خبرگزاری کار ایران

شیرمرد؛ قدیمی‌ترین شواهد شناخته شده اعتقاد مذهبی در جهان است

کد خبر : ۱۵۰۵۰۹۲

پژوهشگران و باستان‌شناسان پس از مطالعات و بررسی‌های باستان‌شناختی به‌این نتیجه رسیدند که شیرمرد مجسمه‌ای که از عاج ماموت ساخته شده و متعلق به دوره یخبندان و ۴۰۰ هزار سال پیش است، نخستین و قدیمی‌ترین شواهد شناخته شده اعتقاد مذهبی در جهان محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پژوهشگران معتقدند، شیرمرد، مجسمه‌ای از عاج ماموت که متشکل از سر شیر و اندام یک انسان است، قدیمی‌ترین شواهد شناخته‌شده اعتقاد مذهبی در جهان است.

در مجله علمی لایوساینس آمده است: ساخت این دست‌ساخته (۳۱ سانتی‌متری) از عاج ماموت بسیار دشواره بوده، در واقع، زمانی که محققان سال‌ها بعد آزمایشی را با استفاده از ابزارهای عصر یخبندان، از جمله قطعات سنگ چخماق انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که ساخت این مجسمه تقریبا ۴۰۰ ساعت طول کشیده است.

از آنجایی که زمان زیادی برای ایجاد یک قطعه اختصاص داده شده است - به ویژه زندگی در شرایط سخت ناشی از عصر یخبندان - محققان معتقدند که این کنده کاری احتمالاً برای اهداف تشریفاتی بوده است. این نتیجه با الگوهای سایش یافت شده بر روی بدن تقویت می‌شود چرا که نشان می‌دهد این کالا از فردی به فرد دیگر منتقل شده است. بنابراین، این اثر قدیمی‌ترین شواهد شناخته شده اعتقاد مذهبی در جهان به شمار می‌رود.

برای سال‌ها، شیر مرد به عنوان قدیمی‌ترین تصویر از یک ترانتروپ یا یک شخصیت نیمه انسان و نیمه حیوان در نظر گرفته می‌شد. آدام بروم، باستان‌شناس دانشگاه گریفیث استرالیا، به لایوساینس گفته است: این مجسمه شواهدی برای توانایی تصور وجود یک موجود ماوراء طبیعی است، چیزی که در زندگی واقعی وجود ندارد. اما اکنون، هنر صخره‌ای به‌تازگی در غاری در اندونزی، یک ترانتروپ حتی قدیمی‌تر را نشان می‌دهد، که نشان می‌دهد انسان‌ها در حدود ۵۱۲۰۰ سال سن‌های انسان و حیوان را تصور کرده‌اند.

غاری که مجسمه شیر مرد در آن یافت شد نیز پر از دندان‌های روباه قطبی سوراخ شده و شاخ گوزن شمالی بود که نشان می‌دهد از غار به عنوان مکانی برای برگزاری مراسم استفاده می‌شده است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز