رشد 2 برابری رستورانهای سطح شهر رشت پس از ثبت عنوان شهر خلاق خوراکشناسی
رئیس مرکز آموزش و پژوهشهای آیندهنگری سازمان مدیریت و برنامهریزی گیلان گفت: اگرچه رشت، هیچ فعالیت سازمانیافتهای در این سالها در خصوص شهر خلاق خوراک نداشته است اما با همه این وجود اگر تعداد رستورانهایی که در سالهای ۹۳_۹۴ وجود داشت را با اکنون مقایسه کنیم ، شاهد رشد ۲ برابری خواهیم بود.
به گزارش خبرنگار ایلنا از رشت،علیرضا محمدی رئیس مرکز آموزش و پژوهش سازمان مدیریت و برنامهریزی گیلان در نشست تحقق شهر خلاق،گذر از کمیت به کیفیت در شهرها با اشاره به چگونگی آغاز طرح شهر خلاق با اعتقاد بر گردشگری اظهار داشت: رشت و اصفهان همزمان بهعنوان اولین شهر خلاق در کشور به ثبت رسیده است و بهطور قاطعانه میتوان گفت شهر رشت اولین شهر خلاق در کشور است ولی به دلیل مشکلات ساختاری ، نتوانستیم این شهر را بهطور شایسته تبلیغ کنیم.
این مقام مسئول دلیل رشد شهر اصفهان در طرح شهر خلاق را تبلیغ سریع و ساختاری که داشته است بیان کرد و ادامه داد: مردم اصفهان به دلیل ساختاری که داشتهاند توانستهاند خیلی سریع از تبلیغات استفاده کنند و این موجب شده است که شهر اصفهان بهعنوان اولین شهر خلاق در سطح کشور شناخته شود. درواقع شهر اصفهان 3 سال قبل از شهر رشت به دنبال ثبت این طرح بوده است.
وی گفت: خوشبختانه تدابیری را برای واکنش سریع به این طرح داشتهایم و حدود چهارده ماه زمان صرف شد تا شهر رشت همزمان با شهر اصفهان بهعنوان شهر خلاق به ثبت برسد.
محمدی یکی از راههای تحقق سریع ثبت شهر رشت بهعنوان شهر خلاق را معرفی صحیح شهرداری به یونسکو اعلام کرد و ادامه داد: شهرداری رشت اولین شهرداری بوده است که با معرفی صحیح شهر رشت به یونسکو توانسته است باعث ایجاد ارتباطات ، مشاورههای ارزشمند از یونسکو داشته باشد و موجب سریعتر شدن تحقق این پروژه شود. درحالیکه بسیاری از شهرها به مرحله ثبت نرسیدهاند.بهعنوانمثال، شهرداری شیراز پیش از شهر رشت طرح خود را پیاده کرده است تا بتواند شیراز را بهعنوان شهر خلاق ادبیات به ثبت برساند .
رئیس مرکز آموزش و پژوهشهای آیندهنگری سازمان مدیریت و برنامهریزی گیلان با اشاره به دست آوردهای این برند در طی سالهای اخیر تصریح کرد: اگرچه رشت، هیچ فعالیت سازمانیافتهای طی این سالها در خصوص شهر خلاق خوراک نداشته است اما با همه این وجود اگر تعداد رستورانهایی که در سالهای ۹۳_۹۴ وجود داشت را با اکنون مقایسه کنیم ، شاهد رشد ۲ برابری خواهیم بود.
محمدی افزود: امروزه بهجرئت میتوان گفت بیش از ۲۰ رستوران در سطح شهر رشت فعالیت میکنند که 20 منوی متنوع غذاهای محلی را سرو میکنند که اینها همه ارزشآفرینیهایی است که این برند ایجاد کرده است و میتوان از این برند بهرههای بیشتری در سطح استان برد.