناخدا خورشید با عنوان «سوگنامه مردمغرور» چاپ شده در ماهنامه ۲۴ تعلق گرفت به: آرش خوشخو
رتبه دوم: لوح سپاس و جایزه دوم بخش نقد، به خاطر نقد فیلم کیفر با عنوان «وقتشه از این تاریکی دربیام» چاپ شده در ماهنامه فیلم تعلق گرفت به: سعید قطبی‌زاده
رتبه سوم: لوح سپاس و جایزه سوم بخش نقد، به خاطر نقد فیلم پرسه در مه با عنوان «سمت خیال دوست» چاپ شده در ماهنامه فیلم تعلق گرفت به: رضا کاظمی
رتبه سوم: لوح سپاس و جایزه سوم بخش نقد، به خاطر نقد فیلم عصر جمعه با عنوان «زنده باد مرد مرده» چاپ شده در ماهنامه دنیای تصویر تعلق گرفت به: محمد باغبانی
جوایز این قسمت توسط محمد صالح علا، حسن فتحی، داریوش فرهنگ، فریدون صدیقی، طهماسب صلح جو، پرتو مهتدی، دکتر احمد توکلی و حسین معززی نیا اهدا شد

برگزیدگان بخش رسانه‌ها
+ برنامه رادیویی برگزیده: برنامه هفت اقلیم از شبکه فرهنگ به سردبیری آقای مهدی آزادی
+ بخش سینمایی برگزیده خبرگزاری‌ها: بخش سینمایی خبرگزاری ایسنا به دبیری خانم شیما غفاری
+ سایت سینمایی برگزیده: سایت رای بن مستند به مدیریت آقای امیر حسین ثنایی
جوایز این بخش توسط مسعود فروتن، مجتبی می‌رطهماسب و پروین صفری اهدا شد

در هفتمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی افرادی همچون فرهاد توحیدی، مهدی نادری، احمد توکلی، فریدون صدیقی، شهاب الدین عادل، حجت الله ایوبی، علیرضا رضاداد، هوشنگ گلمکانی، محمدعلی سجادی، مهدی هاشمی، فرامز قریبیان، جواد طوسی، ترانه علیدوستی، مجتبی میرطهماسب، پروین سفری، مسعود فروتن، سعید عقیقی، احسان عبدی‌پور، پگاه آهنگرانی، رخشان بنی اعتماد، مهناز افشار، مازیار میری، حسین معززی نیا، مازیار فکری ارشاد، علی احمدزاده، حمید اکبری، محمدمهدی عسگرپور، شادمهر راستین، علیرضا غفاری، فرزاد موتمن، کامبوزیا پرتوی، منوچهر محمدی، مجید مدرسی، سیدهادی منبتی طناز طباطبایی، سحر دولتشاهی، بهنام بهزادی، امید بنکدار، علی احمد زاده، مهدی شیرزاد، خاطره اسدی، بهروز شعیبی، مصطفی احمدی، آتوسا قلمفرسایی، مینا ساداتی، تورج اصلانی، حمیدرضا آذرنگ، سروش صحت، همایون ارشادی، حسین ترابی، سعید ملکان، و جمعی از اهالی رسانه و خبرنگاران حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز