خبرگزاری کار ایران

مدیر کل حمل ونقل و پایانه‌های استان کرمان؛

کاهش ۷۰ در صدی تصادفات منجر به فوت

کاهش ۷۰ در صدی تصادفات منجر به فوت
کد خبر : ۱۹۶۴۹۸

از جمله راهکارهای موثر و کارا در جهت کنترل سرعت در محدوده ایمن و مجاز با استفاده از سامانه های هوشمند کنترل ترافیک است.

مدیر کل حمل ونقل و پایانه‌های استان کرمان گفت: از جمله راهکارهای موثر و کارا در جهت کنترل سرعت در محدوده ایمن و مجاز با استفاده از سامانه‌های هوشمند کنترل ترافیک است.

به گزارش ایلنا ازکرمان، جمیلی افزود: پس از گذشت یک سال از نصب دوربین‌های کنترل متوسط جاده‌ای، آمار‌ها اطلاعات حاکی از کاهش ۷۰ در صدی وقوع تصادفات منجر به فوت، کاهش۳۸ درصد تصادفات منجر به جرح و همچنین کاهش۲۳درصدی تصادفات منجر به خسارت وسیله نقلیه وجلوگیری از کشته شدن تقریبی ۱۲ نفر و مصدومیت ۳۰ نفر از هم‌وطنان‌مان شده است.

وی تصریح کرد: ضمن استفاده کمینه از نیروی انسانی، بیشترین کنترل را بر سرعت‌های غیر مجاز و حادثه ساز در طول راه‌ها تامین می‌کند و علاوه بر کنترل و ثبت سرعت لحظه‌ای خودرو در زمان عبور آن از محل دوربین، سرعت متوسط خودرو را در فاصله چندین کیلومتری بین دوربینهای متوالی نیز محاسبه و اعلام می‌کند.

جمیلی گفت: متخلفین توسط عوامل پلیس راه در محل پاسگاه و یا از طریق ارسال قبض به محل سکونت توسط اجراییات راهور ناجا اعمال قانون خواهند شد.

در ادامه رئیس اداره ایمنی و ترافیک این اداره کل گفت: این سامانه در محور کرمان - ماهان(هفت باغ) برای اولین بار در راه‌های برون شهری حوزه وزارت راه و شهرسازی در سال ۱۳۹۰ مورد بهره برداری قرار گرفت و نتایج بسیار مثبت آن در کاهش تعداد و شدت تصادفات موجب گسترش نصب آن در سایر مقاطع و محور‌ها در استان و همچنین سایر استانهای کشور شد.

وی افزود: هم اکنون بیش از سیصد کیلومتر از راه‌های اصلی استان، توسط اداره کل حمل ونقل و پایانه‌ها مجهز به اینگونه سامانه‌های هوشمند شده‌اند. و برنامه ریزی برای تجهیز سیصد کیلومتردیگر راههای استان به این سامانه در سال جاری نیز در حال انجام است.

وی تصریح کرد: ضمن ابراز خوشوقتی از اعلام عملکرد چشمگیر این سامانه نکته قابل توجه دیگر که از محاسبات هزینه تصادفات و تلفات و مجروحین قابل اندازه گیری است مبلغ هزینه‌های تصادفات مانند هزینه دیه، خسارت وارده به وسایل نقلیه و برخی هزینه‌های دیگر است که از دیدگاه اقتصادی نیز توسعه این نوع سامانه‌های کنترل سرعت را با توجه به تحلیل هزینه - منفعت چه از دیدگاه دستگاههای اداری درگیر در موضوع و چه از دیدگاه عمومی توجیه پذیر می‌نماید.

میر حسینی خاطر نشان کرد: در حالی که کلیه دستگاه‌های ذیربط در موضوع مانند ادارات کل حمل ونقل و پایانه‌ها، راه و شهرسازی، پلیس راه، اورژانس و… در حال هزینه و تلاش برای کاهش تصادفات در راه‌ها هستند از طرف دیگر منافع مستقیم و ریالی قابل توجه ماحصل کاهش دیه فوت و نقص عضو و همچنین کاهش خسارت وسایل نقلیه در بیمه شخص ثالث، متوجه شرکت‌های بیمه گذار می‌شود که در مقایسه با هزینه نصب و بهره برداری از این سامانه‌ها مبالغ قابل توجهی بوده و از دیدگاه سرمایه گذاری نیز نرخ بازگشت سرمایه کمتر از یک سال را عاید این شرکت‌ها خواهد کرد.

وی افزود: ورود شرکت‌های بیمه گذار چه به لحاظ مسایل انسانی و اخلاقی و چه از دیدگاه اقتصادی برای سرمایه گذاری در توسعه این نوع سامانه‌های هوشمند می‌تواند تاثیر بسیار مثبت در کاهش تصادفات، تلفات و مصدومین حوادثجاده‌ای از یک طرف و تضمین سود قابل توجه برای ایشان از دیدگاه اقتصادی داشته باشد. لذا فعال سازی شرکت‌های بیمه گذار در سرمایه گذاری و بهره برداری از سامانه‌های کنترل سرعت متوسط در راه‌های استان راهکار بهینه‌ای برای حل معضل تصادفات پیشنهاد می‌شود.

ارسال نظر