مدیر کل اداره بنادر و دریانوردی گیلان گفت: بندر انزلی دروازه ورود به اروپا در کریدور شمال به جنوب است.
حسین چراغی، در گفتوگو با ایلنا با اشاره به اهمیت حمل و نقل در اقتصاد کشور گفت : چنانچه خللی در هرکدام از شریانهای حمل ونقل کشور اعم از هوایی ،جادهای، ریلی و دریایی به وجود آید آثارش را در اقتصاد کشور نشان خواهد داد و به این دلیل یک هفته در سال به مقوله حمل ونقل اختصاص یافته است.
وی گیلان را به لحاظ دارا بودن مرز خشکی و دریایی یکی از استانهای استراتژیک و حائز اهمیت کشور عنوان کرد و افزود: گیلان به لحاظ ژئواستراتژیک و ژئوپولتیک میتواند نقش بسیار بالایی در ایجاد تحرک اقتصادی و تولید ثروت ناخالص داخلی ایران اسلامی داشته باشد .
چراغی با اشاره به وجود دو بندر فعال تجاری تحت نظر سازمان بنادر و دریانوردی در استان گیلان یعنی بندر انزلی به عنوان دروازه اروپا و دروازه کریدور شمال به جنوب و بندر آستارا در غرب گفت: بندر جدیدی که به این بنادر اضافه خواهد شد بندر چمخاله است که با رویکرد مسافرت دریایی و ورزشها و تفریحات آبی ساخته می شود که میتواند به عنوان نگین مسافرت دریایی، ورزشها و تفریحات آبی شمال کشور مطرح باشدکه تمام سرمایهگذاری بالغ بر هزار میلیارد ریالی آن توسط سازمان بنادر و کشتیرانی هزینه می شود.
مدیر کل بنادر ودریانوردی استان گیلان با اشاره به صادرات ،واردات و ترانزیت بیش از چهار میلیون تن کالا از طریق بنادر شمال کشور اظهار امید واری کرد این میزان تا پایان سال افزایش محسوسی خواهد یافت.
چراغی یکی از سیاستهای کلان سازمان بنادر و دریانوردی استان گیلان را تبدیل بنادر این استان از یک بندر تک محصولی به یک بندر چند منظوره دانست و گفت: بر همین اساس طی سه سال گذشته با مشارکت بخش خصوصی داخلی و خارجی اقدام به ایجاد زیر ساختهای صادرات ، واردات و ترانزیت کردیم به طوری که در ماه آینده اولین محموله روغن خوراکی وارد بندر انزلی خواهد شد و همچنین در آیندهای نزدیک ظرفیت نگهداری و تخلیه و بارگیری غلات در این بندر افزایش می یابد و میتوانیم کالاهای جدید این گروه را پذیرش کنیم و در صدد هستیم در حوزه ایجاد مراکز تولید ارزش افزوده و مراکز تولیدی هم از طریق جذب سرمایهگذار بخش خصوصی زیر ساختهایی را در بندر انزلی ایجاد کنیم از قبیل کارخانه تولید روغن و تولید آرد و صنایع چوب و آهن آلات تا به هدف خود یعنی تبدیل شدن به یک بندر نسل سوم با دارابودن همه ویژگیهای لازم نائل شویم.
وی از راههای موفقیت در حوزه حمل و نقل دریایی در بنادر استان را استفاده از ظرفیتهای کریدور شمال جنوب عنوان کرد و افزود: یکی از این راهها اتصال خط ریلی به بنادر استان است که برای بنادر انزلی و آستارا هدف گذاریهای خوبی صورت گرفته است که میتواند ظرفیت های بندر انزلی افزایش دهد.
چراغی با تاکید بر وجود امر تصدیگری در فعالیتهای دریایی و فعالیتهای بندری گفت: به دنبال آن هستیم تا به وسیله بخش خصوصی اصل تصدیگری فعالیتهای بندری را در بنادر گیلان انجام دهیم زیرا بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی بهتر میتواند از بازارها استفاده کند و اینکه بخش خصوصی توان بیشتری نسبت به بخش دولتی برای خرید و نصب تاسیسات بندری و دریایی دارد .
وی گفت: در بنادر استان نیز اقدام به شناسایی و جذب سرمایهگذار خارجی کردیم به نحوی که بندر انزلی به عنوان اولین بندر شمال کشور هست که بخش خصوصی خارجی را در بخش ترانزیت جذب کرده و ماه آینده اولین کشتی شرکت وارد بندر انزلی خواهد شد دومین مورد استفاده از بخش خصوصی خارجی ایجاد پایانه صادراتی است که یکی از حلقه های مفقوده بنادر کشور به خصوص شمال محسوب میشود.
وی ایجاد یک مرکز سورتین و سردخانه برای نگهداشتن کالاهای صادراتی جهت صدور به کشورهای هدف به ویژه کشورهای سی آی اس را بسیار مهم دانست و افزود : از طریق سرمایهگذار خارجی به دنبال ساخت این تاسیسات هستیم که قراردادش در هفته حمل و نقل امضاء خواهد شد که طی دو سال آینده بزرگترین پایانه صادراتی شمال کشور در بندر انزلی به بهره برداری خواهد رسید.
مدیرکل بنادر استان گیلان با اشاره به تحریم های اخیر و تاثیر آن بر حمل و نقل دریایی شمال کشور خصوصا" استان گیلان گفت: با استفاده از تجارب گذشته و با اراده و عزمی که در جامعه وجود دارد و با تکیه به توانمندیهای داخلی میتوانیم از این پیچ نیز عبور کنیم که جوانان متخصص در سازمان بنادر و کشتیرانی نیز این مسئله را به اثبات رسانده اند.
چراغی یکی از راههای عبور از بحران و کمک به اقتصاد دریایی را استفاده از تمام ظرفیت های کریدور شمال به جنوب عنوان کرد و گفت: پیش بینی حمل و نقل بیش از ده میلیون تی یو کانتینر در کریدور شمال به جنوب دیده شده که باتوجه به اینکه بنادر و سواحل ما در جنوب به خصوص مکران با توصیه رهبر انقلاب توسعه پیدا کرده اند و همچنین با توسعه تنها بندر اقیانوسی کشور( بندر چابهار) در دو سال اخیر و تجهیز بنادر شمال ازجمله انزلی این ظرفیت ایجاد شده می توان مبادلات تجاری که بین آسیای جنوب شرقی ، هند ، چین و پاکستان وجود دارد را از طریق این کریدور و این بنادر به کشورهای سی آی اس که بازار بسیار بزرگی دارند و بالغ بر چهارصد میلیون نفر در این منطقه زندگی می کنند را انجام داد و حتی از این طریق به کشورهای اروپایی ترانزیت نیز داشت.
اهمیت ترانزیت از طریق کشور ما نسبت به دیگر کریدور ها اقتصادیتر هست میتواند و شرایط تحریم به ما کمک میکند علاوه بر این میتوان از طریق بنادر شمال نسبت به صادرات کالاهای داخلی اقدام کرد تا به اقتصاد داخلی کمک کنیم و این موضوع مستلزم ایجاد شبکه ریلی میان تمام بنادر کشور است.
مدیر کل بنادر و دریا نوردی گیلان با اشاره به ماموریت های امدادی این اداره کل گفت:سازمان بنادر و دریانوردی کشور به عنوان عضو آیمو (سازمان جهانی دریانوردی)براساس کنوانسیونهای بین المللی که در این سازمان وجود دارد یک سری تکالیف مهمی را برعهده بنادر ودریانوردی استان گیلان گذاشته که بر اساس آن ما موظف هستیم نسبت به نجات جان افراد در دریا اقدام کنیم در این راستا سازمان بنادر و دریانوردی سرمایه گذاری بسیار هنگفتی را در خرید تجهیزات جستجو و نجات و خرید تجهیزات ایمنی تردد دریانوردی کرده است.
ضمن اینکه در حوزه محافظت از محیط زیست دریایی سازمان بنادر و دریانوردی براساس کنوانسیونهای بینالمللی تجهیزات و امکانات گرانقیمتی را در بنادر برای مقابله با آلودگی های دریایی مستقر کرده که در مواقع آلودگی دریایی می توانیم به سرعت نسبت به رفع آن اقدام کرد.