خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن حبوبات ایران خواستار شد:

کالاهای فسادپذیر در گمرکات متوقف نشوند

کالاهای فسادپذیر در گمرکات متوقف نشوند
کد خبر : ۱۵۱۷۱۲۹

حبوبات، یکی از کالاهای مهم و مورد نیاز سفره غذایی مردم است که تامین آن از اهمیت ویژه‌ای در بحث امنیت غذایی جامعه برخوردار است.

به گزارش ایلنا، سیدعبدی افتخاری، دبیر انجمن حبوبات ایران در نشست خبری این انجمن گفت: این انجمن از سال ۱۳۹۹ تشکیل شده است و از زیرمجموعه های تشکل‌های وابسته به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران است و به‌عنوان بازوی توانمند دولت و رابط بین دولت و بخش خصوصی فعالیت دارد.

افتخاری تصریح کرد: انجمن حبوبات ایران با چهار سال فعالیت، جزء انجمن‌های مورد وثوق دستگاه‌های دولتی و اتاق بازرگانی است؛ این انجمن بیش از ۱۲۰ عضو دارد که در حوزه واردات، صادرات، بسته‌بندی و تولید حبوبات فعالیت می‌کند.

وی افزود: وظیفه این انجمن حل مشکلات صنفی است و به‌ عنوان رابط بین دولت، تجار، بازرگانان و فعالان این صنف مشغول فعالیت هستیم و در نهایت در جهت خدمت به عموم مردم عمل می‌کنیم؛ چرا که ما تلاش داریم با کیفیت‌ترین حبوبات را با کم‌ترین قیمت به‌دست مصرف‌کنندگان برسانیم و با تشکیل کمیته‌های زیرمجموعه انجمن و تشکیل جلسات متعدد هیات‌مدیره، دوره‌های آموزشی، ارتباط با تمامی دستگاه‌ها و نهادها به فعالیت خود ادامه دهیم.

احتمال فاسد شدن حبوبات در گمرکات را می دهیم

دبیر انجمن حبوبات ایران با بیان اینکه شورای عالی اقتصاد مصوب کرده است که کالاهای فسادپذیر در گمرک توقف نداشته باشند، گفت: متاسفانه حبوبات از این لیست خارج شده است و به‌ همین دلیل ۱۰ درصد از حبوبات وارداتی تا زمان تعیین تکلیف نهائی تخصیص ارز در گمرک باقی می‌ماند، از آنجائیکه از دیماه سال گذشته ارز واردکنندگان حبوبات تخصیص داده نشده است، حدود ۵ هزار تن حبوبات در گمرک رسوب کرده است که با توجه به گرمای هوا برآورد می‌کنیم که یک‌هزار تن آن دچار فساد شده باشد و مابقی نیز به‌صورت جدی در خطر فساد باشد.

افتخاری میزان تولید حبوبات در کشور را ۶۵۰  الی ۷۰۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: این مقدار به میزان بارندگی بستگی دارد؛ چرا که عمده محصولات داخلی به‌صورت دیم تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه در بین ۱۲۰ عضو انجمن حبوبات، ۱۵ عضو را تولیدکنندگان بزرگ حبوبات تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: سطح زیر کشت حبوبات در سال ۱۴۰۱ حدود ۹۰۰ هزار هکتار بوده که این میزان در سال ۱۴۰۲ با روند کاهشی به ۷۵۰ هزار هکتار رسیده است.

افتخاری همچنین با بیان اینکه میزان صادرات حبوبات در سال ۱۴۰۲ حدود ۹۱ هزار تن بود خاطر نشان کرد: میزان صادرات سال قبل از آن یعنی ۱۴۰۱ نیز به دلیل محدودیت‌های صادراتی اعمال شده ۸ هزار تن بود.

تولید ۷۰ درصد حبوبات در کشور

داود لپه‌چی، رئیس هیات مدیره انجمن حبوبات ایران نیز سرانه مصرف حبوبات در ایران را ۸ تا ۱۰ کیلوگرم اعلام کرد و متوسط مصرف جهانی این کالا را ۱۳ کیلوگرم عنوان کرد و گفت: تقریبا یک میلیون تن حبوبات در کشور مصرف می‌شود که ۷۰ درصد آن از تولیدات داخلی و ۳۰ درصد دیگر از طریق واردات تامین می‌شود.

وی افزود: بیشترین میزان واردات حبوبات مربوط به عدس و نخود سیاه است که به‌دلایل اقلیمی در کشور به میزان کمتری تولید می‌شود که ۵۰ تا ۷۰ درصد واردات حبوبات را به خود اختصاص می‌دهند.

لپه‌چی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۹۹ هزار تن، در سال ۱۴۰۱ تقریبا ۲۴۳ هزار تن و در سال ۱۴۰۲ نیز ۱۸۸ هزار تن حبوبات وارد کشور شده است.

ارزبری

وی میزان ارزبری واردات حبوبات را ۳۰۰ الی ۳۵۰ میلیون دلار عنوان کرد و گفت: البته در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به‌دلیل مشکلاتی که در تخصیص ارز وجود داشته، حدود ۲۵۰ میلیون دلار ارز به وادرات حبوبات اختصاص پیدا کرده است.

دلایل افزایش قیمت

لپه‌چی در مورد دلایل افزایش قیمت حبوبات تصریح کرد: یکی از دلایل آن، افزایش قیمت جهانی حبوبات و دیگری تغییر ارز واردات حبوبات از ارز ترجیحی به نیمایی است که باعث افزایش قیمت حدود ۳۰ درصدی حبوبات شده است؛ از طرف دیگر در حال حاضر به‌دلیل تحریم‌ها، هزینه‌های واردات بیشتر هم شده است که قیمت تمام‌شده را بالا می‌برد؛ همچنین نقل و انتقالات ارزی هم با دشواری‌ صورت می گیرد.

نوسان در تامین

وی با بیان اینکه یکی از بزرگترین مشکلات تجار، بحث تخصیص ارز است گفت: از دی ماه سال گذشته تجار محصولات شان را وارد کرده اند اما هنوز ارز آنرا دریافت نکرده‌اند که این موضوع در روزهای آتی می‌تواند باعث کمبودهایی در تامین این کالای مورد نیاز جامعه شود.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز