خبرگزاری کار ایران

19 راز موفقیت در مغازه داری

19 راز موفقیت در مغازه داری
کد خبر : ۱۱۶۸۳۵۱

مغازه داری یکی از شغل‌هایی است که در یک نگاه، ساده و بی دردسر به نظر می‌رسد در صورتی که مدیریت آن کار چندان ساده‌ای هم نیست و نیاز به رعایت اصول و قواعد بسیاری دارد. در مدیریت فروشگاه یا مغازه، کوچک بودن یا بزرگ بودن فروشگاه، فروش حضوری یا غیر حضوری چندان مدنظر قرار نمی‌گیرد.

آنچه که در مدیریت مغازه حائز اهمیت است رعایت مبانی خاصی است که بخش‌های مختلف فروشگاه را به تناسب نوع آن به یکدیگر ارتباط می‌دهد و در نهایت به شکل گیری روابط محکم و پایدار با مشتریان منجر می‌شود.

با توجه به مشکلات اقتصادی که تمام جامعه درگیر آن است و همچنین فعالیت‌های رقابتی سنگین بین نهادهای فروش کوچک و بزرگ، مدیریت مغازه و فروشگاه کار سختی است. تنها راه موفقیت در مدیریت فروشگاه‌ها به کارگیری اصول هوشمندانه در این حوزه می‌باشد. با استفاده از یک نرم افزار حسابداری فروشگاهی می‌توانید هوشمندانه کاسبی کنید. 

اصول مدیریت فروشگاه و مغازه

وقتی از مدیریت مغازه صحبت می‌کنیم منظور مدیریت کارهایی است که در جریان فعالیت فروشگاه پیش آمده و از قبل برنامه ریزی برای آن صورت نگرفته است. در واقع مدیریت فروشگاه یا مغازه نظارت و کنترل کارهایی است که قابل پیش بینی نیستند. به همین دلیل است که می‌گوییم مدیریت هوشمندانه مغازه کار چندان ساده‌ای نیست. یک مدیر فروشگاه باید بر روی موجودی انبار و کالا نظارت داشته باشد، طرف حساب‌ها و مسائل مالی و حسابداری را مدیریت کند، به امور بازاریابی رسیدگی کند، ارتباط کارکنان و مشتری را مدیریت کند و چندین امور ریز و درشتی که همگی نیازمند تدابیر هوشمندانه می‌باشند. در کل مدیر فروشگاه باید بتواند با تمرکز بر بخش‌های مهم و به کارگیری اصول مدیریتی، امور اجرایی را پیش ببرد.

اصول مدیریت فروشگاه میزان و فعالیت‌هایی که در یک واحد فروش انجام می‌گردد شامل فعالیت‌های مختلف در خصوص اجرای استراتژی‌های انگیزشی، مالی، استراتژی کالا، موقعیت فروشگاه و غیره می‌شود. تمام فعالیت‌های مدیریت مغازه در نهایت به مدیریت فروش برای به ثمر رساندن تمام تلاش‌های بازاریابی ختم می‌شود. نحوه مدیریت هر فروشگاه تضمین کننده بقای آن است. در ادامه مهم‌ترین راهکارهای موفقیت در مغازه داری را بر می‌شماریم.

