سخنگوی وزارت آموزش و پرورش خبر داد:
اعلام نتایج اعتراض به آزمون آموزگاری و دبیری تا قبل از پایان دی
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: قبل از پایان دی، نتیجه اعتراض به آزمون آموزگاری و دبیری مشخص خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، علی فرهادی امروز ۱۶ دی در جمع خبرنگاران اعلام کرد: ما همواره در آموزش و پرورش به دنبال مسائل بودهایم و خوبیها از قلم میافتند؛ مثلا معلمی که در سرما به دل رودخانه میزند یا معلمی که به دل آتش میزند. اخیرا نیز معلمی به نام خانم معصومه عباسیان خودروی شخصی خود را فروخته برای دانشآموز بیبضاعت خود هزینه کرده تا مانع بازماندن او از تحصیل شود.
وی سپس به ارائه آمار پرداخت و گفت: جمهوری اسلامی ایران در ۸ المپیاد جهانی فیزیک، شیمی، هوش مصنوعی و کامپیوتر ۳۴ مدال کسب کرده است. دو المپیاد از این المپیادها نیز در ایران برگزار شدهاند.
فرهادی تاکید کرد: اگر رتبه جمهوری اسلامی ایران از نظر تولید علم در دنیا پانزده است باید این را در آموزش و پرورش ببینیم زیرا پایه تولید علم این وزارتخانه است.
وی افزود: در جشنواره جوان خوارزمی بیش از ۲ هزار طرح برتر شناخته شد که ۳۵ طرح کشوری برای معرفی به وزارت علوم انتخاب شدند. تنها در اردوهای تمشک حدود ۱۰۰ هزار دانشآموز شرکت کردهاند با هدف کمک به دانشآموزانی است که در معرض بحران هستند.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: به همت خیرین مدرسهساز و وزارت آموزش و پرورش، تجهیز پشت بام حدود ۲ هزار مدرسه به نیروگاه برق خورشیدی هدفگذاری شد که برای حدود ۱۰۰ مدرسه انجام گرفته است. بزرگترین نمونه مربوط به مدرسهای در شهر اصفهان است که یک واحد دویست کیلوواتی در بام مدرسه قرار گرفت.اگر یک بار هزینهای برای ایجاد نیروگاه خورشیدی بر بام صدهزار مدرسه اختصاص داده شود میتوان به اندازه یک نیروگاه حرارتی برق تولید کرد.
فرهادی اعلام کرد: در مهر حدود ۱۷۰۷ مدرسه سازمان نوسازی تحویل شده که شامل هشت هزار کلاس بوده است و حدود ۱۹ هزار مدرسه نیز به سیستم گرمایشی استاندار مجهز شدهاند.
او ادامه داد: اهتمام رییس جمهور به عدالت آموزشی باعث شده هر هفته جلسهای با حضور ایشان برگزار شود و ایشان شخصا موضوع را پیگیری میکند. در توجه دولت به آموزش و پرورش همین مقدار بس که در مهر امسال حدود ۱۰۴ هزار نفر به جمعیت آموزش و پرورش اضافه شدهاند. این تعداد ابتدا آزمون کتبی دادند سپس به روشهای مدرن مورد ارزیابی قرار گرفته و سر کلاس آمدهاند. تمام این افراد احکام کارگزینی خود را در پایان آذر دریافت کردهاند و حقوق سه ماهه شان پرداخت شده و از این ماه حقوق خود را بهطور طبیعی دریافت کردهاند. همواره حکم کارگزینی بعد از اسفند صادر میشد اما امسال از آذر این اتفاق افتاد.
وی سپس با اشاره به طرح رتبهبندی اظهار کرد: حدود ۵۷۲ هزار معترض شاغل و بازنشسته به پرونده رتبهبندی داشتیم. سال گذشته به تمام اینها رسیدگی شد و پرونده رتبهبندی بسته شد. حدود ۱۰۱ هزار معلم داریم که به هر جهت فاقد رتبه بودهاند؛ یا به موقع نسبت به تحویل مدارک اقدام نکرده بودند یا مدارک نقص داشت و فاقد رتبه شناسایی شده بودند. فضایی برای این افراد نیز ایجاد شد تا مجددا مدارک و مستندات خود را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهند و رتبهبندی شوند. از این تعداد ۱۱ هزار و پانصد نفر حائز رتبه آموزشیار معلم، حدود ۲۱ هزار نفر مربی معلم و ۴۰ هزار نفر استادیار معلم، ۹۹ نفر دانشیار معلم تعیین شده و ۲۸ هزار نفر نیز هنوز تعیین تکلیف نشدهاند.پرونده رتبهبندی اکنون در حالت عادی قرار گرفته است. ۵۸ هزار معلم جدیدی که استخدام شدهاند در ابتدا مزایای رتبهبندی را دریافت میکنند و بعد رتبه آنها تعیین میشود.
فرهادی درباره آزمون استخدامی توضیح داد: آزمون استخدامی ۲۸ هزار نفر ظرفیت آموزگاری و ۲۴ هزار نفر ظرفیت آزمون دبیری و هنرآموز داشت که از هر دو قدری ظرفیت خالی باقی ماند. رویه ما این است که فورا اعلام تکمیل ظرفیت نمیکنیم و منتظر تجدید نظر داوطلبان گزینش میمانیم. قرار بود نتیجه اعتراض به آزمون تا ۱۰ دی اعلام شود، اما ظاهراً مشکلی در هماهنگی با سازمان سنجش پدید آمد. قبل از پایان دی، نتیجه اعتراض به آزمون آموزگاری و دبیری مشخص خواهد شد.
وی افزود: درباره آزمون استخدامی سال جاری، اولویت این است که آزمون را پیش از پایان سال برگزار کنیم. اما با توجه به اینکه تغییر مدیریتی در حوزه نیروی انسانی وزارت و در سازمان اداری و استخدامی داشتهایم قدری به درازا کشید و به دنبال این هستیم که مجوز جذب نیروی انسانی را بگیریم.تلاش ما این است که بیشترین جذب را از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی داشته باشیم.
فرهادی گفت: پاداش پایان خدمت در آموزش و پرورش همواره با تأخیر پرداخت میشده است در بودجه جدید کاری کردیم که پاداش را تا پایان سال تعیین کنیم. حدود ۷۵ هزار نفر بازنشسته در مهر ۱۴۰۲ داشتیم که بیسابقه بوده است.
وی افزود: در مورد ترمیم معدل طبق مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش، دانشآموزان میتوانند یک بار برای ترمیم معدل آزمون دهند. به محض اینکه ابلاغ رسمی صورت بگیرد ما آن را اعلام خواهیم کرد.مادامی که چیزی ابلاغ نشده قانون فعلی برقرار است.
فرهادی گفت: علت گرایش بیشتر به مدارس غیردولتی دلیل ضعف مدارس دولتی نیست. مدارس دولتی باید به نحوی باشد که در آنها استعداد، تلاش خانواده و دانشآموز تعیینکننده باشد. همواره تاکید رییس جمهور بر این بوده که مدارس دولتی تقویت شوند.
وی توضیح داد: نمیتوان گفت مدرسه دولتی بدون مشکل است. در شهرهای مهاجرپذیر تراکم دانشآموزی از سرعت گسترش فضای آموزشی پیشی میگیرد.شاید علت گرایش به مدارس غیردولتی، حساسیت والدین به تراکم دانشآموزان است.آزمونهای نهایی خاصیت بزرگی داشت و کیفیت واقعی را مشخص کرد. ما باید تلاش کنیم چه مدارس دولتی و چه غیردولتی محل یادگیری بر اساس سند تحول بنیادین باشد.نمیتوان به طور کلی گفت که فضای مدارس دولتی مفرح و شاداب نیست زیرا حاکمیت سعی میکند مدارس دولتی را بالا نگاه دارد.
فرهادی در توضیح نتایج ضعیف ایران در آزمون تیمز و پرلز علیرغم بهبود نتایج کشوری مانند ترکیه گفت: تیمز و پرلز دو آزمون-مطالعه هستند و با آزمون محض متفاوت است. میانگین سوالاتی که پاسخ داده نمیشود و جای آنها خالی گذاشته میشود در کل دنیا ده درصد و در ایران ۲۲ درصد بوده است. طبق بررسیهای صورت گرفته تمرکز دانشآموزان ما بالا نبوده و شاید لازم است قدری آگاهی بیشتری از آزمونها به جامعه هدف آزمون بدهیم. این بهطور معناداری رتبه ما را کاهش میدهد. همچنین باید در عمقبخشی به ریاضی و علوم چهارم و هشتم نیز تلاش کنیم.
