خط ریلی راهآهن ساحلی بیش از هزار میلیارد تومان هزینه دارد
استاندار گیلان گفت: ایجاد خط ریلی راهآهن ساحلی بیش از هزار و 500میلیارد تومان هزینه در بر دارد.
به گزارش ایلنا، محمدعلی نجفی در پایان نشست بررسی احداث راهآهن ساحلی که با حضور مدیر عامل راهآهن و معاون وزیر راه و شهرسازی،استانداران گلستان و مازندران و معاون امور اجرایی مرکز تحقیقات استراتژیک برگزار شد، اظهار کرد: مطالعات فاز صفر راهآهن خط ساحلی خزر که گرگان را به آستارا متصل میکند پایان یافته است.
وی با اشاره به نتایج مثبت امکان سنجی اجرای این طرح از گرگان به آستارا به طول 675 کیلومتر گفت: این خط ساحلی از طریق بهسازی مسیر ریلی موجود ساری به گرگان به طول 150 کیلومتر، ساخت راهآهن رشت به آستارا به طول 165 کیلومتر که در سفر دکتر روحانی مصوب شده است و ساخت راهآهن رشت به ساری به طول 360 کیلومتر ایجاد میشود.
استاندار گیلان با بیان اینکه ایجاد خط ریلی راهآهن ساحلی بیش از هزار و 500میلیارد تومان هزینه دارد افزود: این میزان اعتبار به جز هزینه تملک زمینها است.
نجفی با بیان اینکه دولت در حال مذاکره برای جذب فاینانس است، تصریح کرد : حداقل 50 درصد هزینه اجرای این طرح از طریق سرمایهگذاری بخش خصوصی تامین شود.
استاندار گیلان خاطرنشان کرد: ساخت راهآهن رشت ساری پس از تامین منابع مالی آن آغاز میشود.
وی با بیان اینکه خط ریلی جدید به عنوان یک شاهراه بینالمللی تاثیر قابل توجهی در ترانزیت و رشد حجم تجارت در کشورهای منطقه خواهد داشت گفت: با بهرهبرداری خطآهن ایران-ترکمنستان-قزاقستان در سال گذشته و ایجاد خط ساحلی آستارا به گرگان و آستارای ایران به آستارای آذربایجان کریدور ریلی شرق به غرب یا به عبارتی دیگر چین به اروپا تکمیل میشود.
نجفی با بیان اینکه این خط ساحلی از پرترددترین و اقتصادیترین راههای آهن کشور خواهد بود،گفت: اتصال راهآهن استانهای شمالی با توجه به احیای جاده ابریشم قدیم و تکمیل حلقه ریلی کشورهای خزر از اهمیت استراتژیک برای منطقه محسوب خواهد شد.
استاندار گیلان افزود: در نشست امروز مقرر شد جلسات پیگیری ساخت راهآهن ساحلی به صورت مرتب ادامه یابد.