فوت و فن مغازه داری

  1. معمولا فروشگاه‌های بزرگ و مغازه‌های زنجیره‌ای چند شریک تجاری دارند. به عنوان مدیر یک فروشگاه باید در انتخاب شریک خود دقت کنید تا اختلاف و مشکلی بین‌تان شکل نگیرد.
  2. فرصت‌ها را از دست ندهید، سعی کنید از کوچک‌ترین فرصت خود در راستای بهبود اصول مدیریت استفاده کنید. به جای این که به شکست‌های خود فکر کنید و زمان را از دست دهید از شکست‌ها و رقیب‌هایی که سبب شکست شما شده‌اند درس گرفته و بیاموزید.
  3. رقبای تجاری شما بزرگ‌ترین آموزش‌یار شما هستند‌. سعی کنید از رقبای خود اطلاعات کسب کرده و رفتار و قواعد خود را با آن‌ها سنجیده و ارتقاء دهید.
  4. برای موفقیت در مدیریت مغازه امور فروشگاه را اولویت‌بندی کرده و بر اساس میزان اهمیت و رتبه‌ای که به امور می‌دهید، به آن‌ها رسیدگی کنید.
  5. سعی کنید محصولات باکیفیتی را به مشتری ارائه دهید. این مسئله ارزشی که برای مشتری قائل هستید را نشان داده و به افزایش فروش شما منجر می‌شود.
  6. به کارکنان خود اهمیت داده و برایشان انگیزه ایجاد کنید. کارکنان هر فروشگاه یا مغازه اعتبار آن را تعیین می‌کنند. قطعا اگر کارکنان شما احساس کنند به عنوان مهم‌ترین پایه‌های فروشگاه نقش مهمی در پیشبرد اهداف فروش و رشد و توسعه فروشگاه دارند و تلاش آن‌ها هیچگاه نادیده گرفته نمی‌شود، تلاش خود را مضاف می‌کنند.
  7. شناخت مشتری از مهم‌ترین اصول مدیریت مغازه می‌باشد. اگر به نیاز مشتریان آگاه باشید، بهتر می‌توانید با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.
  8. در خرید محصولات هوشمندانه عمل کنید و در انتخاب آن‌ها فارغ از سلیقه شخصی خود، سلیقه مشتری را در نظر بگیرید. تهیه اجناس بر اساس نیاز مشتری در دنیای رقابتی امروز اهمیت بسیار زیادی دارد.
  9. یکی از مهم‌ترین فاکتورها در موفقیت مغازه‌ها و فروشگاه‌ها بازاریابی مخصوصا بازاریابی دیجیتال است. هیچ فرقی نمی‌کند که شما مدیر فروشگاه فیزیکی هستید یا فروشکاه آنلاین چون بازاریابی دیجیتال در هر حال امری ضروری است و به توسعه فروشگاه‌ها کمک می‌کند.
  10. یک مدیر موفق به خوبی می‌داند که چینش محصولات در فروشگاه چه تأثیری در فروش و رضایت مشتری دارد. دسترسی آسان و سریع به محصولات مورد نیاز مشتری او را به خرید ترغیب می‌کند. از طرفی چینش محصولات هم‌ گروه در کنار هم یکی از نکات مهم در مدیریت مغازه می‌باشد که نتیجه آن افزایش فروش است.
  11. یک مدیر موفق باید بتواند شرایط بحرانی و مشکلات پیش آمده را مدیریت و سامان‌دهی کند. به عنوان مثال در شرایطی که به نقدینگی احتیاج دارید، بیشتر از نیاز بازار خرید نکنید تا بتوانید نقدینگی را حفظ کنید.‌
  12. شما می‌توانید برای جلب توجه مشتری از روش‌های نوین فروش مانند ارسال رایگان کالا و فروش آنلاین استفاده کنید. داشتن یک سایت فروشگاهی بزرگ‌ترین لطف گسترش اینترنت است و به موفقیت شما کمک می‌کند.
  13. آنچه در مدیریت فروشگاه اهمیت دارد توجه به مشتری و احترام به خواسته‌های او است. در علم نوین، روانشناسی رنگ‌ها اهمیت بسیاری در فروش دارد. اگر در المان‌ها و ساختار فروشگاه از رنگ‌های ملیح و ملایم استفاده کنید، مشتری پس از ورود به فروشگاه به آرامش خاصی رسیده و به دور از دغدغه خرید می‌کند.‌
  14. مدیریت مغازه تنها به امور داخل فروشگاه اطلاق نمی‌شود بلکه یک مدیر هوشمند باید بتواند از پس تمام امور و قوانین مالیاتی، بیمه بهداشت، رسیدگی به انتقادات مشتری و غیره برآید.
  15. معرفی صحیح خدمات به مشتری نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه کنید. اگر مدیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بزرگ هستید بهتر است برای هر غرفه یک مشاور قرار دهید تا به مشتریان راهنمایی‌های لازم را در خصوص ویژگی محصولات مد نظر مشتری ارائه دهد.
  16. تیم فروش خود را در بخش‌های مختلف گسترش دهید تا بهتر به نیاز مشتری رسیدگی شود.
  17. یکی از مهم‌ترین وظایف مدیر هوشمند نظارت بر میزان درآمد است. مدیر مدبر باید محاسبات مالی خود را به صورت مستمر انجام داده ضررهای احتمالی را در نظر بگیرد. از آنجا که نمی‌توان به تنهایی دخل و خرج روزمره را محاسبه کرد، می‌توانید از نرم افزارهای مخصوص حسابرسی فروشگاه استفاده کنید.
  18. برای این که بتوانید با سرعت بیشتری به مشتریان خود خدمات‌رسانی کنید باید فروشگاه خود را به سخت افزارهای نوین مجهز کنید. این سخت افزارها با عملکرد الکترونیکی سرعت قابل توجهی در پاسخ‌دهی به نیاز مشتری ایجاد می‌کنند.  
  19. با وجود تأمین تمام فاکتورهایی که ذکر کردیم یک مدیر باید بتواند به تنهایی استراتژی‌هایی متناسب با شرایط فروشگاه طراحی کند و با برنامه‌های تاکتیکی بر اجرای دستورالعمل‌ها توسط بخش‌های مختلف نظارت کند. ارتقاء توانمندی مدیر در مدیریت مغازه به آموزش و یادگیری نیازمند است. این روزها به لطف اینترنت مقالات آموزشی بسیاری در دسترس افراد قرار دارد.