وی گفت: نتایج این آزمون هم باید برای ما مورد توجه باشد و هم باید ببینیم که در چه بستری انجام شده و آیا والدین و معلمان آمادگی کافی داشتهاند یا نه. اما تلاش دولت این است که مانع کاهش رتبه ایران شویم.درست است که رتبه ما در آزمون پایین بوده، اما دانشمندان ما در تولید علم رتبه ۱۵ را دارند. باید با خوف و رجا به این موضوع نگاه کنیم.شخصا فکر میکنم باید به آسیب کرونا به دانشآموزان بهخاطر آموزش غیرحضوری توجه داشت. خیلی از کشورها مدارس را تعطیل نکردند و ایران این کار را انجام داد.اکنون پژوهشگاه آموزش و پرورش در حال پرداختن به این موضوع است.
فرهادی در تشریح لایحه بودجه امسال اعلام کرد: بودجه امسال دو بخش تبصرهها و جداول را داشت که جداول در مرحله بررسی است. تبصره ها در مجلس نهایی شد و اکنون در اختیار شورای نگهبان است تغییرات مثبتی داشتهایم. اولین تغییر مثبت سهم تربیت بدنی از ۲۷ صدم درصد ارزش افزوده به دو برابر افزایش داشته است.
وی ادامه داد: مشکل این است که مناطق از نظر پشتیبانی مدارس با معضل کمبود وسایل نقلیه مواجه بودهاند. برای مدارس استثنایی و روستا-مرکز، ایاب و ذهاب ردیف مخصوص خود را دارد اما در بحث روستا مرکزی با مشکل وسایل نقلیه روبهرو بودهایم. امسال قرار شد از محل عوارض واردات خودرو به هر منطقه سه خودرو داده شود. تامین قیر برای آسفالت محوطه مدارس نیز در تبصرهها لحاظ شده است.رویکرد ما این بوده که بر اساس عملکرد جداول را ببینیم و نه بر اساس مصوبه سال گذشته.ما امسال تا همین الان ۱۱۰ درصد بودجه را دریافت کردهایم. پیشبینی ما این است که بودجه امسال آموزش و پژوهش با ۱۱۹ درصد بسته شود.
فرهادی برونسپاری را بهعنوان یکی از روشهای افزایش هنرجو در هنرستان رمدل موفقی توصیف کرد و گفت: در این مدل در کنار ظرفیت هنرستانها، با مقدار کمی اعتبار تعداد زیادی دانشآموز در هنرستانها داشتهایم.
وی افزود: ما ۱۰ سال بدهکاری به بخش صنعت داشتیم. این بدهی ۱۰ ساله نیز پرداخت شده و بهروز نیز پرداخت میکنیم و هیچ بدهی از بابت برونسپاری به صنعت نداریم و این انگیزه صنعت را برای مشارکت در برونسپاری افزایش داده است.
سخنگوی آموزش و پرورش در خصوص کمبود نیروی انسانی در این نهاد گفت: امسال قریب به ۱۰۰ هزار نفر از شاغلان اضافه تدریس گرفتهاند که معادل پنجاه هزار نفر نیرو است. از بازنشستگان نیز ۴۵ هزار نفر اضافه تدریس دارند. ابن یعنی حدود ۱۰۰ هزار نفر نیرو به صورت حقالتدریس مازاد دریافت کردهایم.مطلوب ما این است که حتیالمقدور کمبود نیرو را از طریق بازنشستگان و شاغلان تامین کنیم زیرا سن بازنشستگی در آموزش و پرورش پایین است و هنوز معلمان در اوج توان جسمی و ذهنی هستند و دوم اینکه این معلمان با تجربه هستند.
وی توضیح داد: کمبود نیرو به این معنا نیست که نیرو تامین نشده است.در سال گذشته تعداد معلمانی که تقاضای استمرار خدمت کردهاند قابل توجه بوده، پاداش آنان نیز داده خواهد شد که انگیزه استمرار خدمت در آموزش و پرورش بالا رود.بازنشست شدن یک معلم در ۴۸ سالگی یک آسیب است.
فرهادی تاکید کرد: سال آینده کمبود نیرو نداریم و اگر داشتیم از طریق ماده ۲۸ اعلام میکنیم.
وی درباره سرانه تربیت بدنی اعلام کرد: ما سرانه را همین الان نیز به همه مدارس یکسان نمیدهیم. ما مدارسی دولتی مانند تیزهوشان شاهد و هیبت امنایی داریم که سرانه کمی میگیرند یا سرانه نمیگیرند و مدارسی داریم که درآمدی ندارند و به آنها سرانه بیشتری میدهیم.
