خبرگزاری کار ایران

عضو هیات مدیره انجمن روابط عمومی استان کرمان:

روابط عمومی یک نهاد ارتباطی متعلق به جامعه مدرن است

روابط عمومی یک نهاد ارتباطی متعلق به جامعه مدرن است
کد خبر : ۱۶۸۹۲۸

این ساختار در بسیاری از کشورهای پیشرفته و صنعتی در جایگاه واقعی خود قرار گرفته ولی در جوامع در حال توسعه این ساختار بیشتر تقلیدی و دچار روزمرگی و پراکنده کاری شده است.

سهراب بیگ زاده عضو هیات مدیره انجمن روابط عمومی استان کرمان گفت: روابط عمومی سنتی به شیوه های گذشته وابسته است ولی روابط عمومی مدرن باید بصورت شهروند الکترونیک با ابزارهای روز عمل کند.

به گزارش ایلنا از کرمان وی افزود: روابط عمومی ها به دلیل جایگاه راهبردی و زیربنایی خود می توانند سازمان های مختلف را در همگامی با پیشرفت و تحولات جهانی یاری دهد، چراکه روابط عمومی یک واحد پویای سازمانی است که هیچ گاه در آن سکون و تعطیلی وجود ندارد

وی با ذکر این مطلب که روابط عمومی سنتی دیگر به تنهایی و بدون روابط عمومی مدرن در عصر جدید قادر به ایفای نقش نیست و هر دو آنها مکمل یکدیگرند افزود: این واحد هنر هشتم و شامل مدیریت بحران و آینه تمام نما و چشم، گوش و زبان هر سازمان است.

بیگ زاده خاطرنشان کرد: روابط عمومی مانند واحدهایی نظیر امور اداری و مالی نیست که در ساعات و زمان های معینی فعالیت داشته باشد، بلکه مجموعه ای با فعالیت های خطیر، وسیع و شبانه روزی است و حیات سازمانی مستلزم فعالیت مداوم روابط عمومی هاست و سازمان بدون روابط عمومی زنده و پویا، موفق و اثربخش نخواهد بود.

عضو هیات مدیره انجمن روابط عمومی استان کرمان بیان کرد: ماهیت غیر مادی وظایف و مسوولیت های روابط عمومی بسیار حائز اهمیت است زیرا تمامی پیکره سازمان با روابط عمومی در ارتباط است و از سوی دیگر روابط عمومی فعالیتی مبتنی بر فرهنگ، اجتماع، گروه ها، باورها و اندیشه ها به شمار می رود.

وی گفت: مسوولان اجرایی کشور چنانچه می خواهند کشور و دستگاه های اجرایی قوی و پویایی داشته باشند، باید سطح علمی و تشکیلاتی روابط عمومی را بالا برده و در پی تعیین بودجه بیشتر و ابزار های به روزتر در این خصوص باشند.

بیگ زاده با تاکید بر این مطلب که روابط عمومی در کشور ما نیاز به توسعه همه جانبه و ترقی و تعالی روزافزون دارد، افزود: امروزه کمتر سازمانی را در سطح جهان می توان یافت که فاقد واحد روابط عمومی باشد که این امر نشانگر جایگاه و نقش راهبردی روابط عمومی در زندگی فردی و اجتماعی افراد سازمان هاست و به طور کلی روابط عمومی چشم و گوش و قلب سازمان است که بدون آن حیات سازمانی دوام ندارد.

وی خاطرنشان کرد: کارشناسان روابط‌عمومی، همواره سعی دارند خود را در جریان سیل اخبار و اطلاعات روزانه قرار دهند و به همین دلیل است که این کارشناسان ملزم هستند که ‌مطبوعات را مطالعه کرده و اخبار و وقایع را از طریق سایت‌های خبری و خبرگزاری‌ها زیرنظر داشته باشند.

وی تاکید کرد: یک کارشناس روابط‌عمومی نباید به مطبوعات و خبرگزاری‌ها بسنده کند، چراکه بسیاری از اخبار، گزارش‌ها و تحلیل‌ها در دنیای مجازی از طریق وبلاگ‌ها و شبکه های مجازی منتشر می‌شوند، بدون اینکه مطبوعات چاپی و الکترونیکی به آنها اشاره‌ای داشته باشند.

بیگ زاده عنوان کرد: کارشناسان روابط‌عمومی باید سعی کنند با بهره‌برداری از تکنولوژی روز دنیای ارتباطات که این روزها بیشتر در فضای مجازی ظهور کرده است در عرصه رقابتی حاضر و حرفی برای گفتن داشته باشند.

وی گفت: ظهور تکنولوژی‌های جدید و مفاهیم تازه‌ای چون شبکه‌های اجتماعی مجازی، و ایجاد ارتباط‌های چندگانه و خارج شدن از مونولوگ و دیالوگ در فضای اینترنت نیز این امکان را به فعالان در حوزه ارتباطات داده است تا با کاربردی کردن آن بر وسعت اجرایی خود بیفزایند.

بیگ زاده افزود: به این ترتیب با اجرایی شدن فناوری‌های نوین توسط کارشناسان روابط‌عمومی، علاوه بر رصد اخبار و اطلاعات روز، آگاهی از متدها و روش‌های نوین در حوزه ارتباطات از طریق کتاب‌های تخصصی، منبع بی‌پایان اینترنت و همچنین شرکت در همایش‌ها، جلسات سخنرانی و کارگاه‌های آموزشی و ارتباط با استادان و کارشناسان این حوزه باید از دیگر دغدغه‌های کارشناسان اصلی روابط‌عمومی باشد که همواره باید دنبال ‌کنند.

وی مهم‌ترین بخش و ویژ‌گی کارشناسان روابط عمومی را اتصال مستقیم با اقشار جامعه ذکر و عنوان کرد: براساس نوع نیاز و مشکلات موجود که در حوزه‌های مختلف اجرایی برای قشرهای گوناگون ایجاد شده است، افراد جامعه با فعالان امور روابط‌عمومی ارتباط برقرار می‌کنند و این ارتباط که به مرور زمان به اتصال تبدیل شده، رمز شناخت بیشتر جامعه و نیازهای آن توسط کارشناسان روابط‌عمومی می باشد که در سایر رده‌های تخصصی و غیرتخصصی یک سازمان دیده نمی‌شود.

بیگ زاده به نقش روابط عمومی در توسعه سازمان اشاره و خاطرنشان کرد: مدیران ارشد سازمان‌های اجرایی، درگیر مسائل اجرایی هستند و اغلب به‌ دلیل مشکلات موجود کارهای اجرایی، بیشتر وقت خود را صرف برطرف کردن موانع می‌کنند و از این‌رو زمان کمتری برای پیدا کردن یک وسعت دید نزدیک به واقعیت از دنیای اطراف خود دارند.

وی ادامه داد: آشنایی به جزئیات و رخدادهای یک اجتماع و آگاهی از اثرات اقدامات مختلف و شناخت ابزارهای نوین، همه و همه در اختیار کارشناسان روابط‌عمومی است.

بیگ زاده، افزود: اگر روابط عمومی نقش خود را به درستی انجام دهد، سازمان ها به جای آنکه در جهت حل بحران فعالیت کنند، در زمینه جلوگیری از بروز بحران عمل می کنند و از این رو در توسعه سازمان ها نقش موثری خواهند داشت.

وی بر تدوین برنامه پنج ساله از سوی انجمن و روابط عمومی ها تاکید کرد و اظهار داشت: مدیریت بدون اشتغال به کاری دیگر، تعیین بودجه و ایجاد درآمدزایی و برقراری ارتباط و اعتماد بین همکاران روابط عمومی در دستگاه های اجراسی دولتی و مراکز خصوصی نیز باید مورد توجه ویژه فعالان عرصه روابط عمومی قرار گیرد.

بیگ زاده ایجاد ارتباط تنگاتنگ بین سهامداران و مسوولان سازمان متبوع و ایجاد اعتماد و خدمت رسانی به هر دو طرف را از مهمترین فعالیت های خود در سال گذشته ذکر کرد.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم شاهد پیشرفت و گسترش روزافزون روابط عمومی در سطح جامعه و دستگاه های اجرایی در سال پیش رو باشیم و یک تغییر نگرش اساسی در مدیران تراز اول و میانه نسبت به نقش روابط عمومی به وجود آید.

بیگ زاده در پایان گفت: پیشنهادم این است که چنانچه مدیران ارشد کشوری و استانی می خواهند کشور از گزند آسیب های اجتماعی در امان باشد به روابط عمومی توجه شایانی داشته باشند و چنانچه تصمیم به انتصاب مدیری در جایگاهی دارند، به نمره روابط عمومی آن مدیر توجه کنند.

ارسال نظر
پیشنهاد امروز