19 راز موفقیت در مغازه داری

نرم افزار فروشگاهی، بهترین راهکار برای مدیریت مغازه

قطعا یک مدیر به تنهایی نمی‌تواند به تمام امور رسیدگی کند. امور حسابداری و مالی، خود زمان زیادی برای بررسی نیاز دارند. اگر یک مدیر، تمام فرصت و زمان خود را صرف رسیدگی به بخش‌های مالی، انبار و موجودی کالا و غیره کند فرصتی برای ایجاد تعامل با مشتری و رسیدگی به امور بازاریابی نخواهد یافت. از طرفی با توجه به عدم ثبات در قوانین مالیاتی کشور، توسعه فروشگاه‌ها و پیچیدگی امور حسابداری، افزایش حجم فاکتورها و گردش مالی، دیگر روش‌های قدیمی پاسخگوی کنترل و نظارت امور مالی نمی‌باشد. بنابراین بهتر است برای سهولت در فروش و حسابرسی برای کارکنان و در نهایت بهبود وضعیت فروش از یک نرم افزار حسابرسی فروشگاهی استفاده کنید.

نرم افزار فروشگاهی در واقع یک برد حتمی در مدیریت مغازه می‌باشد. این نرم افزار یک برنامه یا مجموعه‌ای از برنامه‌های کاربردی است که می‌توان آن را به سیستم حسابداری فروشگاه متصل کرد. این برنامه به مدیران و فروشندگان کمک می‌کند که به سادگی کسب و کار خود را مدیریت کنند. در این نوع سیستم مدیریتی، نحوه فروش اهمیت بسیار زیادی دارد. این نرم افزار حسابداری به بخش‌های مختلف فروشگاه مانند سیستم مدیریت موجودی و انبارداری، سیستم مدیریت کارکنان، سیستم مدیریت ارتباط با مشتری و ابزارهای گزارش‌دهی نظارت دارد و به مدیریت و پیگیری فروش کمک می‌کند. با استفاده از این نرم افزار می‌توانید در راستای سود کوتاه مدت و بلند مدت سرمایه گذاری کنید.

این نرم افزار دسترسی‌های بسیاری برایتان فراهم می‌سازد. به عنوان مثال می‌توانید پرفروش‌ترین و یا پرسودترین محصولات را شناسایی کرده و برای شارژ مجدد آن‌ها اقدام کنید. در نهایت امور حسابداری با دقت و سرعت بالایی انجام می‌شوند و شما به عنوان مدیر فرصت می‌توانید بدون دغدغه مالی با مشتریان خود ارتباط نزدیک‌تری گرفته و تعامل پایداری ایجاد کنید. نکته جالب این است که می‌توانید نرم افزار حسابداری را به سخت افزارهای فروشگاهی مختلف مانند بارکد خوان و تجهیزات صندوق فروش متصل سازید و حساب‌های فروش را به صورت آنی در سیستم وارد کنید.

19 راز موفقیت در مغازه داری

 

گروه نرم افزاری باران

سایت گروه نرم افزاری باران ارائه دهنده سیستم‌های نرم افزاری و سخت افزاری فروشگاهی است و شما می‌توانید با تهیه این سیستم‌ها از خدمات متنوع آن‌ها در راستای بهبود اوضاع فروش و مدیریت مغازه و فروشگاه خود استفاده کنید. نرم افزار فروشگاهی دسترسی به امکانات بسیار زیادی از جمله مدیریت فروش، صدور فیش فاکتور و مدیریت مشتری را برای فروشگاه‌های مختلف فراهم ساخته است. این نرم افزار بر اساس نوع فروشگاه در سه سطح ساده تا پیشرفته طراحی شده است. با توجه به افزایش رقابت‌ها در بازار فروش بهترین راهکار برای مدیریت فروشگاه و رشد و توسعه آن استفاده از خدمات گروه نرم افزاری باران می‌باشد.

پایان رپرتاژ آگهی
ارسال نظر
پیشنهاد امروز