خبرگزاری کار ایران

وزیر ارشاد در آیین تجلیل از پیشکسوتان آموزش و پرورش کشور:

جامعه‌ای توسعه یافته است که معلمان آن در صف اول تکریم قرار گیرند

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۸۷۹۰

آیین تجلیل از پیشکسوتان آموزش و پرورش سراسر کشور با حضور و سخنرانی محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش، محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و مهدی جمالی نژاد معاون وزیر کشور، با حضور جمع زیادی از معلمان و مربیان آموزش و پرورش، در تالار اجتماعات شهید مطهری(ره) انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

به گزارش ایلنا، محمد مهدی اسماعیلی در این آیین گفت: جامعه‌ای توسعه یافته و پیشرفته است که معلمان آن در صف اول تکریم قرار گیرند. ما امروز در نظام الهی‌ مان باید نسبت‌ خود را با این هدف متعالی بسنجیم. در دولت مردمی به این مهم توجه داریم و رفتار جزیره‌ای نداریم. همه باید کنار آموزش و پرورش باشیم چون همه از همان‌جا رشد کرده‌ایم.

وی افزود: بحمدالله جامعه ما جامعه کاملا فرهنگی و در مسیر رشد و تعالی قرار گرفته است. در صدر جامعه رهبرانی داریم که همیشه آموزگاران بزرگی بوده‌اند و هستند. اهتمام به جایگاه معلمی افق‌های دوردست را برای ‌ما دست یافتنی می‌کند.

وزیر فرهنگ با اشاره به فعالیت‌های این وزراتخانه تصریح کرد: در وزارت فرهنگ در همه قالب ‌های فرهنگی و هنری فعالیت می‌کنیم. بنای تجلیل از استادان و معلمان را داریم چرا که فرزندان ما با دیدن یک جامعه شاکر نسبت به اساتید و معلمان به این جایگاه تواضع پیدا می‌کند. ما در کنار وزارت آموزش و پرورش جایگاه فرهنگ ‌سازی را با قدرت ادامه می‌دهیم و راهی که انجمن مفاخر برای تجلیل از معلمان در دستور کار قرار داده، باید آغاز یک مسیر مهم باشد که می‌تواند در ادامه راه، برای جامعه ‌مان هویت ساز و آینده ‌ساز باشد.

معلمان؛ انسان ساز و مفخر پرور

محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در ابتدای این نشست با اشاره به جایگاه و اهمیت معلمان در تربیت مفاخر و مشاهیر ایران گفت: معلمان و مربیان، نقش مهم و تاثیرگذاری در شکل‌گیری شخصیت مفاخر ایران زمین داشته‌اند و در حقیقت مفاخر و مشاهیر ما هر کدام در مکتب و مدرسه‌ای پای تعلیم و تربیت معلم و مربی نشسته اند که بعدها، تبدیل به چهره‌های تابناک عرصه علم و فرهنگ ایران شده اند.

مشاور وزیر فرهنگ در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران مفتخر است که در کنار وظایف اصلی خود از جمله تکریم مفاخر و مشاهیر ایران، چاپ آثار این بزرگان و بازسازی و ترمیم آرامگاه های چهره‌های برجسته عرصه علم و فرهنگ، در نشست امروز به بهانه هفته بزرگداشت معلم، معلمان پیشکسوت سراسر کشور را اکرام و تکریم می‌نماید، چرا که معلمان، انسان ساز و مفخر پرورند.

معماری آینده ایران به مدد تلاش و همت معلمان و مربیان

رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش نیز طی سخنانی در این آیین گفت: معلمان معمار آینده کشور هستند. رهبر معظم انقلاب درباره جایگاه و اهمیت معلم می‌فرمایند: معلمان زیرساخت سرافرازی کشور را می‌سازند. اقتداری که امروز به آن می‌بالیم، جایگاه رفیعی که در جهان پیدا کرده‌ایم، و اینکه حرف برای گفتن داریم، حاصل شرف و شرافت معلمانی ایرانی است.

او در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: امروز آموزش و پرورش به مسأله اول کشور تبدیل شده است و اگر ?? سال آموزش و پرورش را مسأله اول کشور بدانیم، جهش ما صد ساله خواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: آموزش و پرورش می تواند بسیاری از محدودیت‌ها را برطرف کند. اگر حال خوب باشد، حال جامعه نیز خوب خواهد شد. آموزش و پرورش در عرض دستگاه‌های دیگر نیست. مدرسه آن جایی است که اگر شکوفا شود، آینده کشور را شکوفا خواهد کرد.

صحرایی در پایان خبرداد: به زودی نشان ملی معلمی را در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب خواهیم کرد تا معلمان در آسمان ایران نمایان شوند و در مقام چراغ راه، روشن کننده مسیر رشد و تعالی آینده سازان ایران گردند.

تعلیم و تربیت؛ اولویت نظام اسلامی

دیگر سخنران این آیین، عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بود. او طی سخنانی گفت: معلم فخر عالم و آدم است. اینکه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی از معلمان تجلیل می‌کند به این دلیل است که معلمی والاترین فخر است. کار معلم آن است که جهل متعلم را به علم و آگاهی بدل ‌کند و از رهگذر این اقدام، تعلیم و تربیت باعث پیشرفت خانواده ها و جامعه می‌شود.

او اضافه کرد: معلمی شغل انبیاء است. از اینرو بالاترین مقام انسانی، معلمی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: اولویت مهم نظام، باید معلم و نظام تعلیم و تربیت باشد و خوشبختانه مهمترین اولویت ما، همین است. چرا که اصلی ترین سرمایه ما که جوانان و نوجوانان کشور اند به وسیله معلمان تربیت و پرورش داده می شوند. لذا اوّلیت در اولویت های ما با آموزش و پرورش نونهالان کشور است.  

معلم؛ عامل تکثیر قدرت گفتمانی

در ادامه این نشست، مهدی جمالی نژاد معاون وزیر کشور و عضو هیأت مدیره انجمن به ایراد سخن پرداخت و گفت: از هفته گذشته تا اکنون مناسبت‌های مختلفی در تقویم ملی ایران ثبت شده است. با این وصف، روز و هفته تکریم معلمان ایرانی شیرینی خاص خود را دارد؛ چرا که معلمان، خادمان اصلی فرهنگ ایران عزیزاند.

او در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در عرصه جهانی برای بررسی و سنجش اقتدار یک کشور، به سه عامل مهم توجه می‌کنند: اول قدرت خدادادی، دوم اقتدار اکتسابی که نمود آن در حوزه‌های دانشی بروز و ظهور می‌کند و قدرت سوم که اقتدار کامل را حادث می‌کند، قدرت گفتمانی است؛ همانند آنچه که در شعار «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» در کلام امام خمینی(ره)، شاهد آن بودیم.

عضو هیأت مدیره انجمن آثار و مفاخر فرهنگی تأکید کرد: علی رغم اینکه در ایران، چهار دهه فراز و نشیب داشتیم، اما همواره شاهد استمرار و تداوم دشمنیِ دشمنان در مقابل پایمردی و دلسوزی مردم هستیم که از جمله این مردمان شریف، معلمان ما هستند که عامل تقویت و تکثیر قدرت گفتمانی ایران اسلامی اند.

در پایان این مراسم نیز با حضور وزیران فرهنگ و آموزش و پرورش، رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، از هفتاد نفر از پیشکسوتان آموزش و پرورش سراسر کشور با اهدای هدایایی نفیس، قدردانی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز