رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر رشت بر لزوم تسریع در روند برون سپاری اتوبوس ها و رفع موانع مانند بالا بودن هزینه پیشنیازهای واگذاری تاکید کرد.
بهگزارش ایلنا از رشت، شصت و هفتمین جلسه کمیسیون ترافیک با حضور اعضا و مشاورین کمیسیون و مدیران شهرداری رشت برگزار شد.
در این جلسه رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر رشت گفت: کمیسیون ترافیک از سال گذشته پیگیر برخی از موضوعات و پروژه ها مانند برون سپاری اتوبوسها در سازمان حمل و نقل بار و مسافر بود که متاسفانه هنوز این برون سپاری به سرانجام نرسیده است. در حالی که برون سپاری اتوبوس ها با توجه به هزینه بالای نگهداری اتوبوس ها از سیاست های شورای شهر است و برای اعضای شورا دارای اهمیت است اما متاسفانه به نظر در سازمان حمل و نقل رغبتی برای انجام این امر وجود ندارد. سازمان باید این اولویت شورای شهر را با جدیت بیشتر پیگیری کند.
حامدعبدالهی با تاکید بر لزوم تسریع در روند برون سپاری اتوبوسها و رفع موانع مانند بالابودن هزینه پیشنیازهای واگذاری بیانکرد: برخی از پیشنیازها مانند نصب GPS به دلیل هزینه بالا، انجام آن درحال حاضر برای شهرداری امکان پذیر نیست که البته سازمان میتواند این موارد را جز تعهد پیمانکار در قرارداد ذکر کند.
وی با اشاره به لزوم تعیین و تکلیف اتوبوس های شهرداری رشت در قزوین خاطرنشان کرد: حدود هشت سال است که اتوبوسهای شهرداری برای تعمییر به شهر قزوین فرستاده شد و پس از ۸ سال هنوز شرایط این اتوبوسها مشخص نیست. با وجود کمبود اتوبوس برای حمل و نقل شهروندان تعیین تکلیف این اتوبوس ها و استفاده آن در شهر رشت یکی دیگر از موارد دارای اولویت برای شورای شهر است. با توجه به قیمت های بالای اتوبوس، شرایط شهرداری به گونه ای نیست که بتواند اتوبوس های جدید خریداری نماید. سازمان حمل و نقل بار و مسافر می تواند با استفاده از نظر چند کارشناس خبره و بازدید از اتوبوس ها و برداشت میدانی از شرایط فعلی اتوبوس ها به سیاستی مناسب برای بازگرداندن این اتوبوس ها دست یابد. در ادامه مقرر شد سازمان حمل ونقل بار و مسافر ظرف مدت ۱۰ روز پلن های مختلف خود را در بازه زمانی مشخص را به کمیسیون ارایه دهد.
رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت پیمانکاران بومی افزود: پل غیر همسطح نیروی دریایی یکی از پروژه های در دست اقدام شهرداری می باشد که به نظر قرار است به قرارگاه خاتم واگذار شود. شهرداری در خصوص انتخاب پیمانکاران با دقت باید عمل نماید و صرفه و صلاح شهرداری را در نظر بگیرد. در برخی از پروژه ها زمان در اولویت قرار دارد و در بخی دیگر هزینه ها در اولویت است. با توجه به تجهیزات پیشرفته ای که در اختیار قرارگاه خاتم است و همچنین ظرفیت های دیگر قرارگاه خاتم، از این نهاد میتوان در پروژه های بزرگتری مانند زیرگذر بافت مرکزی شهر استفاده کرد. و با توجه زمانبر بودن پروسه اداری و پروتوکل های قرارگاه خاتم، پروژه هایی مانند پل های غیر همسطح را در جهت تسریع در انجام کار به پیمانکاران بومی واگذار کرد.
فرهام زاهد نایب رئیس شورای شهر رشت با تاکید بر لزوم در نظر گرفتن صرفه و صلاح شهرداری در پروژه ها تصریح کرد:قرارگاه خاتم برای انجام پروژها از پروتکل هایی استفاده میکند که روند اداری آن میتواند اجرای یک پروژه را زمان بر نماید. شهرداری با استفاده از یک سیاست مناسب که در آن صرفه و صلاح خود را باید در اولویت قرار دهد و با توجه به ظرفیت های بالا و تجهیزات پیشرفته در قرارگاه خاتم، پروژه های بزرگی مانند زیرگذر بافت مرکزی شهر را می تواند به قرارگاه بدهد و برای پروژه های دیگر مانند پل غیر همسطح از توان و ظرفیت پیمانکاران بومی استفاده کند.
در ادامه جلسه پلن های مختلف نحوه اجرای پروژه پل غیر همسطح نیروی دریایی بررسی شد.