خبرگزاری کار ایران

محمدمهدی اسماعیلی در جلسه رونمایی از کلان‌برنامه‌های قرآنی مطرح کرد؛

هدفگذاریمان بر پایه این است که مردم با قرآن انس بگیرند

هدفگذاریمان بر پایه این است که مردم با قرآن انس بگیرند
کد خبر : ۱۴۴۲۸۹۹

جلسه رونمایی از کلان‌برنامه‌های قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز دوشنبه نهم بهمن ماه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا معاف (معاون قرآن و عترت) در ابتدای این مراسم اظهار کرد: در این جلسه مجموعه‌ای از چهارده طرح کلان از دستاوردهای قرآنی دولت گزارش و رونمایی خواهد شد. 

وی عناوین دستاورها به شرح زیر اعلام کرد:

۱_ مساله مساجد، پایگاه قرآن 

۲- تاسیس مرکز ملی ترجمه قرآن کریم 

۳- منشور حکمرانی قرآن‌بنیان فرهنگ و هنر 

۴- چهارده‌هزار مربی طرح بشرا برای آموزش قرآن

۵- طرح حفظ قرآن توسط کارکنان وزارت ارشاد

۶- دوره کنشگری قرآنی‌ها در فضای مجازی

۷- ترویج دعا و مفاهیم دعا 

۸- چهل سند سیاستی مبتنی بر قرآن

۹- تاسیس انجمن بین‌المللی نهج‌البلاغه

۱۰- انجمن بین‌المللی صحیفه سجادیه

۱۱- ابلاغ مصوبات نمایشگاه قرآن به ۳۰ استان و برگزاری رویدادهای قرآنی در سی استان

۱۲- دوازده‌هزار بیمه شده قرآنی در صندوق اعتباری هنر

۱۳- دوهزارمین مجوز صادر شده برای موسسات قرآنی

۱۴- رونمایی از اولین خانه خلاق قرآنی

در ادامه این مراسم محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: بعد از گذشت بیش از دو سال از آغاز کار دولت مردمی به عنوان کار نمادین از ۱۴ طرح ابتکاری وزارت فرهنگ در معاونت قرآن و عترت رونمایی می‌شود.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: آنچه که به عنوان مسئول وزارتخانه می‌توانم شهادت دهم عامل اصلی این پیشرفت‌ها چیزی جز اخلاص و روحیه جهادی همکارانمان نبوده است. در اینجا می‌خواهم به چند نکته اشاره کنم، نکته اول این است که جامعه ما یک جامعه قرآنی است، جامعه‌ای زنده با عشق و علاقه اهل بیت (ع) و هر فعالیتی در این حوزه با استقبال مردم مواجه می‌شود و همه الزامات و لوازم را این جامعه عزیز ما برای چنین فعالیت‌هایی دارد و اگر عقب‌ماندگی هست و گلایه‌هایی وجود دارد به برنامه‌ریزها و ما مسئولان برمی‌گردد و ما هستیم که نتوانستیم از فرصت مهم یک جامعه مستعد قرآنی استفاده کنیم.

وی افزود: وقتی ۶۰ سال پیش امام راحل ما پرچم نهضت را بالا برد، دولت‌هایی بودند که سعی داشتند ما را به سمت مدرنیته جاهل هدایت کنند، امام وقتی با زبان اهل بیت (ع) با مردم صحبت کرد مردم پشتیبانی کردند. چه کسی فکر میکرد یک مجموعه مومن و متدین با دست خالی بر قدرتهای استکباری پیروز شود و این‌ها همه بشارت‌هایی است که در قرآن وعده داده شده است.

اسماعیلی تاکید کرد: هرچقدر ما بتوانیم در این حوزه برنامه‌ریزی و کار کنیم قطعاً نتیجه‌بخش خواهد بود. نکته دوم این است که ما در حوزه فعالیت‌های قرآنی هدفگذاریمان دقیقا بر پایه این است که مردم ما بتوانند با قرآن انس بگیرند و بایستی طلیعه‌های ده میلیون حافظ قرآنی در جامعه دیده شود. بیش از ۵۰ درصد جوانان کشور طی یک نظرسنجی در دی‌ماه ۱۴۰۲ عنوان کردند حاضر به نثار جان برای حفظ کشور هستیم. جامعه ایرانی همان جامعه‌ای است که جنگ را تحمل کرد و به‌ پیروزی رساند. 

وزیر ارشاد از ایجاد جایزه بین‌المللی یاسین خبر داد و گفت: این جایزه به‌زودی رونمایی خواهد شد و یک جایزه فاخر خواهد بود که در تمام کشورهای اسلامی رخ می‌نماید. در بحث صحیفه باید مردم ما با آن انس بگیرند. نهج‌البلاغه کتاب پیروزی انقلاب اسلامی و تمدن اسلامی ما خواهد بود. 

اسماعیلی با اشاره به اینکه  فعالیت بانوان در حوزه قرآن باید مورد توجه جدی قرار بگیرد، گفت: بنیاد بین‌المللی کوثر در این زمینه ایجاد شده است. توجه به کودکان و نوجوانان در این زمینه مهم است و توقع است آموزش و پرورش در این زمینه همکاری قوی‌تری داشته باشد تا این فضای معنوی در روح و جان کودکان و جوانان و نوجوانان ایجاد شود. 

وی افزود: مهم‌ترین سپر دفاعی ما در برابر تهاجم فرهنگی تمسک به قرآن و عترت است و همه بخش‌ها در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف به تعمیق‌بخشی به این فعالیت‌ها هستند.

وی با اشاره به آماده‌سازی چند فیلم، تئاتر و سرود در زمینه قرآن کریم در سال آینده، گفت: در زمینه‌های فرهنگ و هنر موضوعات قرآن را جدی می‌گیریم و انشالله در پرتو انقلاب اسلامی و با کار جهادی دولت مکتبی بتوانیم شاهد اتفاقات بی‌نظیری در ترویج و توسعه فعالیت‌های قرآنی در کشور باشیم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز