مدیر کل میراثفرهنگی گیلان مطرح کرد:
آسیب زبالههای بدون متولی به صنعت گردشگری گیلان
مدیر کل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری گیلان گفت: زبالههای فلهای که از سوی کارخانهها و نهادها در طبیعت گیلان رها میشود، به صنعت گردشگری استان آسیب می زند.
به گزارش ایلنا از رشت، شهرود امیر انتخابی، مدیر کل میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری گیلان طی یادداشتی نوشت: زبالههای رها شده در طبیعت گیلان از دو زاویه با گردشگری در ارتباط هستند؛ برخی زبالههای فلهای که از سوی کارخانهها و نهادها در طبیعت گیلان رها میشود، گردشگران را از آن منطقه دور میکند و از سوی دیگر، برخی از گردشگران نیز با رها کردن زباله در طبیعت، گردشگران بعدی را از ورود به آن منطقه منصرف میکنند.
وی افزوده است : به عبارت دیگر، زبالهها بر توسعه گردشگری در گیلان تاثیر منفی گذاشتهاند. جمعآوری این زبالهها که بیشتر در طبیعت و مناطقی که زیر نظر شهرداری نیست، ریخته میشوند، هیچ متولی مشخصی ندارند و کسی پاکیزه کردن طبیعت را بر عهده نمیگیرد.
انتخابی در ادامه این یادداشت آورده : اگر زبالهها در کنار جادهها یا رودخانههای بین شهری رها شده باشند، از آنجایی که در حوزه شهری نیستند، شهرداری جمعآوری آنها را نمیپذیرد و از سوی دیگر نمیتوان از وزارت راه و شهرسازی خواست این زبالهها را جمعآوری کند. سازمان محیطزیست هم که مانند شهرداری نیروهای نظافت شهری ندارد که بتواند از ظرفیت آنها برای نظافت مناطق غیرشهری استفاده کند. بنابراین زبالهها همانجا میمانند، مگر اینکه گروههای مردمی و انجمنهای مردم نهاد بهطور خودجوش اقدام به جمعآوری زبالهها کنند.
وی در ادامه آورده است: این مشکل، منحصر به گیلان نیست و یک مشکل فراگیر در کشور است. گردشگرانی که به مناطق جنگلی و طبیعت گیلان میآیند نه تنها برای این استان تولید ثروت نمیکنند، بلکه زبالههایشان را برای گیلان به جا میگذارد و در واقع برای آن هزینههایی ایجاد میکنند.
مدیر کل میراث فرهنگی گیلان برای مقابله با این پدیده مخرب تاکید کرده : یکی از سادهترین روشها در بحث جلوگیری از ایجاد زباله گردشگران این است که فرهنگی ایجاد شود تا وقتی مردم به چنین مناطقی میروند با خود کیسه زبالهای داشته باشند و آن را در نخستین سطل زباله بیندازند.
وی ادامه داد :مردم ما وقتی به مناطق طبیعی میروند نباید طوری رفتار کنند که انگار قرار است آخرین افرادی باشند که به آنجا میآیند. شاید حتی خود آنها باز هم به آن منطقه بیایند. برای تولید ثروت از صنعت گردشگری در گیلان باید بتوانیم یک اثر را در گیلان ثبت جهانی کنیم تا با ورود گردشگران از دورترین نقاط دنیا به گیلان به هدف اصلی یعنی تولید ثروت، اشتغالزایی و ارزآوری از این صنعت برسیم.
انتخابی در پایان آورده است: باید از گردشگران بخواهیم در طبیعت آتشی روشن نکنند تا اینکه منجر به آتشسوزیهای بزرگ و هزینههای جبرانناپذیر نشوند. اینها همه نیاز به فرهنگسازی دارد و علاوه بر برنامهریزیهای دولتی، رسانهها هم باید کمک کنند تا فرهنگ پاکیزه نگهداشتن طبیعت ایجاد شود. ظرفیت گردشگری در گیلان بسیار بیشتر از آن است که درحالحاضر از آن استفاده میکنیم. میتوانیم با حمایت از سرمایهگذاران بخش خصوصی و میدان دادن به بخش خصوصی و کاهش غلظت نگاه امنیتی به موضوع ورود گردشگر در استان، اقتصاد گردشگری در استان گیلان را رونق و توسعه بخشید.