خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر عرب در گفت‌وگو با ایلنا:

نتانیاهو به‌رغم همه ناسازگاری‌ها، در پرونده لبنان با محافظه‌کاری عمل می‌کند/ اسرائیل به سنگین بودن هزینه نبرد با حزب‌الله پی برده است

نتانیاهو به‌رغم همه ناسازگاری‌ها، در پرونده لبنان با محافظه‌کاری عمل می‌کند/ اسرائیل به سنگین بودن هزینه نبرد با حزب‌الله پی برده است
کد خبر : ۱۵۰۴۳۰۴

استاد دانشگاه و تحللیگر مسائل سیاسی لبنان تأکید کرد که دشمن اسرائیلی جز برای تکمیل عملیات از بین بردن مسئولان داخلی مقاومت و دفع حملات توپخانه و بمباران روزانه از جبهه لبنان، هیچ اقدامی علیه این کشور انجام نخواهد داد.

«یوسف آلبرت صادق» استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائیل سیاسی لبنان در زمینه وضعیت نظامی در مرزهای جنوبی لبنان با سرزمین‌های اشغالی و تهدیدهای مکرر رژیم صهیونیستی برای حمله به این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: اخیرا صحبت‌های فراوانی درباره حمله زمینی اسرائیل به لبنان در جبهه جنوبی شده است، تفاسیر و نتیجه‌گیری‌ها و تحلیل‌های دیگری از هر سو ارائه می‌شود و در عین حال فضای مبهمی درباره این موضوع در کنار توصیه‌های سران رژیم صهیونیستی مبنی بر عدم انجام هرگونه حمله در مقیاس بزرگ به لبنان به دلیل عواقب فاجعه‌بار آن برای این رژیم حاکم است. حال در اینجا این پرسش اساسی مطرح می‌شود که آیا «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیراسرائیل جرأت ورود به جنگ لبنان را خواهد داشت؟

وی در ادامه در پاسخ به همین پرسش افزود: اگرچه ارتش اسرائیل در ماه گذشته برنامه‌های عملیات نظامی علیه لبنان را تصویب کرد و با وجود اظهارات روزانه سران اسرائیلی مبنی بر تهدید لبنان به سناریوهای متعدد اما نتانیاهو به‌رغم همه ناسازگاری‌هایی که در زمینه جنگ جاری در غزه در پیش گرفته است در این پرونده با حداکثر درجات محافظه‌کاری برخورد م‌ کند، هر چند که پیش‌تر مدام ادعا می کرد که ارتش در صورت لزوم برای عملیات بزرگ در لبنان آماده است و حتی وی وعده داد که آرامش و ثبات را به شمال سرزمین‌های اشغالی بازخواهد گرداند. در کنار همه این موارد نباید نادیده گرفت که «آموس هوکشتاین» فرستاده ریاست‌جمهوری آمریکا در منطقه نیز مدام بر لزوم حل دیپلماتیک درگیری بین لبنان و اسرائیل تاکید می‌کند.

این تحلیلگر لبنانی گفت: ارتش اسرائیل و به ویژه نتانیاهو دریافته است که نبرد با حزب‌الله در همه سطوح بسیار پرهزینه است. گمان قوی این است که دشمن جز برای تکمیل عملیات از بین بردن مسئولان داخلی مقاومت و دفع حملات توپخانه و بمباران روزانه از جبهه لبنان هیچ اقدامی علیه این کشور انجام نخواهد داد. اگر اسرائیل واقعا از توانایی حزب‌الله و ارتش آن با آمادگی بالا بیمناک نبود، از هشتم اکتبر یعنی از زمانی که «سید حسن نصرالله»، دبیر کل حزب الله لبنان از تبدیل وضعیت جبهه جنوب به جبهه کمک به غزه خبر داد، خط نبرد با لبنان را باز می‌کرد. علاوه بر این، اسرائیل به شدت تلاش کرد تا از طریق مقام‌های برخی کشورها پیام‌های تهدید آمیز و حتی تعیین زمان حمله به لبنان را به مقام‌های لبنانی منتقل کند اما مشاهده کردیم که نتیجه چه بود و تاکنون جنگی رخ نداده است، چرا که در واقع، نتانیاهو هنوز چراغ سبز آمریکا را برای اقدام و پیشبرد در گسترش دایره جنگ دریافت نکرده است. باید منتظر سفر نتانیاهو به واشنگتن، دیدار او با  اعضای مجلس سنا اعم از دموکرات و جمهوری‌خواه و همچنین دیدار با مقام‌های آمریکایی باشیم، اما مسلم است که دولت آمریکا تا کنون تمایلی برای شعله‌ور کردن جنگ در مقیاس بزرگ‌تر نشان نداده است.

وی در ادامه افزود: مقاومت لبنان شاید بزرگ‌ترین تهدید برای ارتش اسرائیل باشد؛ نخست اینکه از نظر آمادگی، نیروهای رزمنده در صفوف مقاومت، هم در نبرد کلاسیک و هم سنتی آموزش می‌بینند که این امر به آنها انعطاف و توانایی بالایی برای مقاومت در هنگام تغییر سبک جنگی دشمن می‌دهد. مقاومت لبنان تجربه بالایی در طول سالیان در لبنان، بوسنی وسوریه کسب کرد تا اینکه توانست به ارتشی تبدیل شود که از نظر تعداد و تجهیزات با سایر ارتش ها رقابت می‌کند.

این تحلیلگر لبنانی ادامه داد: دوم اینکه مقاومت لبنان، رأس جنگ در محور مقاومت را تشکیل می‌دهد و طی سال‌هایی که صرف جنگیدن، تجهیز و آموزش کرده است، به زرادخانه بسیار بزرگی متشکل از موشک‌هایی دست یافته است که تعداد آنها از ۱۵۰ هزار تا یک میلون فروند برآورد می‌شود.

وی گفت: سوم اینکه ارتش اسرائیل و مقام‌های سیاسی این رژیم به خوبی می‌دانند که با گشودن یک نبرد گسترده یا بلندمدت با مقاومت، کادر نظامی مرتبط با سامانه های پدافند هوایی با آوار سنگینی از موشک‌ها و انفجارهای شدید در طول جنگ مواجه خواهند شد که رهگیری کامل آن‌ها دشوار است. همزمان، محور مقاومت در نقاط دیگری چون یمن، سوریه و عراق سناریوی نبرد وسیع و گسترده را بر اساس نظریه وحدت میدان اجرا خواهد کرد و در نتیجه، منطقه شاهد صحنه‌ای خواهد بود که اسرائیل از بدو پیدایش خود تاکنون مشاهده نکرده است. بنابراین، سران اسرائیلی مجبور خواهند شد اهداف خود را اولویت‌بندی کرده و به دو نوع کشف‌شده توسط مقاومت و سایر اهداف احتمالی برای تخصیص دفاع خود تقسیم کنند. این امر منجر به ناتوانی در تامین تمام مهمات مورد نیاز برای همه این اهداف و به تبع، کمبود بسیار خطرناک منابع خواهد شد، به ویژه اینکه مقاومت رویکرد شلیک به رادارها، سیستم های مختلف نظارتی و غیره را در پیش گرفته است.

این تحلیلگر لبنانی افزود: در پایان باید گفت که همه این نشانه‌ها حاکی از آن است که اسرائیلی‌ها در حال حاضر نمی‌توانند خسارت‌های جانی و مالی فراوانی را تحمل کنند، آنها با تمام تجهیزات پیشرفته‌ خود نتوانسته‌اند حماس و سایر جناح‌های مقاومت فلسطینی را ریشه‌کن کنند حال آنکه تفاوت بسیاری میان توان تجهیزاتی این گروه‌ها با  قدرت و توانایی مقاومت لبنان وجود دارد. بنابراین دشمنی که نتوانسته است حماس را از سر راه خود بردارد آیا می‌تواند به مقاومت لبنان ضربه بزند؟

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز