خبرگزاری کار ایران

علی اوسط هاشمی:

چابهار سال‌هاست از مشکلات و کمبود زیرساخت‌ها رنج می‌برد

asdasd
کد خبر : ۵۱۴۳۵۲

استاندار سیستان وبلوچستان گفت: چابهار سال‌هاست با مشکلات بی‌آبی، حاشیه‌نشینی و کمبود فضای آموزشی رو به رو است و از کمبود زیرساخت‌ها رنج می‌برد.

به گزارش ایلنا، علی اوسط هاشمی عصر امروز در نشست تودیع و معارفه فرماندار جدید چابهار اظهار داشت: شهرستان چابهار سال‌هاست با مشکلات بی‌آبی، حاشیه‌نشینی و کمبود فضای آموزشی رو به رو است و از کمبود زیرساخت‌ها رنج می‌برد.

وی افزود: به منظور توسعه و پیشرفت شهرستان چابهار با وجود مشکلات فراوانی که در شاخص های توسعه انسانی دارد طرح های خوبی نظیر توسعه بندر شهید بهشتی با 940 میلیون دلار، گازرسانی، پتروشیمی و راه آهن در این شهرستان در حال اجراست.

وی بیان کرد: طرح لوله گذاری برای انتقال گاز از ایرانشهر به چابهار در چند قطعه در حال اجراست که تاکنون 24 کیلومتر از این طرح انجام شده است و بزودی گاز به چابهار خواهد رسید.

استاندار سیستان وبلوچستان تصریح کرد: برای حل مشکلات آب و برق در سراسر استان سیستان وبلوچستان بیش از 18 هزار میلیارد ریال اختصاص پیدا کرده که بسیاری از مشکلات این استان مرتفع خواهد شد.

هاشمی با بیان اینکه ساخت مجتمع های آبرسانی یکی از راهکارها برای حل مشکلات بی آبی در روستاهای استان است، خاطرنشان کرد: مجتمع آبرسانی به 69 روستای بخش لاشار، مجتمع آبرسانی پلان، تلنگ پیرسهراب و مجتمع 207 روستایی بخش دشتیاری بزودی تکمیل و بهره برداری می شوند. زیرساخت های بندر چابهار می تواند نقش ملی و منطقه ای ایفا کند و مزیت های آن نیز می تواند با سایر بنادر رقابت کند.

وی ترانزیت، ترانشیپ و تجارت را از مزیت های مهم بندر چابهار عنوان کرد و افزود: توسعه روابط بندر چابهار با کشورهای آسیای میانه به ویژه افغانستان می تواند موجب توسعه شود. وی تکمیل زیرساخت های ریلی، هوایی، زمینی ودریایی را از ضرورت های مهم در چابهار عنوان کرد.

اوسط هاشمی مطالعه آب های ژرف را از کارهای مهم در حوزه آب عنوان کرد و افزود: با اقدامات انجام شده در سالهای آینده مشکلات آب و حاشیه نشینی مرتفع می شود.

استاندار سیستان وبلوچستان گفت: برای حل مشکلات بهداشتی درمانی و ارتقای شاخص های سلامت بزودی بیمارستان 540 تختخوابی در چابهار کلنگ زنی می شود و هم اینک اقدامات اولیه برای آن انجام شده است.

هاشمی رهاسازی آب سد زیردان و پیشین برای استفاده کشاورزان و آشامیدنی را از ضرورت های منطقه دانست و افزود: یکی از بزرگترین دغدغه های مردم و مسئولان در سیستان وبلوچستان کمبود آب است.

وی گفت: همه مشکلات مردم براساس اولویت پیگیری خواهد شد و در دستور کار مسئولان قرار دارند.

همچنین امام جمعه موقت اهل سنت چابهار نیز در این نشست گفت: حل مشکلات بی آبی، بهداشتی، حاشیه نشینی، زیرساختهای مرز ریمدان و آموزشی در شهر و روستاهای این شهرستان از خواسته های مهم مردم است که باید مورد توجه مسئولان استانی وکشوری قرار گیرد.

مولوی عبدالواحد بزرگ‌زاده اظهار داشت: مردم شهرستان چابهار بعد از گذشت چندین دهه با مشکلات شدید بی آبی مواجه هستند و کنار آب های بی کران اقیانوسی مردم شهر وروستاها تشنه لب هستند. واقعا جای بسی تاسف است که بیش از 120 هزار نفر جمعیت شهر چابهار در هفته ای یک روز آب داشته باشند و سال‌ها آب جیره بندی باشد. سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش آموز 48 سانتی مترمربع است که در مقایسه با حدود 6 متر کشوری ناچیز است.

بزرگ‌زاده ‌خواستار توجه بیشتر به سلامت و محیط زیست مردم چابهار در اجرای مجتمع پتروشیمی شد و خاطرنشان کرد: باید سلامتی مردم مورد توجه مسئولان باشد و نباید چابهار به سرنوشت عسلویه و ماهشهر گرفتار شود.

امام جمعه موقت اهل سنت چابهار گفت: کارهای خوبی در زمینه توسعه بندر شهید بهشتی، ایجاد خط آهن، انتقال گاز و طرح های بزرگ و کوچک دیگر در حال انجام است که باید در کنار اینها آب مورد نیاز مردم نیز تامین شود نباید مردم روستاهای چابهار با روزانه 15 لیتر روزگار بگذرانند.

مولوی بزرگزاده ادامه داد: در طول دو سال اخیر صحبت از کلنگ زنی بیمارستان 540 تختخوابی بود که هم اینک در یکسال اخیر کلا به فراموشی سپرده شده و به دلایل نامعلومی خبری از کلنگ زنی آن نیست.

وی خواستار ارتقای شاخص های بهداشتی درمانی، اختصاص پزشک وتوجه به احداث بیمارستان 64 تختخوابی پلان شد و خاطرنشان کرد: حل مشکلات برق و آب و مالکیت اراضی حاشیه نشینان، اجرای طرح هادی در بیش از 300 روستا، احداث سالن ورزشی و ورزشگاه روباز در روستاهای پرجمعیت مورد تاکید و خواسته مردم است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز