رئیس کل دادگستری کرمان؛
در وقف، دنیایی از خیر و برکت نهفته است
تنگناها و مشکلاتی که امروز در کشور در حوزههای فرهنگ، خدمات و بهداشت داریم، توسط موقوفات به شرط مدیریت صحیح، قابل برطرف شدن هستند.
حجت الاسلام و المسلمین علی توکلی در جمع متولیان موقوفات کرمان اظهارداشت: تنگناها و مشکلاتی که امروز در کشور در حوزههای فرهنگ، خدمات و بهداشت داریم، توسط موقوفات به شرط مدیریت صحیح، قابل برطرف شدن هستند.
به گزارش ایلنا از کرمان، وی بیان داشت: واقفین در گذشته این قدر خوش فکر و دور اندیش بودهاند و موارد مصرف وقف را به شکلی طراحی کردهاند، که انسان لذت میبرد و حتی به شکلی است که یک فرد تحصیلکرده امروز نمیتواند بدین شکل، به مساله وقف و مصارف آن نگاه کند.
این مقام قضایی ابرازداشت: واقفین گذشته در حوزههایی مثل فرهنگ و سلامت و… خیلی دوراندیش بودهاند و ان شاءالله در موقوفات خاص که نسل آنها، موقوفاتشان را اداره میکنند، با همان فکر موقوفات ر ا اداره کنند.
رئیس کل دادگستری کرمان در ادامه اظهار داشت: بسیاری از متولیان، به فکر حق التولیه خود بیشتر از درآمد خود موقوفه هستند و این جای نگرانی است. آنهایی که به دنبال حق التولیه هستند، دیگر به بالا رفتن درآمد وقف اهمیت نمیدهند.
وی خاطر نشان کرد: نظارت بر موقوفات باید تشدید شود و نباید طوری باشد که در موقوفات غیر متصرفی، متولی هر کار که دلش خواست، انجام دهد. باید حساب کتاب داشته باشد و درآمد و هزینهها مشخص باشد.
وی اعتقادات گذشتگان در مورد املاک وقفی را یادآور شد و چنین ادامه داد که لازم است ما هم مانند آنها نسبت به این موارد حساس باشیم.
وی گفت: بهترین موقوفه، موقوفهای است که بین متولی آن و اداره اوقاف هماهنگی وجود داشته باشد و راههای زیادی برای هزینه کرد درآمد وقف داریم و در این مورد باید خوش فکر بود.
حجت الاسلام و المسلمین علی توکلی گفت: به طور مثال اگر در گذشته ساخت کاروانسرا و آب انبار رسم بود امروزه که این امور منسوخ است، میتوان در مسیرکرمان - مشهد واحدهای ۳۰ متری برای اسکان زائرین بنا کرد و یا با توجه به بالا بودن هزینههای درمان، مراکز خیریه درمانی در سطح شهر ایجاد، و از درآمد موقوفات در این مورد استفاده کرد.
وی گفت میتوان در زمینه فرهنگی از محل درآمد موقوفات مدارسی با سبک اسلامی ایجاد کرد و یا به طلاب علوم دینی نخبه که به دلیل مشکلات مالی، امکان ادامه تحصیل ندارند، کمک کرد ویابرای اجرای نیات واقف مبنی برعزاداری امام حسین(ع) چراحتمابایدبه مساجدوتکایااکتفا کنیم و مجالس عزاداری رابه دانشگاهها ومراکز علمی نبریم مگرقرارنیست نام و یا دو فلسفه قیام امام حسین(ع) زنده بماند؟