فرهادی اعتبارات حوزه پرورشی و سازمان دانشآموزی و تربیتبدنی را قابل توجه اما ناکافی دانست و گفت: در برنامه هفتم عنوان شده که تمام دانشآموزان را سالی یک بار به اردو ببریم که این به هزینه زیادی نیاز دارد.
وی درباره نیروهای خرید خدمات نیز خاطرنشان کرد: این نیروها از سال ۱۳۹۳ در قالب خرید خدمت از بخش خصوصی به کار گرفته شده بودند لذا پرداخت حقوق را هم از طریق واریز اعتبار به آن موسسه خصوصی انجام میدادیم و هیچ رابطه مشخصی بین خرید خدمات و آموزش و پرورش نداشتیم.
وی افزود: با استفاده از ظرفیت قانونی امسال، این افراد به صورت قرارداد حقالتدریس آزاد به صورت کددار با اموزش و پرورش ادامه همکاری داشتهاند و با حذف موسسات خصوصی قدمی مثبت برداشته شده است.انعقاد قرارداد کار معین نیازمند هماهنگی با سازمان اداری استخدامی و سازمان برنامه و بودجه هستیم و وزیر پیگیر این موضوع هستند تا آن زمان از طریق قرارداد خرید خدمات در خدمت عزیزان هستیم.
وی با بیان اینکه در بحث آسیبهای اجتماعی حضور مشاور اهمیت اصلی را دارد، گفت: سال گذشته حدود دو هزار عنوان دوره ضمن خدمت در آموزش و پرورش در این مورد برگزار شد. در بحث قبولی دانشجو معلم در بخش مشاوره ظرفیت بیشتری به دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی تعلق گرفته است. سال گذشته بیشترین جذب رشته کیفیت بخشی را داشتهایم.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص هوش مصنوعی نیز اعلام کرد: در اینکه هوش مصنوعی یک عامل تاثیرگذار در زندگی همه ما و دانشآموزان خواهد بود شکی نیست. اینکه از هوش مصنوعی در آموزش و پرورش استفاده کنیم و چگونه استفاده کنیم نیاز به ظرافتها و دقتی دارد که در اموزش و پرورش درحال بررسی است. بهزودی نتایج اعلام خواهد شد که چگونه در مدارس هوش مصنوعی هم مورد استفاده قرار بگیرد و هم از آسیبهای آن اجتناب شود.
وی ادامه داد: در دانشگاهها نیز بحث استفاده از هوش مصنوعی در تدوین مقالات مورد بررسی است اما واقعیت این است که باید به هوش مصنوعی مثبت نگاه کرد و کمتر آن را تهدیدآمیز دید زیرا در آینده بهطور گسترده مورد استفاده خواهد بود.
فرهادی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه عدالت الزاما به معنای برابری نیست، گفت: استانهایی که تراکم پایینتری در کلاس درس دارند سهمیه کمتری دریافت میکنند. کیفیت عاملی ظریف است و باید آن را دقیق بررسی کنیم و تابع پژوهشهای دقیق باشیم. ما با نگاهی کیفی و عدالت محور به آموزش و پرورش نگاه کنیم چارهای جز تبعیت از برنامه هفتم نداریم.
فرهادی آموزش و پرورش را مخالف تعطیلی مکرر مدارس دانست و گفت: حکمرانی آموزش و پرورش باید تابع کمترین تعطیلی باشد. ما در بحث آلودگی هوا آمار را نشان دادیم که در کشور چین با شاخص آلودگی دوبرابر ما تعطیل میکنند اما ما زود به سراغ تعطیلی میرویم.
وی تصریح کرد: تعطیلی مدارس تضمینکننده بهبود کیفیت هوا نیست. وقتی مدرسه تعطیل باشد و بازار، سینما، مراکز تفریحی و... باز باشد دانشآموزانی که با وسایل نقلیه به مدرسه میرفتند به این مکانها روانه میشوند. ما باید ببینیم با تعطیلی مدرسه چه از دست میدهیم و چه به دست میآوریم. کشورهای اسکاندیناوی برودت بیشتری دارند اما مدارس را دایر نگه میدارند.
وی توضیح داد: امسال بیشترین تاثیر را ناترازی گاز داشت و ادارات دولتی نیز چند مرتبه تعطیل شدهاند. ما معتقدیم یک روز تعطیلی حدود هزار میلیارد تومان هزینه دارد بدون اینکه آوردهای داشته باشد. قطعا آموزش مجازی جای آموزش حضوری را نمیگیرد. موضع آموزش و پرورش در تمام تعطیلی ها رای مخالف بوده اما به تصمیم جمعی احترام گذاشته است.