معاون سوادآموزی آموزش و پرورش گیلان خبرداد؛
بندرانزلی بیشترین و تالش کمترین درصد باسوادی گیلان را دارند
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش گیلان با بیان اینکه ۹۸.۷ درصد گروه سنی هدف ۴۹ – ۱۰ سال استان باسواد هستند، گفت: بر اساس برآوردها تا پایان سال ۱۴۰۰، شهرستان بندرانزلی با ۹۹.۳۲ درصد بیشترین و تالش با ۹۴.۰۲ درصد کمترین درصد باسوادی گیلان را به خود اختصاص دادهاند.
به گزارش ایلنا از رشت، داوود مصطفیپور به مناسبت فرارسیدن هفتم دیماه سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی به فرمان حضرت امام خمینی (ره) در نشست خبری در جمع خبرنگاران در رشت اظهار کرد: رشت با ۹۸.۹۳ درصد، آستارا با ۹۸.۷۲، لاهیجان با ۹۸.۶، لنگرود ۹۸.۳۲، رودبار ۹۸.۰۲، رضوانشهر با ۹۷.۹۲، سیاهکل با ۹۷.۹، آستانه اشرفیه و رودسر ۹۷.۸۳، صومعه سرا ۹۷، املش ۹۶.۹۳، فومن ۹۶.۹، شفت ۹۶.۱۲ و ماسال با ۹۵.۱ درصد به ترتیب در جایگاه بعدی درصد باسوادی گروه سنی ۴۹ – ۱۰ سال قرار دارند.
وی با بیان اینکه در زمان حاضر، ۱۴ هزار و ۱۳۱ نفر از گروه سنی ۴۹ – ۱۰ سال در گیلان بیسواد هستند، اضافه کرد: تعهد سوادآموزی سال جاری در استان ۶ هزار و ۳۰۰ نفر است که از این تعداد یک هزار و ۶۰۰ نفر تعهد دوره سوادآموزی، ۲ هزار و ۲۰۰ نفر دوره انتقال و ۲ هزار و ۵۰۰ نفر دوره تحکیم سواد است.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش گیلان شناسایی، جذب، نگهداشت و اقناع آنها برای حضور در کلاسهای سوادآموزی را از جمله مشکلات عنوان کرد و افزود: زمان تشکل کلاسهای سوادآموزی نیز بر اساس شرایط سوادآموزان برنامه ریزی میشود.
وی با تشریح وضعیت سوادآموزی گیلان در مقایسه با قبل از انقلاب گفت: براساس آمارها درصد باسوادی جمعیت شهری استان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ۶۸.۳ درصد بود که این میزان در پایان سال ۱۴۰۰ به ۹۹.۲۱ درصد رسیده است ضمن اینکه نرخ باسوادی در جمعیت روستایی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ۴۳ درصد بود که در پایان سال ۱۴۰۰ به ۹۸.۰۸ درصد افزایش یافته است.
وی اظهار کرد: همچنین براساس آمار موجود درصد باسوادی جمعیت زنان گیلان قبل از انقلاب ۴۰.۱ درصد بود که این نرخ در سال ۱۴۰۰ به ۹۸.۵ درصد رسیده است.
مصطفیپور افزود: نرخ باسوادی در جمعیت مردان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ۶۱.۴ درصد ارزیابی شده بود که این رقم آخر سال قبل به ۹۸.۷ درصد افزایش یافته است.
وی با بیان اینکه سوادآموزی فرصت دوم برای آموزش سواد است، افزود: بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) با هدف گسترش عدالت آموزشی و به عنوان فرصت دوم، فرمان تشکیل نهضت سوادآموزی را در هفتم دیماه ۱۳۵۷ صادر کرد تا افرادی که فرصت آموزش سواد به آنها داده نشده بود، بتوانند از این نعمت گرانبها بهرهمند شوند.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز در بیانات خود نهضت سوادآموزی را یک جریان فرهنگی دانسته و به توسعه سواد و تعمیق آن تاکید دارند.
وی ارائه راهکارهای متناسب با رفع دغدغههای معیشتی و اقتصادی بر مبنای تامین معیشت خانواده را از خدمات ارزشمند نهضت سوادآموزی عنوان کرد و گفت: این خدمات در مراکز یادگیری انجام میشود، در این مراکز در کنار آموزش سواد نسبت به آموزش مهارتهای شغلی و زندگی به صورت رایگان برای سوادآموزان نیز اقدام میشود.
وی با بیان اینکه مراکز یادگیری محلی با هدف اشاعه فرهنگ تعاون، ارائه آموزشهای ترکیبی سواد و مهارتهای زندگی فردی و اجتماعی، آموزش مهارتهای شغلی با هدف کمک به معیشت خانوادهها راهاندازی شدهاست، اظهار کرد: چهار مرکز یادگیری محلی سوادآموزی در گیلان شامل شهرستانهای تالش، صومعه سرا، فومن و نیز ناحیههای یک، ۲ و زندان لاکان رشت فعال است.
معاون سوادآموزی آموزش و پرورش گیلان در ادامه رویکرد تحولی را سیاستهای امسال نهضت سوادآموزی عنوان کرد و افزود: با توجه به تغییر و تحول در دنیای امروز این سازمان به بازتعریف مفهوم سواد بر اساس اقتضائات و نیازهای جامعه خواهد پرداخت.
وی خاطر نشان کرد: همچنین برای سرعت بخشیدن به تحقق اهداف و اجرای کامل برنامههای سوادآموزی در کنار استفاده از ظرفیتهای برون سازمانی و درون سازمانی از تواناییهای بیش از پیش حلقههای میانی اعم از حوزه علمیه، گروههای جهادی، نیروهای مردمی در شناسایی، جذب و آموزش استفاده خواهد شد.
معاون آموزش و پرورش گیلان با بیان اینکه انسداد مبادی بیسوادی از نخستین و مهمترین اقدامات در تحقق ریشهکنی بیسوادی است، خاطرنشان کرد: شناسایی و آموزش این افراد از مهمترین برنامه ها است.