خبرگزاری کار ایران

به قلم آرمین خادمی:

عمق استراتژیک مناطق آزاد انزلی و چابهار و اهمیت ایران برای کشورهای عضو بریکس و شانگهای

عمق استراتژیک مناطق آزاد انزلی و چابهار و اهمیت ایران برای کشورهای عضو بریکس و شانگهای
کد خبر : ۱۵۲۲۲۲۵

عضویت ایران در  سازمان شانگهای و گروه بریکس منفعتی برد_ برد را برای کشورمان و این اتحادیه ها ایجاد خواهد کرد.

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت چهاردهم به پایان رسید و دکتر پزشکیان توانست در تعاملی هوشمندانه با مجلس رای اعتماد کل کابینه را بدست آورد.

فارغ از موفقیت دولت در گذر از خوان اول (مجلس)، اکنون وقت عمل و اجرایی کردن شعارها و برنامه های اعلام شدهء پیش از وزارت وزراست .

همانطور که سرآمد کابینه پزشکیان وزیر اقتصاد و مجموعه آن وزارتخانه‌ است، انتظارات هم از وزیر اقتصاد بیشتر از دیگر وزیران است و موفقیت رئیس جمهور و دولت چهاردهم منوط به بهبود  شرایط اقتصادی و رشد و توسعه کشور است.

از دید افکار عمومی هم آنچه نماد دولت و نشان از معیشت و سفره مردم دارد، عملکرد وزیر اقتصاد و مجموعه اش میباشد.

عبدالناصر همتی در کنار سوابق تحصیلی و دانشگاهی معتبر، تبحر و تخصصش مدیریت در شرایط سخت و حل کردن چالش های اقتصادی، بخصوص مهارتورم و حفظ و تقویت ارزش پول ملی است، از چنین وزیری با این ویژگیها انتظار می‌رود که نگاهی ویژه و تخصصی هم به مناطق آزاد داشته باشد و سروسامان دادن به مناطق آزاد و تقویت آنها را در اولویت های کاری خود قرار دهد.

مناطق آزاد در چندسال اخیر فراز و نشیبهای بسیاری را پشت سر گذاشته است.

هدف اصلی از ایجاد مناطق آزاد جذب سرمایه خارجی، ایجاد اشتغال و افزایش صادرات و تولید بوده است. مسائلی مهم و اساسی که در ادامه کار لازم است توسط مدیران مناطق آزاد به آن رسیدگی شود چون تاثیر بسزایی در اقتصاد کشور برای آینده خواهد داشت.

با توجه به چشم انداز نظم جدید جهانی  که درحال حرکت به سمت اقتصاد های نوظهور و اتحادهای جدید در جهان است، عضویت ایران در  سازمان شانگهای و گروه بریکس منفعتی برد_ برد را برای کشورمان و این اتحادیه ها ایجاد خواهد کرد که در راستای تحقق اهداف کلان و راهبردی ما، اهمیت هرچه بیشتر ایران  بعنوان چهارراه تجارت جهان و مرکز کریدورها را در جهان مشخص میکند.

که با توجه به مناطق آزاد میتوان به این اهداف نزدیکتر شد، مناطق آزادی چون چابهار و انزلی فرصتی بی نظیر برای اقتصاد کشور میباشند که باید از آن به نحو احسنت استفاده کرد. بندرچابهار برای کشورهای هند و چین و بندرانزلی برای کشور روسیه حائز اهمیت بسیار میباشد. این ۳ کشور قابلیت تاثیرگذاری بر اقتصاد جهانی و کمک به رشد و توسعه اقتصاد ایران را دارا میباشند.

مشارکت دو قدرت بزرگ چین و هند در ساخت منطقه آزاد چابهار ضمن تسهیل در روند توسعه ای این مکان راهبردی بر جذابیت های ژئوپلیتیکی و ژئو اکونومیکی چابهار می‌افزاید. بی گمان توسعه منطقه آزاد چابهار با موقعیت کم نظیر استراتژیکی همسایگی با افغانستان و ۶ کشور محصور در آسیای میانه و قرار گرفتن در کریدور جهانی شمال_جنوب قادر است ضمن برگرداندن آرامش اقتصادی و امنیتی به استان محروم سیستان و بلوچستان نقش به سزایی در امنیت قدرت ملی در سه سطح داخلی، منطقه ای و جهانی و وزن ژئوپلیتیک جمهوری اسلامی ایران ایفا کند.

در شمال، کشور روسیه استراتژیک ترین شریک ما در سطح جهان است،توانمندی ها و ظرفیت های منطقه آزاد انزلی  در زمینه های ترانزیتی، تجاری، پردازش کالا و صادرات به روسیه به این منطقه جایگاه ویژه ای در مسیر توسعه مراودات اقتصادی دوکشور اعطا میکند‌‌.

تمام این موقعیت های طبیعی نشان از عمق استراتژیک این دو منطقه آزاد(انزلی-چابهار) و اهمیت ایران بعنوان چهارراه کریدورها برای کشورهای عضو بریکس و شانگهای بخصوص چین و هند و روسیه می‌باشد.

لذا امید است که وزیر اقتصاد در شرایط حساس کشور این موقعیت ها و فرصت‌ ها را مدنظر قرار داده و در کنار رئیس جمهور محترم فردی را بعنوان دبیر مناطق آزاد انتخاب کند که تخصص، تجربه و مطالعات لازم در خصوص مناطق آزاد را داشته باشد و به جایگاه کشورمان از لحاظ استراتژیک و  ژئوپلیتیک آگاه باشد،

لازم است دبیرمناطق آزاد دراین خصوص هدف و برنامه داشته و درکنار استفاده از متخصصین امر، از ظرفیت مناطق آزاد در راستای کمک به اقتصاد کشور بهره مند شود.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز