پورناصرانی مطرح کرد:
فقدان شبکه تاسیسات مشترک شهری در رشت زمینهساز هدر رفت سرمایه مملکت
معاون شهرسازی و معماری شهرداری رشت گفت: امروز مردم با مشکلاتی همچون مباحث انتظارات درباره اجرای طرح تفصیلی مواجه شدهاند.
به گزارش ایلنا از رشت، محمد پورناصرانی با تاکید بر ایجاد محدودیت شهری به واسطه عدم وجود نگاه متوازن محدودههای مختلف شهری گفت: البته در مقاطعی امتیازاتی در اجرای طرح تشویق درباره افزایش تعداد طبقات و افزایش تراکم با نگاه رونق ساخت و ساز برای رفع نیاز شهروندان داده شد که به واسطه این ملاحظات شاهد شدت و تمرکز نامتوازن ساخت و ساز در برخی از نقاط شهر به صورت ویژه بوده ایم.
وی با اشاره براساس طرح جامع توسعه شهر رشت به سمت جاده لاکان است، تصریح کرد: با توجه به اینکه لاکان محور توسعه شهر رشت است متاسفانه رونق ساختوساز در این محدوده بسیار کم است که عمده دلیل آن عدم تامین حداقل نیازهای شهروندی است اما دریغ از جاده آسفالت مناسب و استاندارد و زیر ساختها که حداقل انتظار شهروندان در ساختن شهرکهای جدید است که میتواند همان دهها گلسار جدید راشکل دهد.
معاون شهرسازی و معماری از عدم نقش حاکمیت در ایجاد مسیر توسعه ای به صورت عملیاتی سخن گفت و یادآور شد: زمانی که امکانات و خدمات به صورت متوازن و عادلانه در سطح شهر و محلات تقسیم نشود، شهروندان به ناچار به نقاط برخوردار از امکانات و زیر ساختهای استاندارد روی می آورند، هرچند امروز ما در این محدوده شهری نیز تقریباً به واسطه تمرکز بیش از ظرفیت به بن بست رسیده ایم.
پورناصرانی فقدان شبکه تاسیسات مشترک شهری در رشت را زمینه ساز هدر رفت بیت المال و سرمایه مملکت خواند و افزود: عدم توجه به راه اندازی شبکه تاسیسات مشترک خدمات شهری که حلال بخش عظیمی از مشکلات شهری خواهد بود، سبب می شود تا شرکتهای خدمات رسان هر بار به دلایل مختلف در لوای ارائه خدمات به مردم آسفالت سطح خیابان ها و معابر را تخریب کنند و این امر سبب پرداخت هزینههای گزاف از سوی شهروندان خواهد شد در حالی که اجرای شبکه تاسیسات مشترک از هزینه و هدر رفت بیت المال به شدت جلوگیری می کند.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری رشت با تاکید بر ضرورت برنامه ریزی مدون در حوزه شهرسازی تصریح کرد: حوزه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری رشت بهعنوان واسطه تدوین کننده این برنامهها با کمک دیگر حوزه های شهرستانی و حاکمیتی در صدد آن است تا خدمات توسعه ای شهری را به صورت متوازن و عادلانه در سطح شهر توزیع کند.
وی خاطرنشان کرد: طرح تفصیلی از سال ۹۴ در منطقه چهار و سپس منطقه یک دو و سه ابلاغ شد و اکنون در حال تهیه نسخه نهایی این طرح در منطقه پنج هستیم لذا از آنجایی که ضابطه شهرسازی دارای مباحث متعددی است در این عرصه سعی شده تا با کمک دوستان و صاحبنظران متشکل از نظام مهندسی، کمیسیونهای تخصصی شورا و کارشناسان استانداری و مدیر کل دفتر فنی استانداری و به ویژه مدیر راه و شهرسازی اداره کل راه و شهر سازی که تعامل خوبی برقرار شده و همچنین مشاور طرح تفصیلی به صورت مجزا جلساتی ترتیب داده که ماحصل آن به اصلاحاتی در این طرح منتج شد که انتظار داریم به زودی از سوی استاندار به عنوان ریاست کمیسیون ماده ۵ استان ابلاغ شود تا به این ترتیب سهولت در دریافت پروانهها و همچنین تسریع در امور و در نهایت رضایت شهروندان را در پی داشته باشد.