با ارسال نامه ای صورت گرفت؛
توضیحات روابط عمومی شرکت رجا درباره گزارش ایلنا
در پی انتشار خبر« تخلف فروش بلیت قطار دو طبقه به نام پردیس/ تخطی از قوانین و مقررات و جای خالی نظارت نهادهای مربوطه» در گروه استان های یزد ، روابط عمومی شرکت رجا توضیحاتی در این باره ارائه کرد.
به گزارش ایلنا بخشی از جوابیه این اداره کل به این شرح است: احتراماً نظر به درج خبری در سرویس استانهای آن خبرگزاری (استان یزد) با عنوان « تخلف فروش بلیت قطار دو طبقه به نام پردیس/ تخطی از قوانین و مقررات و جای خالی نظارت نهادهای مربوطه» در تاریخ 29/04/1398 با کد خبری 787676، توضیحات زیر جهت استحضار و انتشار مطابق قانون ارسال میشود.
برنامهریزی حرکت قطارها به صورت دورهای (معمولا در بازههای یک یا چند ماهه) بر اساس برنامه اعلامی از سوی شرکت راهآهن ج.ا.ا. انجام شده و فروش بلیت مطابق آن انجام میشود. بر همین اساس در مسیر تهران- یزد و برعکس، نوع واگن پیشبینی شده در ابتدای دوره از نوع قطارهای خودکشش پردیس بوده، لیکن با عنایت به مشکلات ایجاد شده در تامین قطعات وارداتی و ریسک احتمالی در باره نقص تهویه این واگنها همچنین با توجه به موج بی سابقه گرما در کشور و مسیر خشک و بیابانی این مسیر، واگنهای اتوبوسی صبا با شرایط مطلوب تهویه جایگزین واگنهای پردیس شد.
پس از تغییرات نوع واگن، اطلاعات فروش اصلاح شده و مغایرتهای ایجاد شده صرفاً مربوط به بلیتهای فروش رفته قبل از تغییرات نوع واگنها میباشد. بعد از تغییرات قطعی سازمان قطار و نوع واگنها، مراتب به نحو مقتضی و از طریق ارسال پیامک به همه مسافران اطلاع رسانی شده و ضمن عذرخواهی 2 انتخاب به شرح زیر برای آنها لحاظ شده است:
- انصراف از سفر با دریافت تمام مبلغ پرداختی
- سفر با واگنهای جایگزین دوطبقه صبا به همراه دریافت مبلغ مابهالتفاوت بهای واگن پردیس و دو طبقه صبا
با وجود اطلاع رسانی فوق، میزان انصراف از سفر بسیار اندک بوده و مطابق با بررسیهای به عمل آمده، میزان رضایت از سفر غالب مسافران در حد مطلوب بوده است.
در پایان برای آگاهی خوانندگان گرامی ذکر دو نکته حائز اهمیت است:
1- هزینههای نگهداری جهت سیر قطارهای تندرو خودکشش (پردیس) مطابق استانداردهای ریلی بابت هر یکصد کیلومتر (در مسیر ریلی ایران) حدود ۸ یورو برای هر مسافر با ضریب اشغال فعلی میباشد. به عبارتی دیگر بهای تمام شده هر مسافر مسیر تهران-یزد حدود ۴۸ یورو (۶۴۰هزار تومان) است. قطعاً تصدیق خواهید کرد که پرداخت چنین مبلغی در توان مسافرین گرامی نیست، به این منظور اخذ کمک زیان سیر قطارهای تندرو پس از جهش ارزی سال گذشته بطور مستمر و بی وقفه در حال پیگیری است.
2- در صورت عدم تخصیص و پرداخت کمک زیان و یارانه سیر قطارهای حومهای و تکلیفی همچنین قطارهای تندرو از سوی حاکمیت، در راستای صرفه و صلاح شرکت رجا اقدامات مقتضی به عمل میآید.