مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان:
نیمی از جاده های روستایی گیلان آسفالت است
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ی استان گیلان گفت: هنوز در حال احداث جاده هستیم و حدود 50 درصد جاده های روستایی گیلان آسفالت است.
به گزارش ایلنا از رشت، ناصر آل محمدی در همایش بزرگ هم پیمانی با ایمنی راه ها که در مجتمع آریانا واقع در محور رشت - خمام برگزار شد، با اشاره به نامگذاری سومین یکشنبه ماه نوامبر به عنوان یادمان قربانیان تلفات جاده ای از سوی سازمان ملل، اظهار کرد:جامعه باید نسبت به این بحران حساس شود، زیرا تلفات جاده ای ناشی از تصادفات بسیار زیاد و جبران ناپذیر است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان گیلان با اشاره به کاهش تلفات از کشور از 28 هزار نفر به 16 هزار نفر در سال در بازه زمانی 85 تا 94، افزود: با تلاش دست اندرکاران استانی این آمار از یک هزار و 280 نفر در سال 85 به 649 نفر در سال 94 رسید.
وی آموزش،مهندسی جاده و خودرو، نقشه راه،اعمال قانون و پرهیز از مماشات در برخورد با متخلفین،فوریت های پزشکی و... را از جمله عناصر دخیل در ایمنی راه ها دانست و عنوان کرد: توان و اعتبارات دولتی جوابگو نیست و نیازمند فرهنگ سازی و آموزش به ویژه در قشر دانش آموزی هستیم.
این مقام مسئول استان گیلان را منطقه شهری دانست و گفت: سرعت مجاز در جاده های استان از 110 کیلومتر بر ساعت به 95 رسیده است که نشان دهنده وضعیت نامناسب جاده هاست. ما هنوز در حال احداث جاده هستیم و حدود 50 درصد جاده های روستایی گیلان آسفالت است. در حالی که اتحادیه اروپا در دهه اخیر حتی 10 کیلومتر هم راه نساخته و از اعتبارات بخش زیرساختی در جهت توسعه سامانه های الکترونیکی راه ها و کنترل نامحسوس استفاده می کند.
آل محمدی بر توسعه مسائل ایمنی جاده ها همگام با راهسازی و راهداری تاکید کرد و متذکر شد:جمعیت طرفداران ایمنی راه ها دو سال است که در گیلان فعالیت می کند و تاکنون 600 نفر عضو دارد که باید به 6 هزار نفر برسد. این جمعیت برخی از نقاط ضعف مربوط به ایمنی جاده ها را که برای ما عادی شده، گوشزد می کند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای گیلان با بیان اینکه از 649 کشته سوانح جاده ای استان 449 نفر عابر و موتورسوار هستند، تصریح کرد: موتورسواران بزرگترین بحران استان هستند و به عنوان جامعه هدف باید فرهنگ سازی ایمنی را از آنان آغاز کنیم لذا از جاده انتظار گذر و گذشت داریم.