مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان :
دیوارنگارههای گیلان ، جلوهای از باورهای اعتقادی مردمان این دیار است
مدیرکلمیراث فرهنگی،صنایعدستی و گردشگریگیلان رمز و راز دیوارنگارههای گیلان را نشآت گرفته از باورهای اعتقادی و گرایش به دین اسلام خواند و گفت: در ضمیر ناخودآگاه هنرمندان این دیار رویدادهای تاریخ تشیع و مظلومیت نهضت عاشورا متبلور است.
به گزارش ایلنا از رشت، اولین همایش ملی نقاشی ها و دیوارنگاره های مذهبی ایران در دانشگاه آزاد لاهیجان برگزار شد.
در این همایش یک روزه که با حضور اساتید برجسته تاریخ، هنر و معماری ایران برگزار شد، رضا علیزاده مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری گیلان هدف از این همایش را معرفی آثار هنری نقش بسته بر بدنه بناهای مذهبی ایران با رویکرد آشنایی مردم، نهادها و مسئولان به این آثار خواند و گفت: لزوم حفاظت از چنین میراث ارزشمندی باید در جامعه مورد تاکید قرار گیرد.
وی با بیان اینکه انسان در گذر تاریخ بر آن بوده که روایت حضور خود را به اشکال مختلف ثبت کند، اظهار داشت: این تلاش گاه در کتیبههای تاریخی و گاه در نقش برجستهها و از طریق دیوار نگارهها تجسم میشد.
علیزاده اذعان کرد: ذهن خلاق بشر متناسب با موقعیت زمانی و شکلگیری رویدادها در تلاقی ابزار و فنون، آثاری را به یادگار نهاده که هریک انعکاس دهنده جریان هویتی مستمر به زبان و اشارات مفهومی و معنایی خود بوده است.
این مسئول با اشاره به اینکه از دیوارنگارهها و نقش برجستههای تاریخی ایران ترکیب و تلفیقی از هنرِ معماری و تصویرپردازی ذهنی توام با مبانی حسی و فنی به نظر می رسد، تصریح کرد: با نگاه نافذ بر این میراث ارزشمند میتوان تاریخ بلند این مرز و بوم را مورد بررسی قرار داد.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایعدستی و گردشگری گیلان در خصوص ضرورت برگزاری همایش مذکور بیان داشت: آنچه اهمیت این گردهمایی را بر محورهای تعیین شده ایجاب کرده ، مروری عمیق به نقاشیها و دیوارنگارهایی است که در جای جای استان گیلان بر روی ابنیه تاریخی و مذهبی خودنمایی می کند.
علیزاده افزود: این تصاویر اگرچه در بزنگاه های مختلف روایاتی متفاوت را تصویرپردازی کرده است، اما وجه بارز مبانیِ اعتقادی آن به ویژه در آثار دوره اسلامی بیش از پیش مشهود بوده ؛ چنانکه حاصل هنر هنرمندان این سامان الگوهای بصری را در مخاطبی که دلبستگی به ائمه اطهار داشته ، ترسیم کرده است.
وی رمز و راز دیوارنگارههای موجود در گیلان را نشآت گرفته از باورهای اعتقادی و گرایش به دین اسلام خواند و گفت: در ضمیر ناخودآگاه هنرمندان این دیار رویدادهایتاریخ تشیع و گاه مظلومیت نهضت عاشورا متبلور است.
علیزاده با ابراز خرسندی از برگزاری اولین همایش ملی نقاشیها و دیوارنگارههای مذهبی ایران در لاهیجان تصریح کرد: این همایش میتواند نقش مهمی در انتقال مفاهیم فنی و محتوایی نقاشی ها و دیوارنگارهای استان گیلان ایفا نماید و نیز آنچه که موجبات خسران و نابودی این آثار را فراهم می آورد ، مورد واکاوی قرار داد.
این مسئول در پایان از همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان برای بهرهمندی و استفاده بهینه از دستاوردهای پژوهشی صاحب نظران این همایش و تنویر افکار عمومی خبر داد و خاطرنشان نمود: مشارکت فرابخشی و تعامل با دوستداران میراث فرهنگی موجبات مانایی ، ماندگاری و جاودانگی هر یک از این مجموعه های فاخر و ارزشمند را فراهم می آورد.
نقش دیوارنگارههای مذهبی در بازشناسی هویت تاریخی، مدیریت شهری و احیای آرایههای اماکن مذهبی، دیوارنگاره های اماکن متبرکه و گردشگری ، ویژگی های بصری از نگاه زیبایی شناختی در نقاشیهای اماکن متبرکه ، بررسی و تحلیل ریخت شناسی نوشتار و نوشتهنگاریهای اماکن مذهبی، آسیب شناسی نقاشی های دیواری اماکن مذهبی ، روشهای حفاظت و مرمت نقاشیهای اماکن متبرکه و نیز مطالعات آیینی اماکن مذهبی محورهای همایش مذکور بوده است.