فرسودگی روابط عمومیها بر اثر حجم فعالیتهای غیر تخصصی
علیرغم این تغییرات در ساختار و بدنه روابط عمومی تغییر مشهودی حاصل نشده است و هنوز شرح وظایف کلیشه، کهنه، غیرعلمی و غیر کارشناسی و در بسیاری موارد تحمیلی و سلیقهای بر این واحد ارزشمند و حیاتی حاکم است که همچون وزنههایی مانع پویایی عملکردی آن است.
به گزارش ایلنا از رشت، ششمین نشست شورای هماهنگی مدیران روابط عمومیهای صنعت نفت - منطقه 5 بامشارکت 17 نفر از اعضای این شورا به میزبانی شرکت ملی گاز اردبیل درتاریخ 13 مردادماه سال جاری در شهر توریستی سرعین برگزار شد.
فیروز خدایی، مدیرعامل شرکت ملی گاز استان اردبیل، با حضور در جلسه خیرمقدم شورا، عصر حاضر را بخاطر حضور ارتباطات رسانهای و سرعت عمل شبکهها و فضاهای مجازی در دسترس روابط عمومیها حائز شرایط ویژه خواند و گفت: با این فرایند دسترسی سریع و بدون محدودیت به اطلاعات بموقع و درست از رموز موفقیت روابط عمومیهاست.
مدیرعامل شرکت گاز استان اردبیل نقش روابط عمومیهای الکترونیک در تبادل اخبار و اطلاع رسانی به مخاطبان را بسیار مهم و غیرقابل انکار عنوان کرد وافزود: آنچه باعث شناخت بیش از پیش و موثر جامعه و افکار عمومی از سازمانهاست در گرو تلاش این قشر کوشاست.
مریم پورنصراله، رئیس شورای هماهنگی روابط عمومیهای منطقه 5 صنعت نفت از تلاش اعضای این شورا برای تغییر نگرش، تعاریف و کارکردهای روابط عمومیها در بستر جامعه مدرن صحبت کرد.
وی با بیان اینکه برای ایجاد تحول باید شرایط را مهیا نمود، اظهار کرد: با تعاریف و کارکردهای سنتی مشکلات مبتلا به روابط عمومیها حل نخواهد شد.
رئیس روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه گیلان بر استانداردسازی و لزوم تعریف شاخصهای متناسب نیازهای روز سازمانها در مقوله روابط عمومی تاکید کرد و گفت: تا زمانیکه مشکلات روابط عمومیها از ریشه بررسی و حل نشود نگاه سلیقهای و موضعی تنها روی شاخهها و برگها متمرکز خواهد بود و تا جایگاه واقعی روابط عمومی فاصله خواهیم داشت.
وی تغییرات در حوزه عملکردی روابط عمومی از حیث کیفی و کمی را غیر قابل انکار بیان کرد و افزود: علیرغم این تغییرات در ساختار و بدنه روابط عمومی تغییر مشهودی حاصل نشده است و هنوز شرح وظایف کلیشه، کهنه، غیرعلمی و غیر کارشناسی و در بسیاری موارد تحمیلی و سلیقه ای بر این واحد ارزشمند و حیاتی حاکم است که همچون وزنههایی مانع پویایی عملکردی آن است .
رئیس شورای هماهنگی مدیران روابط عمومیهای منطقه 5 صنعت نفت حداقل حرکت و کار شوراهای روابط عمومیها را بازتعریف حوزه کاری روابط عمومی، شرح وظایف استاندارد و ایجاد بستر برای ثمر بخشی روابط عمومیها در آینده دانست و گفت: اگرچه لازم است نگاه ساختاری از بالا انجام پذیرد، اما روابط عمومیها به لحاظ ارتباط بیشتر با جامعه و افکار عمومی و نیاز مخاطب و شرح وظایف موثر در سازمانها میتوانند نسبت به درخواست بازنگری بر حوزه عملکردی خود تلاش کنند و با حذف وظایفی که بدلایل ناآگاهی و انجام غیر تخصصی امور بر پیکر روابط عمومیها وارد آمده نقش موثر و فعال خود را در سازمان ایفا کنند.
وی تفکیک کمیتهها و ستادها و بخش گستردهای از فعالیتهای فرهنگی غیرمرتبط در سازمان را که باید متولیان مشخص و تعریف شدهای داشته باشند از این واحد الزامی دانست و گفت: حجم عظیمی از فعالیتهای تحمیل شده بر روابط عمومیهای حال حاضر نه تنها نیاز به تخصص و دانش روز ندارد بلکه با خودجوشی افراد علاقهمند سازمان به نحو شایستهتری نیز قابل اجراست که متاسفانه جزو شرح وظایف روابط عمومی قرار گرفته است، درحالیکه شناخت و سیاست خبری و رسانهای، افکارسنجی و تحلیل محتوای پیام و مخاطب، چگونگی اطلاع رسانی و شناخت رسانههای نوین و همراهی و همگامی با دنیای ارتباطات روز از جمله مواردی است که باید در راس امور روابط عمومی متخصص قرار گیرد.
در ادامه نشست دکتر رسولی، رئیس دانشگاه خبر و رسانه استان اردبیل به نقش مهم رسانههای حقیقی و مجازی در جامعه و لزوم مدیریت صحیح رسانهها و تعامل سازنده با آنها اشاره کرد و گفت: روابط عمومیهای هر سازمان باید در وهله نخست ضمن شناخت صحیح جامعه هدف با رسانهها ارتباط سازندهای برقرار کنند.
دکترای مدیریت فرهنگی و رسانه دانشگاه به انواع رسانههای موجود در جامعه اشاره و بر لزوم ارتباط هوشمندانه با رسانهها به خصوص رسانههای مجازی تاکید کرد.
در ادامه اعضای حاضر در این نشست به بیان دیدگاهها و نظرات و چالشهای پیش رو پرداخته و در پایان دیدگاه و موارد مطروحه اعضا جهت پیگیریهای بعدی جمع بندی شد.
شورای روابط عمومیهای - منطقه 5 در گذشته پنج جلسه را در استانهای آذربایجان شرقی، همدان، گیلان، کردستان و زنجان برگزار کرده است.