خبرگزاری کار ایران

فاضلی:

منظور از گفتمان، جهت گیری بایسته و مفید برای ایران امروز است

منظور از گفتمان، جهت گیری بایسته و مفید برای ایران امروز است
کد خبر : ۱۵۰۷۵۸۱

یک جامعه شناس گفت: اجتناب کردن جدی از دمیدن بر شقاق‌ها و شکاف‌های اجتماعی، خواه شکاف دینی، قومی و مذهبی و یا شکاف های ناشی از سبک زندگی ایرانیان .افزایش ظرفیت زندگی مسالمت آمیز و تفاهم بین گروه های اجتماعی و سرمایه هر نظام اجتماعی است. هیچ‌کس حق ندارد با کردار و گفتارش به این ظرفیت زندگی مسالمت آمیز ضربه بزند و انسجام اجتماعی را از ببین ببرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا ، محمد فاضلی در نشست واکاوی گفتمان دولت چهاردهم گفت: گفتمان را به معنای ادبیات رایج علوم به کار نمی‌برم، منظور من از گفتمان جهت گیری بایسته و مفید برای ایران امروز است و امیدوارم این ترکیبات و اولویت‌ها در دستور کار دولت قرار گیرد و امیدوارم این امر در گفتمان و کردار سیاسی دولت بازتاب یابد و با پشتیبانی جامعه و هسته قدرت پیش برود. 

این جامعه شناس ادامه داد: اول ترجیحات و جهت گیری های سیاسی است  که مطرح می‌شود ؛ قبلا هم گفته ام در  سیاست باید  امنیت،تفاهم و رونق وجود داشته باشد. امنیت در میان و برون مرزها.تفاهم بین گروهای سیاسی و اجتماعی به معنای جلوگیری از نزاع سیاسی فرساینده و مداوم منظور است، رونق اقتصادی در سایه امنیت فراهم می‌شود. این ۳ معقوله یکدیگر را تقویت و تضعیف می‌کنند. هیچ کدام از این ۳ مورد بدون همدیگر پایدار نمی‌ماند. 

وی افزود: یک خروجی دیگر هم‌ وجود دارد که پایداری است، پایداری محیط زیستی، پایداری سیاسی، پایداری اجتماعی و پایداری فرهنگی. امنیت، رونق اقتصادی و تفاهم می‌توانند کوتاه مدت باشند نه پایدار .قرار گرفتن در ابتدای  جاده‌ای که بتواند امنیت، تفاهم و رونق را پایدار کرد، ضرورت ایران امروز است.

فاضلی تاکید کرد:اگر مفروض بگیریم سیاست در ایران باید امنیت، تفاهم و رونق پایدار خلق کند و ترجیحات سیاسی و اولویت‌های دولت می‌تواند باشد.

وی با بیان این‌که این‌ مفروضات را بر می‌شمارم، افزود:توافق سیاسی بین فرادستان سیاسی در درون، به عبارتی منازعی که از خرداد ۷۶ و به‌خصوص از تیرماه ۷۸  آغاز شده بالاخره باید جایی در این کشور متوقف شود.توافق سازی با قدرت‌های جهانی به‌خصوص آمریکا و اروپا و توامان با چین و روسیه و کشورهای همسایه، بازسازی ظرفیت برای حل مسئله‌های حل نشده در سایه توافق سازی داخلی و خارجی.بازسازی اعتماد و سرمایه اجتماعی در ساختن و کسب و روایت کردن موفقیت های گام به گام. ایران امروز ظرفیت کسب موفقیت‌های بزرگ را به یکباره  ندارد باید  با مردم درچارچوب بازی اعتماد ساز به سمت موفقیت عمل کرد.

وی با اشاره به این‌که جهت‌گیری سیاسی را برای ایران امروز ضروری می‌دانم،گفت:تمرکز بر جلوگیری از تخریب پذیری زیست پذیری سرزمین، تمرکز بر مسائل آب، فرونشست زمین و فرسایش و بقیه تهدیدهای محیط زیستی از جمله این مهم است. تمرکز بر یک سیاست صنعتی برای تمرکز در مناطق توسعه نیافته برای تامین معیشت مردم ایران.ارتقای  عدالت بین مرکز و حاشیه. تمرکز بر بازسازی جایگاه ایران در اقتصاد جهانی و جایابی مناسب‌تری برای ایران در زنجیره ارزشی. فراتر رفتن از دوگانه و بازار و پیش گرفتن سیاست نلفیقی مسئله محور است.

این جامعه شناس بیان کرد:به نظر من اقتصاد ، محیط زیست و سیاست اجتماعی به گروهی نیاز دارد که می‌گوید راه حل از قبل نیست  بلکه بسته به جایی است که قرار دارید، یعنی وضع موجودات، به جای که می‌خواهید بروید یعنی مقصد راه حل ها می توانند باشند. در خصوص اقتصاد باید ترکیبی از بازارهای آزادتر بین دولت و خصوصی باشد یا ترکیبی از هر دو باشد ، بستگی دارد می‌خواهید چه مسئله را برای رسیدن به چه هدفی حل کنید.

وی تاکید کرد:زمانمند کردن حمایت از صنایع و گذار به وضعیت تولید  به رانت مولد مهم است، مجتبی حسین خان تاکید دارد باید نگاه به رانت مولد و غیر مولد تغییر داد، رانت مولد توانمند شبیه آنچه که در کشورهای شرق به کار گرفته شد می‌تواند ضرورت توسعه در ایران باشد.رانت غیر مولد غیر زمانمند نا محدود منشا ناکارآمدی ها و فساد گسترده در کشور و جهت گیری به سمت رانت مولد زمانمند همزمان با کاستن مداخله زیان بار دولت است .

فاضلی افزود:اجتناب کردن جدی از دمیدن بر شقاق‌ها و شکاف‌های اجتماعی، خواه شکاف دینی، قومی و مذهبی و یا شکاف های ناشی از سبک زندگی ایرانیان .افزایش ظرفیت زندگی مسالمت آمیز و تفاهم بین گروه های اجتماعی و سرمایه هر نظام اجتماعی است. هیچ‌کس  حق ندارد با کردار و گفتارش به این ظرفیت زندگی مسالمت آمیز ضربه بزند و انسجام اجتماعی را از ببین ببرد.

وی خاطرنشان کرد: تدوین و در پیش گرفتن سیاست روشن در قبال ایرانیان خارج از کشور، میلیون‌ها با تخصص ، سرمایه و آروزهای خوب برای سرزمین عزیز مادری در سراسر جهان زندگی می‌کنند و برخی مایل هستند به کشور بازگردند و ارتباط داشته  دولت نباید  همه ظرفیت‌های عظیم ایرانیان را نادیده بگیرد. روند مهارجت شکل گرفته در سالیان گذشته به سادگی متوقف نمی‌شود و روند خروج ادامه خواهد داشت  و دولت باید روند درست داشته باشد و مانع از این شود گفتمانش تبدیل به خاطره تلخ برای مهاجران به هنگام خروج از کشور باشد.

وی بیان کرد : دولت چهاردهم نمی‌تواند بدون اینکه سیاست ارتباطی و ابزارهای رسانه‌ای و محتوای کارآمدی داشته باشد که نظر ایرانیان را جلب کنند، موفق شود.

وی در پایان گفت:حکومت در ایران از اساس امروز دچار اختلال ارتباطی با جامعه است و دولت به معنای قوه مجریه و شخص رئیس جمهور بیش از  همه از این رنج می‌برد، دولت چهاردهم باید سیاست‌های ابزارها و محتوای برای برطرف کردن این اختلال ارتباطی داشته باشد.

جامعه بر اساس انباشه شدن مسئله‌هایش در مسیر حرکت به سوی انواع خشونت است که ایران امروز را تهدید دولت چهاردهم بسترهای جلوگیری از خشونت را فراهم کند. خشونت در عرصه ، اقشار و کرده‌ای مختلف وجود دارد ، دولت چهاردهم در گفتار و کردار پیش آمد چنین امری باشد.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز