خبرگزاری کار ایران

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی:

اساتید برای رفتن به یک کنفرانس علمی باید از 7 خان عبور کنند

کد خبر : ۶۴۶۹۷

هیچ نعمتی بالاتر از نعمت آزادی بیان و نقد آزاد نیست/ اسراف و هدر دادن سرمایه ملی این است که از صدها و هزارها استاد فرهیخته درمراکز آموزش عالی استفاده علمی درستی نکنیم یا شرایط چنان باشد که خود ترجیح دهند مهر سکوت بر لب بزنند/محدودیت های غیر لازم برای اساتید دانشگاهها وجود دارد.

حسن روحانی در نشستی که به دعوت اساتید دانشگاههای تهران برگزار شده بود ضمن انتقاد از روند انجام تحقیقات دانشگاهی و فضای موجود در دانشگاها از هدر رفت نیروهای فرهیخته سخن به میان آورد و راه نجات کشور را حرکت به سمت عقلانیت و تدبیر دانست.

به گزارش ایلنا،حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی که در جمع اساتید دانشگاههای تهران سخن می گفت با اشاره به مظلوم واقع شدن دانشگاها در این برهه از زمان بیان داشت:دانشگاهای ما در سالهای اخیر بسیار مظلوم واقع شده اند، ما گاهی در فرهنگ رایج از اسراف سخن می گوئیم و فکر می کنیم اگر جایی برق روشن باشد بی استفاده نیرو هدر میرود و اسراف می شود، که البته این درست است اما ایا اگراز صدها و هزارها استاد فرهیخته درمراکز آموزش عالی استفاده علمی درستی نکنیم یا شرایط چنان باشد که خود ترجیح دهند مهر سکوت بر لب بزنند، آیا این اسراف و هدر دادن سرمایه ملی نیست!

این دانش آموخته دانشگاه و حوزه با اشاره به هدر رفت نیروهای کارآمد دانشگاهی و ضرورت باور بودن نیروهای دانشگاهی،گفت:این درخت پر ثمر با سرمایه ملی به بار نشته است. آن کس که نمی گذارد از این میوه استفاده شود آیا ظلم فاحش به باغبان و مردم نکرده است.اگر می خواهیم کشور به توسعه و پیشرفت برسد من نمی گویم بسترش دانشگاهها است که می گویم منشاءش دانشگاها است.

وی اظهار داشت: دانشگاها باید پر نشاط باشند و در مسیر تحقیق و تولید علم گام برداند. دانشگاها تنها برای تربیت متخصصین نیستند بلکه باید علم و معرفت در دانشگاها تولید شود. دانشگاهی می تواند منشاء توسعه باشد که فضای علمی و فرهنگی داشته باشد.

وی با انتقاد از فضای امنیتی دانشگاهها خاطر نشان کرد: اگر فضای دانشگاهها امنیتی باشد نمی تواندعلم را تولید و حقایق را تبیین کنند. هیچ نعمتی بالاتر از نعمت آزادی بیان و نقد آزاد نیست، اگر از مردم سالاری ودموکراسی سخن می گوئیم اینها بدون آزادی ممکن نخواهد بود.منظور از آزادی؛ آزادی بیان، آزادی اندیشه و نقد است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک با انتقاد از روند انجام تحقیقات دانشگاهی ادامه داد:بسیار جای تاسف است که وقتی از یک استاد فرهیخته یک تحقیق می خواهیم از ما می پرسد که خط قرمزها کجاست. همه کشورها خط قرمز دارند اما در تحقیق وپژوهش خط قرمز معنایی ندارد. بنا بود مزایای حوزه را به دانشگاه منتقل کنیم و بلعکس، در حوزه های علمیه انتخاب استاد آزاد است. در گذشته در حوزه مدرک گرایی وجود نداشت اما متاسفانه ضعف های دانشگاه به حوزه منتقل شده است، الان متاسفانه مدرک گرایی از دانشگاهها به حوزه به صورت افراطی سرایت کرده است.

وی گفت: دانشگاههای اروپا در حال حاضرشبیه گذشته حوزه عمل می کنند به مدرک توجه چندانی ندارند و باید دو استاد معروف دانشجو را به دانشگاه معرفی کنند. اگر دانشگاه می خواهد منشاء توسعه باشد وما می خواهیم به پیشرفت برسیم باید محیط دانشگاه علمی وفرهنگی باشد و از مدرک گرایی دور باشد.

روحانی اظهار داشت: چقدر محدودیت های غیر لازم برای اساتید دانشگاهها وجود دارد.اساتید باید از 7 خان عبور کنند که به یک کنفرانس علمی بروند و در بازگشت دوباره باید از 7 خان بگذرند تا تسویه حساب سیاسی کنند.

وی گفت: راه نجات کشورعلم، تحقیق و تجربه است اگر به علم احترام نگذاریم به موفقیت نخواهیم رسید الان اساتید چقدر وقت برای تحقیق و مطالعه دارند دستگاهای اجرایی کشور چقدر از اساتید و دستاوردهای علمی استفاده می کنند اگر اساتید ما به کنفرانسها ی علمی بین المللی بروند علاوه بر سوغات علمی در بهبود روابط بین الملل کشور هم موثر خواهند بود.

روحانی تصریح کرد: دیپلماسی دانشگاهی امروز در جهان بسیار کارگر است دنیای امروز دنیای ارتباطات است متاسفانه در کشور عده ای در دنیای قرن نوزدهم سیر می کنند ما باید محیط مناسب برای اساتید بزگوار و گرانقدرمان آماده کنیم تا آنها بتوانند در مسائل کشور نظر بدهند که اگر چنین شد ما اسراف و تبذیر نکرده ایم دراین سالها ی اخیر نخبه ستیزی شد، که امید وارم به نخبه گرایی برگردیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: هیچ انتخاباتی اهمیت انتخابات 24 خرداد 92 را نداشته است علی رغم اینکه تمام انتخابات گذشته مهم بوده اند دیگر ما فرصت خطا و اشتباه نداریم امروز روز پیروزی حزب و جناح نیست بلکه امروز روز پیروزی ملت است و روز پیروزی عزت ایران، دست به دست هم دهیم و مسیر کشور را به سمت عقلانیت و تدبیر بکشانیم که این تدبیر ما را به ساحل امید رهنمون خواهد کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز