خبرگزاری کار ایران

شهردار شیراز انتقاد کرد؛

بافت مرکزی شیراز در حال خالی شدن است/ نگاهی سختگیرانه نسبت به بافت تاریخی شکل گرفته است

بافت مرکزی شیراز در حال خالی شدن است/  نگاهی سختگیرانه نسبت به بافت تاریخی شکل گرفته است
کد خبر : ۱۴۹۳۵۳۶

شهردار شیراز با تأکید بر این موضوع که بازآفرینی و باززنده‌سازی بافت تاریخی از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: باید در حفظ و نگهداری بافت، تمام تلاش خود را به کار ببریم.

به گزارش ایلنا، محمدحسن اسدی در هشتمین اجلاس مجمع رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شورای اسلامی کلانشهرها در شیراز با محوریت بازآفرینی و احیای بافت تاریخی شهرهای کشور برگزار شد، اظهار کرد: بازآفرینی و احیای بافت تاریخی شهرها موضوعی حساس است.

وی با بیان اینکه امروز شرایط به نحوی است که هر روز بافت مرکزی و فرهنگی فرسوده تر می‌شود و ساکنین عزیمت می‌کنند، تصریح کرد: با این روند بافت یا خالی از سکنه می‌شود و یا افرادی جایگزین می‌شوند که بعضا موجبات بزهکاری و ناهنجاری را فراهم می‌کنند.

اسدی همچنین خطاب به رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شورای اسلامی و معاونین شهرسازی و معماری کلانشهرها و مراکز استان‌ها ادامه داد: شما به عنوان عضو پارلمان شهری و مجلس محلی می‌توانید تصمیم گیری خوبی با ایجاد دفاتر تسهیلگری و کارگزاری، تجمیع پلاک‌ها، کاهش عوارض، تغییر نگاه دولت و وزارت میراث فرهنگی و… در بافت داشته باشید.

شهردار شیراز با تصریح بر این موضوع که امروز نگاهی سختگیرانه نسبت به بافت تاریخی و فرهنگی شیراز توسط شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس شکل گرفته، گفت: اگرچه اجازه نداد‌ه‌ایم تعدی و تعرضی به بافت انجام شود، اما از طرفی دیگر مقاومت‌ها موجب کاهش سرمایه‌گذاری‌ها شده است. 

اسدی مجددا از رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری شورای اسلامی و معاونین شهرسازی و معماری کلانشهرها و مراکز استان‌های کشور خواست که برنامه جامع برای بافت تاریخی و فرهنگی ارائه دهند و تاکید کرد که نگاه دولت در ارائه تسهیلات هم کمک کننده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به آغاز به کار دوره جدید مجلس شورای اسلامی، گفت: نگاه نمایندگان مجلس نیز در این باره می‌تواند موثر باشد، لذا تعامل با نمایندگان بیش از گذشته در دستور کار قرار گیرد.شهردار شیراز با تاکید بر اینکه بازآفرینی و باززنده‌سازی بافت تاریخی از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: باید در حفظ و نگهداری بافت، تمام تلاش خود را به کار ببریم.

اسدی با اشاره به قدمت کلانشهر شیراز در بعد تاریخی، فرهنگی و مذهبی، گفت: شیراز با پیشنیه چند هزار ساله در چهار دوره پایتخت سیاسی کشور بوده است که آخرین آن مربوط به دوران زندیه بوده و آثار به جای مانده از آن دروان، امروز مقصد توریست‌ها و گردشگران شده است.

وی همچنین از آغاز عملیات اجرایی پروژه احیای زندیه پس از ۲۵ سال خبر داد.

شهردار شیراز، انتخاب این کلان‌شهر به عنوان پایتخت محیط زیست آسیا را یک افتخار زیست محیطی ذکر و عنوان کرد: شیراز در طول سال، حتی یک روز آلودگی ندارد.

اسدی؛ وجود هزار هکتار باغات قصردشت، کسب عنوان شهر جهانی صنایع دستی و …را بخشی از افتخارات شهرداری شیراز برشمرد و گفت: سیاست‌های دولت در ادوار مختلف بر مبنای توسعه افقی شهرها بوده و موجب شده که هسته مرکزی و بافت آن خالی از سکنه شود که باید فکری به حال آن شود.

وی در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه دنیا به دنبال احیای بافت تاریخی و فرهنگی است و اقتصاد را بر اساس رونق بافت تعریف می‌کند، ابراز امیدواری کرد که بهره لازم از این اجلاس حاصل شود.

بافت مرکزی شیراز در حال خالی شدن است/  نگاهی سختگیرانه نسبت به بافت تاریخی شکل گرفته است

شیراز به لحاظ موقعیت می‌تواند الگو باشد

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز  نیز در این اجلاسیه گفت: شیراز به لحاظ موقعیت، یک ویژه شهری است که می‌تواند موضوع مطالعه و الگو باشد.

 سید ابراهیم حسینی  با بیان اینکه امید است رفتار ما آیینه تمام‌نمای مردم خوب شیراز باشد، گفت: شیراز به لحاظ موقعیت، یک ویژه شهری است که می‌تواند موضوع مطالعه و الگو باشد.

وی ادامه داد: مطالعه بافت تاریخی شهر شیراز نشان می‌دهد که آیا بین شهرسازی و معماری و اندیشه دینی و غیردینی انسان‌ها ارتباطی وجود دارد یا نه؟ و آیا ارتباطی بین میهمان نوازی شیرازی‌ها با معماری در سطح شهر برقرار است؟ آیا بین خوش ذوقی مردم شیراز با گنبدهای فیروزه‌ای ارتباطی هست؟ آیا پشت آیینه‌کاری‌های حرم شاهچراغ(ع) و کاشی‌های هفت رنگ و یا معماری‌های خاص حافظیه و سعدیه ارتباطی با اندیشه‌ها وجود دارد؟

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز اضافه کرد: شیراز یک امام جمعه ارزشمند صاحب مطالعات صدرایی دارد که اثبات می‌کند بدون اندیشه، معماری فعلی امکان نداشته است.

وی همچنین ساخت‌ پنج دری و هفت دری‌های ویژه شیرازی‌ها حاصل خوش خلقی مردم شیراز ذکر و پیشنهاد کرد: در راستای تقویت ارتباط بین شهرها، بخشی از این اجلاس به پشتوانه‌های فکری شهرسازی و معماری قدیم و جدید اختصاص داده شود.

حسینی همچنین در خاتمه سخنانش با دعوت از مردم در انتخابات پیش رو، گفت: حضور حداکثری مردم در انتخابات، فرصت بهتر برای پیشرفت و تعالی کشور و نظام جمهوری اسلامی را ایجاد خواهد کرد.

بافت مرکزی شیراز در حال خالی شدن است/  نگاهی سختگیرانه نسبت به بافت تاریخی شکل گرفته است

زمینه برای اسلامی شدن شهرها بیش از گذشته فراهم شود

نماینده ولی‌فقیه در فارس و امام‌‌جمعه شیراز نیز در این اجلاسیه با بیان اینکه در هر رشته علمی مجتهد می‌خواهیم و در غیر اینصورت نمی‌توانیم کشور را مدیریت کنیم، گفت: زمینه برای اسلامی شدن شهر بیش از گذشته فراهم شود.

 آیت‌الله لطف‌الله دژکام عنوان کرد: مسئله شهرسازی و اینکه شهر باید چگونه ساخته شود و شهر اسلامی چگونه شهری است با علوم مختلفی ارتباط دارد و ما گاهی تصور می‌کنیم که شهرسازی مساوی با تخصص عمران است.

وی با بیان اینکه معمار غیر از متخصص عمران است، افزود: بخشی از علوم را در آموزش‌ها سانسور کرده‌ایم ،دانش اروپایی را هم سانسور کرده‌ایم.

نماینده ولی‌فقیه در فارس همچنین یا بیان اینکه در برنامه‌ریزی شهری و طراحی طراح‌های جامع و تفضیلی شهرها دچار مشکل شده‌ایم، عنوان کرد: مرکز پژوهش‌های شهر شیراز با همکاری مجمع حکمت اسلامی فارس یکسری کارهای مطالعاتی در این زمینه انجام داده است.

امام جمعه شیراز تاکید کرد: نمی‌شود در دنیایی که همه چیز بر مدار آیه‌های الهی شهر بسازیم اما بگوییم آیه الهی نباشد.

وی تاکید کرد: شهرداری برای شکل‌گیری یکی از مهمترین مراحل تمدن سازی اسلامی یعنی همین شهرسازی که بر اساس آیه‌های الهی است، کمک کند، چرا که اگر شهرداری‌ها نخواهند، چیزی ترویج نخواهد شد؛ لذا اگر شوراهای شهر و شهرداران همراهی کنند این مسیر به جایی می‌رسد گه دیگران را با خود همراه می‌کند.

آیت‌الله دژکام درخصوص بافت تاریخی شیراز هم عنوان کرد: در شیراز ۳۶۰ هکتار بافت تعریف شده که کم نیست اما آیا ضرورت استدلال حفظ بافت تاریخی را در بر می‌گیرد؟ 

آیت‌الله دژکام در خاتمه سخنانش با بیان اینکه در هر رشته علمی مجتهد می‌خواهیم و در غیر اینصورت نمی‌توانیم کشور را مدیریت کنیم، گفت: زمینه برای اسلامی شدن شهر بیش از گذشته فراهم شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز